Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o wyjaśnienie jak wprowadzić innowację pedagogiczną w przedszkolu? Gdzie należy ją zgłosić i kiedy? Jak zakończyć?
Procedurę wprowadzania innowacji pedagogicznej określają przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506) w zw. z art. 3 pkt 1 UoSO, wyróżniając następujące etapy:
a) sporządzenie opisu zasad innowacji przez autora autora lub zespół autorski w następującym zakresie: celowość prowadzenia innowacji, tematyka, sposób realizacji (konieczne jest zapewnienie odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych oraz ewentualnie dodatkowych środków finansowych od organu prowadzącego), zakres innowacji (w tym, czy innowacja obejmuje wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całe przedszkole, oddział lub grupę), czas trwania, przewidywane efekty innowacji oraz zasady ewaluacji. Opracowanie jest przedstawiane radzie szkoły i radzie pedagogicznej;
b) uchwała rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji – jej wydanie musi zostać poprzedzone uzyskaniem pisemnej zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji (ich udział w innowacji jest dobrowolny), opinii rady przedszkola (a jeśli nie działa – opinii rady pedagogicznej), pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w przedszkolu, w przypadku gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane. Po spełnieniu powyższych wymogów, rada pedagogiczna podejmuje uchwałę o wprowadzeniu innowacji, jeżeli uzna ją za zasadną i celową;
c) niezwłoczne przekazanie dokumentacji kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu przedszkole przez dyrektora:
• uchwały rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji pedagogicznej wraz z opisem zasad innowacji,
• pisemnej zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji,
• opinii rady przedszkola lub rady pedagogicznej,
• pisemnej zgody autora (zespołu autorskiego) na wprowadzenie innowacji, jeżeli założenia innowacji nie były wcześniej publikowane,
• wypełnionej karty informacji/zgłoszenia innowacji pedagogicznej według wzoru danego kuratorium oświaty,
d) zapewnienie dodatkowych środków na wprowadzenie innowacji – np. uzyskanie pisemnej zgody organu prowadzącego lub środków z innych źródeł np. z Funduszy Europejskich, również potwierdzonych dokumentem oraz zapewnienie warunków niezbędnych do realizacji innowacji:
• kadrowych i organizacyjnych,
• rekrutacji do jednostki oświatowej na zasadach powszechnej dostępności,
• zagwarantowania uczniom bezpłatnej nauki w ramach innowacji, możliwości uzyskania wiadomości i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły danego typu, warunków i sposobu przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów, określonych w obowiązujących przepisach oświatowych.
d) wpisanie innowacji do rejestru prowadzonego przez kuratora oświaty i publikowanego na stronie kuratorium - po stwierdzeniu zgodności dokumentacji dotyczącej innowacji z ww. wymogami rozporządzenia.
Zakończenie innowacji następuje w terminie wskazanym w opisie zasad innowacji oraz podlega ewaluacji w sposób wskazany w tym opisie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dlaczego nie należy przy pisaniu planów miesięcznych w przedszkolu stosować gotowych scenariuszy i planów z wydawnictw, z których wybrany został program wychowania przedszkolnego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o interpretację w następującym temacie: dyrektor tworząc plan nadzoru uwzględnia w nim wnioski z nadzoru z poprzedniego roku szkolnego. Wnioski te zawarłam w tematyce związanej z kontrolą, wspomaganiem. Czy wybór obszaru ewaluacji musi wynikać z rekomendacji lub wniosków z ubiegłego roku, czy też może to być nowy obszar, który chcemy zbadać, a wynika np. z priorytetów MEN. Do tej pory tak właśnie postępowałam, a po ostatnim szkoleniu dowiedziałam się, że wybór tematu ewaluacji ma wynikać z wniosków i rekomendacji z poprzedniego roku. Które stanowisko jest słuszne?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel dyplomowany składajacy dokumenty do konkursu na stanowisko dyrektora szkoły do aktu dyplomowania musi dołączyć jego uzasadnienie?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy zorganizować i przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną dla nauczyciela stażysty?(procedura i podstawy prawne)
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Mam nauczyciela który uczy u nas języka polskiego w niepublicznej szkole podstawowej o upr. publicznej. Czy mogę dać jej bibliotekę do których uprawnień jeszcze nie posiada (właśnie rozpoczyna studia)? Czy muszę uzyskać zgodę kuratorium na dopełnienie jej etatu w bibliotece?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe