Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Międzyresortowe porozumienie o współpracy na rzecz rozwoju kształcenia zawodowego
- Jestem przekonana, że to porozumienie przyczyni się do realnego rozwoju kształcenia zawodowego - powiedziała dzisiaj minister edukacji narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska. Wraz z ministrami gospodarki, pracy i polityki społecznej oraz skarbu podpisała międzyresortowe porozumienie o współpracy na rzecz rozwoju kształcenia zawodowego.
W podpisanym dzisiaj dokumencie ministrowie zobowiązali się do współpracy na rzecz rozwoju kształcenia zawodowego, dostosowanego do potrzeb pracodawców, lokalnych rynków pracy oraz nowoczesnej i innowacyjnej gospodarki.
Ich działania mają na celu m.in. upowszechnianie oraz rozwój współpracy szkół i pracodawców w kształceniu zawodowym oraz zwiększenie zaangażowania pracodawców w praktyczną naukę zawodu.
Współpraca będzie dotyczyła m.in. aktywizowania szkół zawodowych do dostosowywania prowadzonego przez nie kształcenia ogólnego i zawodowego do potrzeb nowoczesnej gospodarki oraz aktywizowania pracodawców do włączania się w proces kształcenia zawodowego w zasadniczych szkołach zawodowych, technikach i szkołach policealnych, które może polegać np. na:
- udziale, w ramach obowiązującego prawa, w formułowaniu podstaw programowych dla zawodów;
- opracowywaniu dokumentacji programowej we współpracy ze szkołami;
- przyjmowaniu uczniów na praktyczną naukę zawodu, w szczególności na praktyki zawodowe;
- udziale, w ramach obowiązującego prawa, w egzaminach potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz tworzeniu zadań egzaminacyjnych;
- pomocy uczniom szkół zawodowych w nabywaniu dodatkowych nieobjętych programem szkolnym, a przydatnych w przedsiębiorstwach, umiejętności i uprawnień zawodowych;
- pomocy nauczycielom ze szkół zawodowych w aktualizowaniu i doskonaleniu ich kompetencji zawodowych;
- Wszyscy będziemy działać na rzecz szkolnictwa zawodowego. Bardzo mi zależy, aby je odbudować. W tej chwili jest zapotrzebowanie, aby młody człowiek miał fach w ręku. Dobry dyplom wyższej uczelni nie spełnia już wszystkich oczekiwań – dodała szefowa MEN.
Podpisanie Porozumienia poprzedziło spotkanie z kuratorami oświaty oraz przedstawicielami specjalnych stref ekonomicznych. Zaprezentowano na nim przykłady dobrych praktyk współpracy pracodawców ze szkołami zawodowymi, przygotowane przez trzy specjalne strefy ekonomiczne: pomorską, kamiennogórską i łódzką.
Minister edukacji narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska rok szkolny 2014/2015 został ogłosiła „Rokiem Szkoły Zawodowców”. W ramach tej inicjatywy podjęto już konkretne działania, których celem jest dalsze podnoszenie jakości kształcenia zawodowego.
Jednym z tych działań jest poprawa funkcjonowania doradztwa zawodowego w szkołach. Dlatego też od października 2014 r. trwa przygotowanie doradców, którzy będą wspierać uczniów w planowaniu ścieżki edukacyjnej i zawodowej. W ramach projektu systemowego „Edukacja dla Pracy – etap II” rozpoczęto szkolenia dla osób realizujących doradztwo zawodowe w gimnazjach. Szkolenia te będą trwały do końca czerwca 2015 r. Zostanie nimi objętych docelowo 18 tysięcy nauczycieli zatrudnionych
w gimnazjach (po 3 osoby z każdego gimnazjum). W szkoleniu biorą udział również dyrektorzy szkół. Ponadto w grudnia 2014 r. został opublikowany poradnik „Doradztwo edukacyjno-zawodowe. Przykładowe rozwiązania”, który przekazano bezpłatnie do wszystkich gimnazjów w kraju. W poradniku zostały zaprezentowane dobre praktyki realizacji doradztwa zawodowego w szkołach oraz omówienie dostępnych narzędzi do diagnozy predyspozycji zawodowych uczniów.
Podjęto także działania, których celem jest ułatwienie absolwentom gimnazjów i ich rodzicom podjęcia decyzji dotyczących dalszej ścieżki edukacji. Od 1 marca 2015 r., a więc w momencie, kiedy gimnazjaliści przystępują do wyboru szkoły, w której będą chcieli kontynuować naukę, zostanie umieszczona na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej Mapa szkół prowadzących kształcenie zawodowe, uwzględniająca zawody, w których te szkoły kształcą obecnie oraz nowe zawody, w których zamierzają uruchomić kształcenie od 1 września 2015. .
Dzięki Mapie uczniowie i ich rodzice uzyskają dostęp do informacji o szkołach prowadzących kształcenie zawodowe w ich najbliższym otoczeniu oraz możliwościach kształcenia w konkretnych zawodach, a tym samym łatwiej im będzie zaplanować dalszą drogę edukacji i kariery zawodowej.
Od września 2015 r. rozszerzona zostanie także oferty szkolnych
i pozaszkolnych form kształcenia, obejmując m. in. kursy dla uczniów i absolwentów LO odbywające się poza czasem nauki. Wśród uczniów liceów ogólnokształcących został przeprowadzony sondaż dotyczący gotowości i chęci zdobycia nowych umiejętności, kompetencji na różnych kursach. W oparcie o ten sondaż przygotowywana jest obecnie oferty kursów, które przyszłym absolwentom liceów ogólnokształcących ułatwią odnalezienie się na rynku pracy.
Bezwzględnym priorytetem wszystkich działań związanych z podnoszeniem jakości kształcenia zawodowego jest ścisła współpraca szkół prowadzących kształcenie zawodowe z pracodawcami. Rozwojowi tej współpracy służy dzisiaj podpisane Porozumienie.
Współpracy szkół prowadzących kształcenie zawodowe z pracodawcami służyć będą także działania współfinasowane ze środków europejskich, zaplanowane na lata 2015-2020 w ramach Programu Operacyjnego Wiedza-Edukacja-Rozwój oraz Regionalnych Programów Operacyjnych.
Na poziomie centralnym działania te obejmą m. in. włączenie pracodawców, w szerszym niż dotychczas zakresie, w przegląd i aktualizację klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego i podstawy programowej kształcenia w zawodach i dostosowywanie jej do zmian na rynku pracy oraz pojawiających się nowych technologii, większy niż dotychczas udział pracodawców w tworzeniu zadań egzaminacyjnych i przeprowadzaniu egzaminów. Ponadto, na poziomie centralnym zostaną wypracowane mechanizmy włączania się pracodawców w proces kształcenia zawodowego i nawiązywania ścisłej współpracy ze szkołami zawodowymi ze szczególnym uwzględnieniem firm działających w specjalnych strefach ekonomicznych.
Na poziomie regionalnym zaplanowano m.in organizację staży i praktyk u pracodawców dla uczniów szkół zawodowych, przede wszystkim uczniów techników. Pracodawcy organizujący te staże i praktyki otrzymają refundację ponoszonych kosztów, natomiast uczestniczący w nich uczniowie będą otrzymywać stypendiów w kresie trwania stażu. Na poziomie regionalnym zaplanowano także doposażenie szkół prowadzących kształcenie zawodowe w sprzęt i pomoce dydaktyczne, które posłużą także do przeprowadzania egzaminów zawodowych.
Dostosowaniu kształcenia zawodowego do potrzeb i oczekiwań rynku pracy służyć będzie także monitorowanie losów absolwentów szkół zawodowych. Narzędzia do tego monitorowania zostaną przygotowane w ramach projektu finansowanego ze środków europejskich.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2015/01/23
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe