Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego - wstępne wyniki badań
86 proc. przyszłych maturzystów zdałoby egzamin z języka polskiego – to wyniki diagnozy przedmaturalnej z języka polskiego.
Badanie przeprowadzili eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE) w czerwcu tego roku w 50 wylosowanych liceach ogólnokształcących. Udział w nim wzięło ok. 4 tys. uczniów klas II, którzy będą zdawać egzamin maturalny według nowej formuły.
W trakcie dzisiejszej konferencji eksperci IBE przedstawili wstępne wyniki diagnozy: 86 proc. uczniów zdobyło 30 proc. punktów możliwych do zdobycia.
– Oznacza to, że przy obowiązujących dziś regułach, zdaliby egzamin – powiedział prof. Krzysztof Biedrzycki, lider Pracowni Języka Polskiego IBE. – Średnio uzyskiwali 38 punktów na 70 możliwych. Trzeba wziąć pod uwagę, że podczas matury motywacja uczniów będzie jeszcze większa. – dodał.
Szczegółowe wyniki wskazują, że uczniowie lepiej radzili sobie z pisaniem rozprawki niż z pisaniem interpretacji utworu poetyckiego. Potwierdziły się też - znane z wielu innych badań - dane o nieco lepszych wynikach w czytaniu i pisaniu osiąganych przez dziewczęta.
Prof. Krzysztof Biedrzycki wyliczał też najczęstsze problemy uczniów, a wśród nich m.in. kłopot z hierarchizowaniem informacji. – Mieli też problemy z błędami składniowymi, leksykalnymi i stylistycznymi, co zakłócało sens formułowanych przez nich wypowiedzi – tłumaczył.
Prof. Jolanta Choińska-Mika, lider Zespołu Dydaktyk Szczegółowych IBE podkreślała wagę diagnoz Instytutu. – Po to je prowadzimy, żeby móc odpowiednio wcześnie przed egzaminami rozpoznać słabe i mocne strony uczniów – mówiła. – Wówczas możemy dać czas nauczycielom na wzmocnienie tych kompetencji uczniów, które jeszcze tego wymagają.
Podczas konferencji dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE) – dr Marcin Smolik omówił najważniejsze zmiany w egzaminie maturalnym w 2015 r. – Zmienią się m.in. kryteria oceniania, co jest szczególnie istotne dla egzaminów z języka polskiego – wskazywał. – Do tej pory ogólne kryteria były dostosowywane do konkretnego tematu pojawiającego się na maturze. Od 2015 r. egzaminatorzy będą oceniali prace uczniów korzystając z kryterium dostosowanego nie tyle do tematu wypowiedzi, ale do sposobu, w jaki został ujęty i formy.
Centralna Komisja Egzaminacyjna oraz Instytut Badań Edukacyjnych przygotowały wsparcie dla uczniów. Instytut udostępnił dziś m.in. trzy poradniki, opracowane po diagnozie. Dotyczą pisania rozprawki, interpretacji i streszczenia.
Szczegółowe informacje o egzaminie maturalnym w 2015 r. można znaleźć na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2014/10/23
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe