Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Ramowe plany nauczania - projekt rozporządzenia trafił do konsultacji
Celem nowelizacji rozporządzenia jest wprowadzenie zmian porządkujących, dostosowujących oraz uwzględniających problemy występujące w praktyce stosowania obecnych przepisów.
Projektowane zmiany dotyczą:
1) umożliwienia prowadzenia w szkołach nauki języka migowego również w ramach zajęć dodatkowych;
2) włączenia wymiaru godzin przeznaczonego na język obcy nowożytny, edukację muzyczną, edukację plastyczną, zajęcia komputerowe i wychowanie fizyczne do pozostałych rodzajów edukacji wczesnoszkolnej;
3) określenia minimalnej liczby godzin przeznaczonych na nauczanie każdego z dwóch języków obcych w gimnazjum, liceum ogólnokształcącym i technikum dla dzieci i młodzieży;
4) uszczegółowienia przepisów związanych z realizacją przedmiotów uzupełniających.
Propozycja umożliwienia nauki języka migowego jest odpowiedzią na rekomendacje zgłaszane m. in. przez Polski Związek Głuchych oraz Rzecznika Praw Obywatelskich. Sprawne posługiwanie się językiem migowym zmniejsza u dzieci niesłyszących ryzyko narastania problemów edukacyjnych i emocjonalnych, sprzyjając osiąganiu lepszych efektów kształcenia.
Włączenie wymiaru godzin przeznaczonego na język obcy nowożytny, edukację muzyczną, edukację plastyczną, zajęcia komputerowe i wychowanie fizyczne do pozostałych rodzajów edukacji wczesnoszkolnej ma na celu likwidację stosowanej w szkołach praktyki związanej z dokumentowaniem liczby godzin przeznaczonych na poszczególne rodzaje edukacji wczesnoszkolnej, co biorąc pod uwagę zintegrowany charakter tej edukacji nie ma uzasadnienia i powoduje jedynie dodatkowe obciążenia administracyjne dla nauczycieli.
Określenie minimalnej liczby godzin przeznaczonych na nauczanie każdego z dwóch obowiązkowych języków obcych w gimnazjum, liceum ogólnokształcącym i technikum ma na celu wyeliminowanie stosowanej przez niektórych dyrektorów tych szkół praktyki przeznaczania zbyt małej liczby godzin na nauczanie „drugiego” języka obcego nowożytnego, co uniemożliwiało pełną realizację programu nauczania tego „drugiego” języka obcego .
Ponadto wprowadzono m.in. zmiany polegające na:
• doprecyzowaniu, że nauka drugiego języka obcego nowożytnego dotyczy wszystkich uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, w tym uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, niezależnie od rodzaju gimnazjum do którego uczęszczają;
• wskazaniu, że zwiększony wymiar godzin zajęć technicznych należy stosować w przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim uczęszczających do gimnazjów specjalnych i oddziałów specjalnych w gimnazjach ogólnodostępnych;
• uwzględnieniu przypadku, kiedy uczeń szkoły jest jednocześnie młodocianym pracownikiem;
• rozszerzeniu o informatykę listy przedmiotów w technikum, z których co najmniej jeden powinien być realizowany w zakresie rozszerzonym.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2014/08/29
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe