Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Inauguracja "Bezpiecznej i przyjaznej szkoły" z udziałem Ministra Edukacji Narodowej
- Czas zmierzyć się z rzeczywistością. Przemoc w szkole jest faktem. Nauczyciele i dyrektorzy niechętnie przyznają, że przemoc ma miejsce w szkole, a nie przyznają się dlatego, że nie wiedzą jak sobie z tym poradzić i gdzie znaleźć wsparcie - powiedziała dzisiaj minister edukacji narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska podczas konferencji inaugurującej rządowy program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła" na lata 2014-2016.
Celem spotkania było zainicjowanie dyskusji na temat konkretnych, praktycznych rozwiązań w zakresie profilaktyki agresji rówieśniczej. - Chcemy stworzyć infolinię po to, aby każdy nauczyciel, który będzie potrzebował wsparcia, taką pomoc dostał. Chcemy promować przykłady dobrych praktyk - w jaki sposób radzić sobie w sytuacjach przemocowych – zadeklarowała Joanna Kluzik-Rostkowska.
Uczestnicy spotkania mieli okazję zapoznać się z wynikami ewaluacji zewnętrznej w szkołach dotyczącej zachowań agresywnych uczniów, a następnie wspólnie omówić kluczowe wyzwania związane z przemocą rówieśniczą.
Dyskusja koncentrowała się wokół problematyki agresji i przemocy w szkole wśród różnych grup wiekowych: dzieci młodszych, uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych oraz uczniów z tzw. specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Celem programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła" jest podnoszenie poziomu bezpieczeństwa w szkołach oraz kształtowanie wśród dzieci i młodzieży postaw prospołecznych i prozdrowotnych. Zakłada on m.in. zwiększenie działań zmierzających do zmniejszenia zakresu i nasilenia takich problemów wśród dzieci i młodzieży, jak agresja i przemoc, w tym cyberprzemoc, używanie substancji psychoaktywnych, uzależnienie od gier komputerowych, Internetu i hazardu.
Uchwała Rady Ministrów w sprawie przyjęcia Rządowego programu na lata 2014-2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła" weszła w życie 28 lipca 2014 r. Program jest kontynuacją Programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła", który resort edukacji realizował latach 2008-2013.
W Programie jako główny cel przyjęto: zwiększenie skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska w szkołach i placówkach oświatowych. Cele szczegółowe dotyczą: kreowania zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły i placówki; zapobiegania problemom i zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży; promowania zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży.
Program ma charakter ramowy i rekomenduje zadania, które mają przyczynić się do osiągania założonych celów.
Program finansowany jest z rezerwy celowej budżetu państwa.
Jego zadania na poziomie centralnym będą finansowane lub dofinansowane w ramach udzielanych dotacji dla organizacji pozarządowych oraz jednostek samorządu terytorialnego, a także zakupu usług. W przypadku zadań Programu - realizowanych we współpracy międzyresortowej – dotyczących projektu Profilaktyka a Ty (PaT) i Profilaktyka a Ty/Edukacja (PaT/E) zostanie zwiększony budżet Ministra Spraw Wewnętrznych.
Na realizację programu w budżecie państwa na 2014 r. zabezpieczono kwotę 6 mln zł w rezerwie celowej. Ustalono, że w kolejnych latach środki na ten cel będą planowane w wysokości nie wyższej niż 6 mln zł rocznie.
Jeszcze w tym roku Minister Edukacji Narodowej ogłosi dwa konkursy na zadania publiczne:
1) Pierwszy z nich dotyczyć będzie oceny szkół i placówek systemu oświaty realizujących politykę ochrony dzieci przed agresją i przemocą według podanych w regulaminie konkursu standardów. Szkoły lub placówki, które przystąpią do oceny będą zobowiązane do uwzględnienia w działalności szkoły standardów polityki ochrony dzieci przed agresją i przemocą. Jeden ze standardów będzie obejmował zagadnienia administracyjno-prawne, a drugi kompleksową ofertę szkoleniową skierowaną do nauczycieli, rodziców i uczniów, a w niej kwestie dotyczące, m.in.: ochrony przed zagrożeniami, przemocą i wykorzystywaniem, edukację prawną, rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci, udzielania skutecznej pomocy dziecku i rodzinie.
2) Drugi konkurs będzie skierowany do specjalistów, którzy poprowadzą ogólnopolską infolinię interwencyjno-informacyjną dla uczniów, ich rodziców, nauczycieli. Zakładamy, że prowadzenie infolinii interwencyjno-informacyjnej umożliwi zwiększenie poczucia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach oświatowych i zmniejszy zjawisko wykluczenia społecznego. Spodziewanym efektem będzie także wzrost kompetencji wychowawczych nauczycieli i rodziców, a także zwiększenie otwartości szkoły i placówki na współpracę z instytucjami i podmiotami, które mogą wspierać działania szkoły i placówki w środowisku lokalnym.
W ramach programu przewidziano także szkolenie dla liderów profilaktyki, których wyposażymy w umiejętności umożliwiające rozwiązywanie sytuacji problemowych związanych z agresją i przemocą w szkołach i placówkach, a także tworzenia działań, projektów, dzięki którym nastąpi poprawa klimatu szkoły.
W konferencji wzięli udział nauczyciele, dyrektorzy szkół, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, ośrodków doskonalenia nauczycieli oraz bibliotek pedagogicznych. W spotkaniu wziął również udział Sekretarz Stanu w MEN Tadeusz Sławecki.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Zachowania agresywne uczniów - prezentacja autorstwa Agnieszki Borek
Materiały filmowe
Data: 2014/10/02
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe