Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Rola i znaczenie kształcenia zawodowego we współpracy Polska- Niemcy - konferencja z udziałem wiceministra Tedeusza Sławeckiego
Jak dostosować polski system kształcenia zawodowego do potrzeb zmieniającego się rynku pracy? Jak przekazywać młodzieży praktyczną wiedzę potrzebną do codziennej pracy w zawodzie? Odpowiedzi na te pytania poszukiwali uczestnicy konferencji „Rola i znaczenie kształcenia zawodowego we współpracy Polska-Niemcy”, którą zorganizowała Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa. W spotkaniu wziął udział sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Tadeusz Sławecki wraz z pracownikami Instytutu Badań Edukacyjnych. Stronę niemiecką reprezentowali Susanne Burger z Federalnego Ministerstwa Edukacji i Badań oraz Gunther Spillner z Federalnego Instytutu ds. Kształcenia Zawodowego.
– Polska i Niemcy mają ciekawe doświadczenia edukacyjne, którymi chcą się wymieniać– zapewniał w swoim wystąpieniu wiceminister Tadeusz Sławecki. – Polska osiąga wysokie wyniki pod względem liczby osób kończących szkoły ogólnokształcące i wyższe o profilu humanistycznym. Niestety wskaźniki bezrobocia wśród tych młodych osób są dość wysokie – dodał wiceminister.
Inną strukturę kształcenia mają nasi zachodni sąsiedzi. Jak poinformował uczestników panelu Rolf Nikel, ambasador Republiki Federalnej Niemiec w Polsce, przeszło połowa młodych Niemców wybiera kształcenie zawodowe. I – jak okazuje się – to właśnie w Niemczech i w Austrii bezrobocie wśród młodzieży jest najniższe w całej Unii Europejskiej, kształtując się poniżej 10 %.
– Polski system kształcenia zawodowego jest reformowany, a celem tych reform jest właśnie dostosowanie go do potrzeb rynku pracy. Istotną reformą kształcenia zawodowego w Polsce jest rozbudowa systemu kształcenia dualnego, od lat z powodzeniem stosowanego w Niemczech – wyjaśniał wiceminister Tadeusz Sławecki. – Osoby kształcące się w tym systemie uczą się zawodu w dwóch miejscach: Teorię poznają w szkole, a praktyczną naukę zawodu w zakładach pracy. Cieszę się, że Polska i Niemcy intensywnie w tej dziedzinie współpracują – zapewniał wiceminister Sławecki, wyrażając zadowolenie z faktu, że w programach kształcenia dualnego w Polsce uczestniczą znane niemieckie firmy, takie jak Hochland czy Volkswagen.
– Korzyści z dualnego systemu kształcenia mają zarówno przedsiębiorstwa, jak i szkoły zawodowe. Realizując część programu nauczania w zakładach pracy, szkoły lepiej przygotowują uczniów do wykonywania zawodu. Z kolei firmy zatrudniające uczniów szkół zawodowych po zakończeniu edukacji mają wykształcone kadry, którymi mogą zasilić szeregi swoich pracowników – mówił sekretarz stanu w MEN.
Wiceminister Sławecki zapewniał, że reformy polskiego systemu szkolnictwa zawodowego zaczynają przynosić już pierwsze rezultaty. – Każdorazowe uruchomienie kształcenia specjalistów określonego zawodu wymaga zgody zarówno wojewódzkiej, jak i powiatowej rady rynku pracy. Dzięki temu szkolnictwo zawodowe lepiej reaguje na lokalne potrzeby, co odczuwają zarówno absolwenci szkół kształcących w zawodach, jak i sami pracodawcy – podsumował sekretarz stanu Tadeusz Sławecki.
Data: 2014/09/15
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe