Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o informację. Czy można uczniowi kl. III szkoły podstawowej wydłużyć o rok okras kształcenia. Uczeń ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim). Ile godzin rewalidacji można przydzielić? Dziękuję.
Pytanie 1:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, w § 3. 7 przewiduje możliwość przedłużenia okresu nauki na każdym etapie edukacyjnym dla uczniów niepełnosprawnych:
"Dla uczniów niepełnosprawnych oraz uczniów szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich można przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym co najmniej o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie liczbę godzin zajęć edukacyjnych. Decyzję o przedłużeniu uczniowi okresu nauki podejmuje dyrektor szkoły w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia, nie później niż do końca lutego roku poprzedzającego ostatni rok nauki w danej szkole, na podstawie szczegółowej analizy osiągnięć edukacyjnych ucznia dokonanej przez radę pedagogiczną".
Stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej:
„O wydłużeniu etapu edukacyjnego decyduje dyrektor szkoły indywidualnie w stosunku do każdego ucznia niepełnosprawnego (..). Decyzja dyrektora powinna znaleźć uzasadnienie w szczegółowej analizie sytuacji edukacyjnej dokonanej przez radę pedagogiczną i zostać podjęta w uzgodnieniu z rodzicami. Wydłużenie etapu edukacyjnego stosuje się do ucznia, u którego niepełnosprawność powoduje spowolnienie tempa pracy i utrudnia opanowanie treści programowej w czasie przewidzianym w planie nauczania na dany rok szkolny. Treści te uczeń realizuje, o co najmniej jeden rok szkolny dłużej. Zatem na zakończenie pierwszego roku realizacji wydłużonego etapu edukacyjnego uczeń nie podlega klasyfikacji rocznej i nie otrzymuje świadectwa promocyjnego. Szkoła może wydać uczniowi niepełnosprawnemu, któremu wydłużono etap edukacyjny zaświadczenie dotyczące przebiegu nauczania. W sprawozdaniu statystycznym SO-2 ucznia, któremu wydłużono etap edukacyjny, wykazuje się jako ucznia niepromowanego.
Z powyższego wynika, że uczniowi klasy III można przedłużyć okres nauczania, gdyż Rozporządzenie ogranicza nas do roku poprzedzającego ostatni rok nauki w danej SZKOLE, a nie na danym etapie edukacyjnym. Co do stopnia niepełnosprawności - w przypadku lekkiego nalezy sprawdzić, czy ta niepełnosprawność powoduje spowolnienie tempa pracy ucznia i czy utrudnia mu opanowanie treści programowej w czasie przewidzianym w planie nauczania na dany rok szkolny. To zadanie dla rady pedagogicznej.
Pytanie 2:
Liczba godzin zajęć rewalidacyjnych zależna jest od rodzaju szkoły. W szkołach specjalnych jest ona określona i wynosi 30 godzin tygodniowo.
W pozostałych szkołach liczba godzin indywidualnych zajęć rewalidacyjnych prowadzonych z uczniami niepełnosprawnymi jest przedmiotem uzgodnienia między dyrektorem szkoły a organem prowadzącym: § 2 ust. 10 Rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania: "Dyrektor szkoły, z wyjątkiem szkoły specjalnej, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi".
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jaki sposób dokumentować pomoc psychologiczno-pedagogiczną: czy w dziennikach zajęć rekomendowanych przez MEN, czy można założyć osobną teczkę dla każdego ucznia, która będzie zawierała niezbędne informacje (arkusz diagnostyczno-obserwacyjny, karta ewaluacji zajęć i efekty pracy)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona na czas nieokreślony złożyła podanie o udzielenie urlopu dla poratowania zdrowia. Czy mogę jej go udzielić? Na stanowisku nauczyciela pracowała od 01.09.2002 r. do 31.08.2004 r., od 01.09.2010 r. do chwili obecnej.
Przebywała:
– od 17.09.2014 r. do 17.03.2015 r. – na urlopie rodzicielskim,
– od 13.05.2015 r. do 30.06.2015 r. – na urlopie wychowawczym,
– od 01.10.2019 r. do 31.08.2020 r. – na urlopie wychowawczym.
Na zwolnieniach lekarskich przebywała: w 2010 r. 11 dni, w 2011 r. 35 dni, w 2012 r. 63 dni, w 2013 r. 241 dni, w 2014 r. 70 dni, w 2015 r. 29 dni, w 2016 r. 84 dni, w 2017 r. 71 dni, w 2018 r. 64 dni, w 2020 r. 26 dni, w 2021 r. 95 dni, w 2022 r. 73 dni – do 14.03.2022 r.Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź - Jaki jest wymiar godzin zajęć dydaktyczno-wyrównawczych/terapii pedagogicznej w gimnazjum? W nowym roku szkolnym będą dwie klasy gimnazjalne. Ile godzin przydzielć w związku z tym nauczycielowi prowadzącemu te zajęcia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Burmistrz Gminy przywołując między innymi Art. 44 omawianej Ustawy wydał Zarządzenie w sprawie aktualizacji podstawowej kwoty dotacji dla niepublicznych przedszkoli (…), którego to zgodnie z Ustawą dokonuje się w październiku(art. 44 ust.1 pkt.2). Wysokość październikowej aktualizacji jest znacząco mniejsza( 10% w skali roku) niż wskazana w miesiącu pierwszej aktualizacji, dokonanej w kwietniu.
Czy zgodnie z powyższym stosując art. 44 należy nawiązać do art. 43 ust. 2 pkt.2 i zastosować w tym przypadku zapisy art. 43 ust.3 pkt. 2, który mówi iż zaktualizowana kwota dotacji obowiązuje od pierwszego dnia listopada?
Tym samym gmina nie może zastosować wstecz październikowej aktualizacji wysokości stawki dotacji dla niepublicznych przedszkoli od 1 stycznia i co za tym idzie nie może pomniejszyć kolejnych transz dotacji o różnicę powstałą w wyniku aktualizacji?
Czy jednak ma tu zastosowanie przepisy art. 43 ust.4 i 5 i kolejne transze dotacji pomniejszane są o powstałą różnicę ale tylko maksymalnie o 25% należnej wg nowej stawki części dotacji?
(w przypadku październikowej aktualizacji stawki dotacji, średnia arytmetyczna części dotacji za listopad i grudzień (listopad +grudzień/2) może się zmniejszyć maksymalnie o 25% średniej arytmetycznej części dotacji przekazanych od stycznia do października (styczeń+luty+…+październik/10). Tym samym budżet przedszkola może zostać uszczuplony tylko o 25% średniej wyliczonej z części dotacji przekazanych, a nie jak praktykują gminy 25% z całej sumy przekazanej dotacji)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w roku szkolnym 2019/2020 tj. od 01.09.2019r będzie można przyjąć do szkoły dla dorosłych absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej, którzy mają ukończone 15 lat?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe