Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Warunki i sposoby oceniania - projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty trafia do konsultacji społecznych
Trybunał stwierdził wówczas niezgodność z Konstytucją RP zawartego w ustawie przepisu dotyczącego upoważnienia dla ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do uregulowania w drodze rozporządzenia warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów.
Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że istota zagadnień związanych z konstytucyjnym prawem do nauki, które obejmuje również zasady oceniania, klasyfikowania i promowania oraz warunki przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych - powinna zostać określona bezpośrednio w ustawie. Dodał, że kwestie, które mają być regulowane w rozporządzeniu, wymagają szczegółowych wytycznych dotyczących treści aktu wykonawczego.
Dlatego też w przekazanej do konsultacji publicznych nowelizacji ustawy o systemie oświaty proponuje się wprowadzenie przepisów dotyczących:
- ogólnych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, w tym upoważnień dla ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego do uregulowania w drodze rozporządzenia szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów odpowiednio w szkołach publicznych oraz w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (dodany rozdział 3a);
- ogólnych warunków przeprowadzania egzaminów zewnętrznych: sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, w tym upoważnień dla ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do uregulowania w drodze rozporządzeń: szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego oraz szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje z zawodzie (dodany rozdział 3b).
Należy podkreślić, że w projekcie nie proponuje się zmian zasad przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego. W roku szkolnym 2014/2015:
- egzamin gimnazjalny będzie przebiegał na zasadach obowiązujących od roku szkolnego 2011/2012 r.;
- sprawdzian i egzamin maturalny dla absolwentów liceum ogólnokształcącego będą przeprowadzone po raz pierwszy na nowych zasadach ustalonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 kwietnia 2013 r. zmieniającym rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 520).
Sprawdzian składa się z dwóch części i obejmuje:
- w części pierwszej - wiadomości i umiejętności z języka polskiego oraz z matematyki, w tym wykorzystanie wiadomości i umiejętności z tych przedmiotów w zadaniach osadzonych w kontekście historycznym lub przyrodniczym;
- w części drugiej - wiadomości i umiejętności z języka obcego nowożytnego.
Egzamin maturalny jest przeprowadzany z przedmiotów obowiązkowych oraz przedmiotów dodatkowych i składa się z części ustnej oraz z części pisemnej.
Lista przedmiotów obowiązkowych obejmuje: język polski, matematykę, język obcy nowożytny oraz języki mniejszości narodowych – dla absolwentów szkół lub oddziałów z nauczaniem języka danej mniejszości. Część ustna egzaminu maturalnego z języka polskiego (oraz języka mniejszości narodowej) będzie sprawdzać umiejętność tworzenia wypowiedzi na określony temat, inspirowanej tekstem kultury. Maturzysta będzie losował zadanie egzaminacyjne składające się z tekstu kultury oraz polecenia odnoszącego się do tego tekstu. Na przygotowanie odpowiedzi przewidziane jest maksymalnie 15 minut. Egzamin będzie składał się z dwóch części: wypowiedzi monologowej maturzysty, trwającej około 10 minut, oraz rozmowy zdającego z zespołem, na którą przeznaczone będzie około 5 minut.
Lista przedmiotów dodatkowych będzie obejmowała wszystkie przedmioty ujęte w podstawie programowej na IV etapie edukacyjnym w zakresie rozszerzonym, tj.: biologię, chemię, filozofię, fizykę, geografię, historię, historię sztuki, historię muzyki, informatykę, język polski, języki obce nowożytne, język łaciński i kulturę antyczna, języki mniejszości narodowych, języki mniejszości etnicznych oraz język regionalny, matematykę, wiedzę o społeczeństwie.
W części pisemnej egzamin z przedmiotów obowiązkowych będzie zdawany na poziomie podstawowym, z przedmiotów dodatkowych wyłącznie na poziomie rozszerzonym, a w przypadku języków obcych nowożytnych na poziomie rozszerzonym lub dwujęzycznym. Dla ustnego egzaminu maturalnego w części obowiązkowej nie określa się poziomu.
Każdy zdający będzie miał obowiązek przystąpić do egzaminu z jednego przedmiotu dodatkowego w części pisemnej na poziomie rozszerzonym lub – w przypadku języków obcych – dwujęzycznym, bez wymaganego progu zdawalności.
Wybór przedmiotu dodatkowego nie jest zależny od przedmiotów, których maturzysta uczył się w zakresie rozszerzonym. Zdający będzie również miał prawo przystąpić do egzaminu z pięciu kolejnych przedmiotów dodatkowych.
Zdający otrzyma świadectwo dojrzałości, jeśli uzyska co najmniej 30 proc. punktów możliwych do uzyskania z każdego przedmiotu obowiązkowego zdawanego w części ustnej i w części pisemnej oraz przystąpi do egzaminu z co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego.
Dla absolwentów technikum egzamin maturalny w takiej formule będzie przeprowadzony po raz pierwszy od roku szkolnego 2015/2016. W roku szkolnym 2014/2015 absolwenci technikum przystąpią do egzaminu maturalnego na zasadach obowiązujących w roku szkolnym 2013/2014.
Więcej informacji o sprawdzianie i egzaminie maturalnym przeprowadzanym od 2015 r., w tym wymaganiach będących podstawą ich przeprowadzania, informatory, przykładowe zestawy zadań oraz inne materiały pomocnicze ilustrujące zmiany w sprawdzianie i egzaminie maturalnym są dostępne na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej http://www.cke.edu.pl/
Projekt przewiduje również inne zmiany, niezwiązane z wykonaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Z treścią projektu i uzasadnieniem można zapoznać się (tu link).
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2014/07/22
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe