Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Co dalej z SOW-ami? kolejne spotkanie
Dzisiejsze rozmowy były kontynuacją wcześniejszego spotkania, które odbyło się 8 września. Omawiano problemy prawne i wychowawcze związane z funkcjonowaniem SOW-ów. Uczestnicy zastanawiali się nad sposobem zmiany funkcjonowania ośrodków, ponieważ obecne zasady nie mieszczą się w obowiązującym stanie prawnym. Szukano m.in. odpowiedzi na pytanie, co zrobić z dziećmi przebywającymi w tych placówkach. Zdaniem uczestników spotkania, jest to zadanie dla jednostek samorządu terytorialnego, które w oparciu o analizę lokalnego systemu oświaty/polityki społecznej, muszą zastanowić się, jakie decyzje (przekształcenie czy likwidacja) podejmą dla dobra małoletnich wychowanków.
W Polsce funkcjonują 43 specjalne ośrodki wychowawcze, zlokalizowane w 32 powiatach, na terenie 10 województw. Przebywa w nich około 2 000 dzieci i młodzieży. Ośrodki te są placówkami systemu oświaty, jednak nie prowadzą szkół.
Z wyników przeprowadzonej przez kuratoria oświaty kontroli wynika, że wiek wychowanków SOW-ów jest bardzo zróżnicowany - od kilkuletnich dzieci do osób 24-25 letnich. W niektórych ośrodkach jednocześnie przebywają dzieci małe – poniżej 7. roku życia – i dorośli wychowankowie. Przeprowadzona wstępna analiza sytuacji i zakresu zadań realizowanych przez specjalne ośrodki wychowawcze wskazuje, że realizują one typową działalność opiekuńczo-wychowawczą, analogiczną do działań podejmowanych w systemie pieczy zastępczej w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz placówkach systemu oświaty, tj. specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii czy bursy (z tą różnicą, że w tych instytucjach nie występują aż tak rozbieżne wiekowo grupy wychowanków).
Data: 2014/09/22
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe