Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Posiedzenie Rady Oświaty Polonijnej z udziałem Minister Edukacji Narodowej
- Chcemy, by nasz język był nauczany w każdym miejscu na świecie, w którym obecni są Polacy - powiedziała Joanna Kluzik-Rostkowska w trakcie dzisiejszego posiedzenia Rady Oświaty Polonijnej.
- Doceniamy wagę prężnych działań przedstawicieli Rady - dodała minister edukacji narodowej, która powołała dzisiaj nowy skład Rady. - Jednym z nich jest chęć objęcia nauką języka polskiego jak największej liczby dzieci emigrantów - powiedziała szefowa MEN.
Minister wyraziła wdzięczność dla nauczycieli polonijnych prowadzących nauczania na całym świecie.
Członkowie Rady podkreślali konieczność działań na rzecz jak najwyższej jakości polskiej edukacji za granicą. - Tylko taka edukacja sprawi, że dzieci emigrantów z kolejnych pokoleń będą chętnie się uczyć języka swoich przodków - mówili.
Do zadań Rady Oświaty Polonijnej należy m.in: przygotowywanie opinii dla Ministra Edukacji Narodowej na temat kierunków zmian w obszarze oświaty polskiej za granicą i przedstawianie propozycji rozwiązań w tym obszarze. Rada konsultuje też projekty aktów prawnych i opracowań zawierających propozycje systemowych zmian w tym zakresie.
Obecna na posiedzeniu wiceminister edukacji – Ewa Dudek omówiła działania ministerstwa na rzecz wspierania oświaty polonijnej, zaś członkowie Rady omówili problemy z jakimi stykają się ich szkoły. Podczas spotkania szukano rozwiązań, które pomogą usprawnić pomoc strony rządowej w rozwijaniu polonijnej oświaty.
Podczas dzisiejszego spotkania o rosnącym zainteresowaniu nauką języka polskiego mówiła m.in. Dorota Andraka, członek Rady z USA. - Odpowiednio wysoki poziom edukacji polonijnej w USA uzyskujemy dzięki pomocy płynącej z ministerstw edukacji narodowej oraz spraw zagranicznych - podkreślała.
O dużym popycie na lekcje językowe wśród osób posiadających Karty Polaka na Białorusi mówiła Andżelika Borys. - Wielu mieszkańców Białorusi chętnie uczestniczy w tych lekcjach, które na terenie tego kraju realizowane są nawet przez prywatne podmioty – powiedziała.
Jak się okazuje, lekcje języka polskiego cieszą się powodzeniem także w Argentynie. Pochodzący z tego kraju członkowie Rady Oświaty podkreślali konieczność zatrudniania większej liczby nauczycieli oraz zwiększania ich kwalifikacji.
Jeśli chodzi o Wielką Brytanię, to tuż po wejściu Polski do Unii Europejskiej do tzw. małej matury z języka polskiego przystępowało koło 400 dzieci. Obecnie w tym samym egzaminie uczestniczy ich blisko pięć tysięcy.
Wielkim zainteresowaniem nauczanie języka polskiego cieszy się też w Paryżu. W ubiegłym roku w stolicy Francji zorganizowano polskie dyktando, w którym uczestniczyło trzy tysiące osób.
W posiedzeniu Rady Oświaty Polonijnej uczestniczyli jej członkowie z m.in. USA, Belgii, Białorusi, Litwy, Łotwy, Francji, Argentyny, Rosji, Kanady, Niemiec i Belgii.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2014/11/27
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe