Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Rodzic dostarczył do szkoły orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego dla dziecka. W treści orzeczenia poradnia zaleca indywidualne nauczanie wg ramowego planu nauczania, z włączaniem dziecka do udziału w zajęciach z całą klasą. Rodzic wnioskuje na piśmie o organizację indywidualnego nauczania jedynie na kilku wskazanych przedmiotach, potwierdza to stosownym zaświadczeniem lekarskim, oczekując od szkoły, że na pozostałe lekcje dziecko będzie uczęszczało wspólne z klasą (czyli np. matematyka będzie organizowana w formie nauczania indywidualnego, z ewentualnym dodatkowym włączaniem dziecka do zajęć z klasą, ale takie przedmioty jak np. muzyka będzie realizowana jedynie z całym zespołem klasowym - bez jakichkolwiek zajęć indywidualnych). Czy dyrektor może w takim przypadku zorganizować "częściowe" indywidualne nauczanie, jeżeli równocześnie w orzeczeniu jest mowa o indywidualnym nauczaniu wg ramowego planu nauczania? 2. Czy aktualne przepisy prawa oświatowego dają możliwość wyrażenia zgody przez dyrektora na organizację niepłatnych dodatkowo (a realizowanych w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy) zajęć wyrównawczych (np. z matematyki) bądź rozwijających zainteresowania ucznia (np. kółko z języka obcego), jeżeli nauczyciel sam wyraża chęć prowadzenia takich zajęć, a organ prowadzący nie zapewnia odrębnych środków finansowych na ten cel? 3. Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego, jeżeli dla uczniów organizowane są w roku szkolnym 2017/18 rekolekcje wielkopostne, dyrektor zobowiązany jest przyznać dni wolne od zajęć dydaktycznych na ten cel z puli "8 dni dyrektorskich"? Czy też na potrzeby rekolekcji można przyznać dni wolne od nauki niezależnie od w/w 8 dni, którymi dysponuje dyrektor szkoły?
1. TAK- albowiem nowe rozporządzenie MEN w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży – które ma wejść w życie z dniem 1 września 2017r. – a które oczekuje na podpisanie przez minister Zalewską i ogłoszenie w Dzienniku Ustaw – pozwala dyrektorowi – po uzgodnieniu z rodzicami - na zorganizowanie nauczania indywidualnego z włączaniem ucznia w zajęcia z całą klasą. Zalecenie w orzeczeniu, dotyczące zgodności z ramowym planem pracy należy rozumieć, jako zalecenie zrealizowania przez ucznia w toku nauczania indywidualnego wszystkich zajęć dydaktycznych przewidzianych na danym etapie edukacji i zaplanowanych dla jego klasy.
2. TAK – bowiem zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze są formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej przez nauczyciela, a kółko – zajęciami zwiększającymi ofertę edukacyjną szkoły. Oba rodzaje zajęć nie wchodzą w pensum nauczyciela, ale zalicza się je do ustawowego 40 godzinnego tygodnia pracy.
3. Dyrektor szkoły, ustalając dni przeznaczone na udział uczniów w rekolekcjach wielkopostnych jako dni wolne (lub częściowo wolne) posiłkuje się wyłącznie przyznaną do jego dyspozycji pulą 8 dni. Tak wskazuje § 5. ust 2. pkt 2. mówiący, że w/w dni mogą być ustalone dni świąt religijnych niebędących dniami ustawowo wolnymi od pracy, określone w przepisach o stosunku państwa do poszczególnych kościołów lub związków wyznaniowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy pensum nauczyciela logopedy w szkole ogólnodostępnej od 1 września 2018 roku może wynosić 20 godzin? Skoro MEN podaje, że nie więcej niż 22 godziny. Kto o tym decyduje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku szkolnym 2015/16 w gimnazjum rozpocznie naukę uczennica z zespołem Aspergera. W szkole podstawowej dziecko uczyło się języka niemieckiego. Czy w gimnazjum, na prośbę rodziców, można zmienić nauczanie języka na angielski (oczywiście poziom III.0)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące planu dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, zał. nr 12. Jeżeli słuchacz wybierze przedmioty rozszerzone: j. polski i matematyka to czy realizuje obydwa przedmioty uzupełniające: historię i społeczeństwo oraz przyrodę, ponieważ nie wybrał historii, geografii, biologii, fizyki, chemii. Ale jeżeli będzie realizował obydwa przedmioty to liczba godzin w semestrze przekroczy 152 godz.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w kształceniu zawodowym praktycznym w technikum i branżowej szkole I i II stopnia mogę skrócić długość trwania zajęć? Obecnie godna zajęć praktycznych wynosi 60 min, a chciałbym skrócić je do 45 min.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi można przyznać dodatek specjalny za zadanie administracyjne (BHP, rozliczanie podręczników), czy w regulaminie wynagradzania nauczycieli możemy taki dodatek ująć?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe