Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Porady eksperta
- Dyrektor szkoły na dzień dzisiejszy ma zatrudnionego jednego nauczyciela matematyki, który realizuje 27 h tygodniowo; 18/18 zgodnie z umową i 9/18 – godziny ponadwymiarowe. Na chwilę obecną konieczne jest przydzielenie kolejnych 2 godzin dot. zindywidualizowanej ścieżki kształcenia dla ucznia, jak również dłuższa absencja nauczyciela matematyki spowodowała potrzebę zatrudnienia drugiego nauczyciela matematyki. Czy można zabrać pierwszemu nauczycielowi godziny ponadwymiarowe bez jego zgody, które zostały przyznane 1 września zgodnie z arkuszem, i przydzielić drugiemu nowemu nauczycielowi?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielka, która w lipcu 2019 r. zdała egzamin na stopień nauczyciela mianowanego, następnie przez ok. pół roku była na zwolnieniu lekarskim, później pół roku na urlopie macierzyńskim, mogła rozpocząć we wrześniu 2020 r. staż na stopień nauczyciela dyplomowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zakończył staż na stopień nauczyciela dyplomowanego 31.05.2018 r. Sprawozdanie z realizacji planu złożył w terminie, ale z powodu zmian na stanowisku dyrektora i urlopów nie otrzymał oceny dorobku zawodowego za okres stażu. Jak postąpić ma nowy dyrektor po 1.09.2018 r.? Wydać ocenę dorobku zawodowego za okres stażu czy ocenę pracy nauczyciela? A może, hipotetycznie, wydać po 1.09.2019 r. ocenę dorobku - a nie ocenę pracy? I tak dokument nie będzie wydany przez dyrektora w terminie (był na urlopie, a nowy nie urzędował).
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogłabym prosić o wzór zmian w statucie szkoły w związku z wprowadzeniem szkoły branżowej II stopnia?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy kwestii formalnej planu rozwoju zawodowego. Czy nauczyciel mianowany składający plan rozwoju zawodowego na nauczyciela dyplomowanego musi spełnić wymagania zawarte w par. 8 ust. 3 rozporządzenia? Wcześniej wymagania były chyba określone w par. 8 ust. 2.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielowi w arkuszu organizacyjnym szkoły przydzielono następujące obowiązki: biblioteka - 30 godz. z pensum 30 oraz 10 godz. WDŻ z pensum 18 godz., czyli uśrednione pensum 26 i 14 godz. ponadwymiarowych. 30 godz. biblioteki nauczyciel realizuje przez 5 dni w tygodniu po 6 godz. natomiast godz. WDŻ nie są zaplanowane w liczbie 10 godz. w tygodniu, tylko realizowane w liczbie np. 3 lub 5 godz. w tygodniu. Czy w takiej sytuacji należy do wypłaty tych wypracowanych np. 5 godzin ponadwymiarowych stosować pensum 26 (z arkusza organizacyjnego), czy też w każdym tygodniu obliczać inne pensum, np. 30/30 biblioteki plus 5 godz. WDŻ z pensum 18, co daje uśrednione pensum 27 i 8 godzin ponadwymiarowych?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Artykuł 44o mówi o możliwości promowania ucznia do klasy programowo wyższej. Czy taka promocja jest możliwa w trakcie półrocza, np. od listopada? Jak wygląda to w praktyce? Co z wydaniem świadectwa ukończenia klasy I?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli pracownik od 1 września jest na urlopie rodzicielskim, to z jaką datą podpisuję z tym pracownikiem angaż?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Pracownikowi podczas przebywania na kwarantannie kończy się umowa. Jak mam z nim przedłużyć umowę, żeby była ciągłość?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka od marca 2019 r. była na zwolnieniu lekarskim, następnie 24.10.2019 r. urodziła dziecko i była na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim łącznie 52 tygodnie, tj. od 24.10.2019 r. do 21.10.2020 r. Ile tygodni (ile dni) i do kiedy powinien trwać urlop uzupełniający?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Z jakiego wymiaru należy rozliczać dyrektora i wicedyrektora? Dyrektor szkoły podstawowej realizuje obowiązkowych 5 godzin, a wicedyrektor 9. Na pozostałe godziny Rada Gminy uchwałą ustaliła zniżkę. Uchwała nie normuje wymiaru, z jakiego należy rozliczać dyrektorów. Czy dyrektor może realizować 5 godzin w świetlicy, a wicedyrektor 9 godzin jako nauczyciel współorganizujący kształcenie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel mianowany od lutego 2020 r. do 21.11.2020 r. ma przyznane świadczenie rehabilitacyjne. Lekarz orzecznik ZUS wydał decyzję, że nauczyciel jest całkowicie niezdolny do pracy i nie ma podstaw do dalszego świadczenia rehabilitacyjnego, tylko do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy. Czy to dyrektor rozwiązuje z tym nauczycielem umowę o pracę (jeśli tak, to jaka podstawa prawna?), czy nauczyciel powinien wystąpić z wnioskiem o rozwiązanie umowy w związku z przejściem na rentę? Czy należy się odprawa rentowa?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W naszym Zespole Szkół (liceum, technikum i internat) z dniem 19.10.2020 r. wprowadzono nauczanie hybrydowe, co spowodowało konieczność pozostawania uczniów na weekend w internacie. Obsługę kuchni i panie sprzątające obowiązuje 5-dniowy tydzień pracy i 8 godzin na dobę, w szkole obowiązuje jednomiesięczny okres rozliczeniowy. Czy w związku z koronawirusem możemy wydłużyć pracę obsługi kuchni o sobotę i niedzielę, oddając im wolne dni w terminie późniejszym (poza okresem rozliczeniowym)? Czy powinno zostać to uregulowane w regulaminie pracy? (W kuchni zatrudnione są trzy osoby). Czy regulują to może jakieś przepisy o COVID-19?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Oddziały przygotowawcze. W naszej szkole utworzone są oddziały przygotowawcze dla uczniów przybywających z zagranicy, słabo znających lub nieznających języka polskiego. Celem wprowadzenia tej formy organizacyjnej miało być wspomaganie efektywności kształcenia osób, które uczyły się w szkołach funkcjonujących w zagranicznych systemach oświaty. I w codziennej praktyce jest to zwyczajnie fikcja. Nauka w oddziałach przygotowawczych przebiega według realizowanych w szkole programów nauczania, czyli podstawy programowej obowiązującej wszystkich uczniów. Jednym słowem, klasy powitalne nie zostały pomyślane jako klasy „zerowe”, w których uczniowie będą przygotowywani do życia w Polsce i intensywnie nauczani języka polskiego, ale jako klasy, w których będą szli tokiem nauczania analogicznym do realizowanego w klasach „regularnych”. Nie jest to możliwe wśród uczniów w różnym wieku, mających różną znajomość języka polskiego, różną wiedzę na temat życia w Polsce, różne doświadczenia edukacyjne. Zapis pozwalający dostosować metody nauczania i formy ich realizacji do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych nie daje wystarczających możliwości organizacji procesu nauczania. Czy zatem możemy traktować te oddziały przygotowawcze jako klasy „zerowe”, ze specjalnie utworzoną na te potrzeby podstawą programową? Czy jedynym rozwiązaniem w polskim oddziale przygotowawczym jest zakończenie nauki w danym roku szkolnym brakiem promocji do klasy następnej? Bo jak można oczekiwać, żeby dziecko bez znajomości języka polskiego w kilka miesięcy zaliczyło pozytywnie np. fizykę w obcym dla siebie języku? Stąd moje pytanie, czy jest jakakolwiek możliwość, aby oddziały powitalne nie musiały kończyć się tradycyjnym świadectwem i często zwyczajnie brakiem promocji? Kto z nas by się uczył obcego języka, będąc ciągle ocenianym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy ośrodkiem rewalidacyjno-wychowawczym, w którym obowiązek szkolny realizują m.in. osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Mam podopiecznego, który w grudniu 2020 r. skończy 25 lat. Do kiedy musi realizować obowiązek szkolny do 31.08.2021 r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
PORADY PRAWNE
Harmonogram aktualizacji
serwisu
Sierpień 2024
Wrzesień 2024
TERMINARZ