Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Chciałabym zapytać, czy przewodniczący Rady Rodziców może zawrzeć umowę dotyczącą ubezpieczenia NNW?
Wg mojej opinii przewodniczący rady rodziców nie ma takich kompetencji. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki. Do kompetencji rady rodziców należy: 1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną: a) programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli, b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców; 2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki; 3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły. Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu dyrektor szkoły ustala go w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 54.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dlaczego w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych, kształcącym w formie zaocznej, nie można (zgodnie z zapisami obowiązującego rozporządzenia) prowadzić języka polskiego w zakresie rozszerzonym? Zanim otrzymam odpowiedź, że można, proszę policzyć godziny minimum.
Zgodnie z rozporządzeniem na przedmioty obowiązkowe (lit. a) należy przeznaczyć 570 godz. w cyklu, na przedmioty rozszerzone i uzupełniające - 250 godz. Razem 820 godz. min.
Z ust. 10 wynika 846 godz., czyli 26 godz. pozostaje do dyspozycji dyrektora (zgodnie z rozporządzeniem - na zwiększenie minimalnej liczby godzin).
Przedmioty w zakresie rozszerzonym mają być 2; jeżeli wezmę język polski 125 godz. min. i jeden z przedmiotów typu historia , geografia..., również 125 godz., to zabraknie godzin na przedmioty uzupełniające - czyli tak nie można.
Jeżeli wybiorę język polski 125 godz. i drugi przedmiot za 90 godz. (razem 215 godz.), to zostaje mi tylko 35 godz. (na jeden przedmiot uzupełniający). Ponieważ nie realizuję w takim układzie w zakresie rozszerzonym ani historii (ust. 4), ani geografii, biologii, chemii lub fizyki (ust. 5), powinnam wprowadzić 2 przedmioty uzupełniające - czyli brakuje mi 35 godz.
W związku z powyższym, nie mogę założyć wprowadzenia przedmiotu rozszerzonego język polski (nawet jeżeli chciałabym skorzystać z godzin dyrektorskich - co jest niezgodne z przepisami - to i tak zabraknie mi 9 godzin).
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem Szkoły Integracyjnej, w której prowadzona jest rewalidacja. Obserwując zajęcia korzystam z arkusza obserwacji lekcji. Czy są wzory arkuszy dostosowane do tego typu zajęć?
- Ponawiam pytanie, ponieważ w odpowiedzi otrzymałam jedynie odniesienie do cytatu p. Jeżowskiego z pyt. 2 (poniżej). Pytanie 1) Na posiedzeniu rady pedagogicznej nauczyciel przedstawił wniosek o dołączenie do protokołu pewnego pisma. Wniosek ten poddano pod głosowanie: "Kto jest za włączeniem pisma do protokołu?" Nauczyciel zarzucił, że wniosków się nie głosuje, gdyż w regulaminie rady pedagogicznej szkoły, jak również w obowiązujących aktach prawnych dotyczących przebiegu i protokołowania rad pedagogicznych nie ma zapisu o dopuszczeniu wniosku członka Rady Pedagogicznej poprzez głosowanie, co miało miejsce na konferencji, w związku z czym złożył ponowny wniosek o włączenie do protokołu pisma. W regulaminie rady naszej szkoły jest zapis: "Rada Pedagogiczna może wnioskować we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności w sprawach: przygotowania projektu Statutu Szkoły lub jego zmiany, odwołania nauczycieli z funkcji zastępcy społecznego w szkole, oceny pracy nauczycieli, przydziału czynności dodatkowych dla nauczycieli, wykorzystania środków finansowych szkoły, zapraszania na zebrania rady osób nie będących jej członkami." w dalszej części: "1.Opinie Rady Pedagogicznej wyrażane są według trybu: 1) każdy z członków Rady ma prawo do wyrażenia własnej opinii w trakcie posiedzenia Rady; 2) na podstawie wypowiedzi pojedynczych nauczycieli protokolant sporządza projekt treści opinii; 3) projekt przyjmuje Rada w drodze: porozumienia, uzgodnienia, głosowania- zwykłą większością głosów. Głosowanie tajne stosuje się w sprawach personalnych np.: wybierając przedstawicieli Rady Pedagogicznej do reprezentowania szkoły na zewnątrz, jak np.: do prac w komisjach zewnętrznych, w komisji podczas konkursu na stanowisko dyrektora szkoły, itp." Proszę o opinię, czy głosowanie nad tym wnioskiem było niezgodne z zapisem w reg.rady pedagogicznej? Czy jest to tylko gra słów? Uważam, że wnioski wysuwane przez nauczycieli można uzgadniać, porozumieć się co do nich lub je przegłosować - czy słusznie? Proszę też o wskazanie podstawy prawnej, jeśli wnioski można głosować (czy wtedy wiążącym będzie dokument wewnętrzny, czy można powołać się na dokument wyższej rangi?). Pytanie 2). Czy zapis w reg. rady o głosowaniu tajnym w sprawach personalnych jest zgodny z prawem? Ostatnio wyczytałam następującą informację, która wprowadziła wątpliwość, co do właściwości tego zapisu: "Ustawodawca nie przewidział trybu ani tajnego, ani imiennego dla podejmowania decyzji przez radę; zebrania rady pedagogicznej są zamknięte i objęte zasadą nieujawniania spraw podejmowanych przez radę, które mogłyby naruszyć czyjeś dobra osobiste. Zdaniem Antoniego Jeżowskiego: Konstytucja Rzeczypospolitej w wielu miejscach podkreśla jawność życia publicznego, wyrażającą się m.in. w jawności pracy wszelkich organów. Jawność ta może być ograniczona tylko w drodze ustawy. Ustawa o systemie oświaty nie zawiera upoważnienia do utajniania jakiegokolwiek głosowania, chyba że byłyby to sprawy z zakresu objętego np. ustawą z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 ze zm.) lub innych ustaw. Ustawa o systemie oświaty nie daje RP upoważnienia do utajniania głosowań wychodzących poza przepisy zawarte w przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Jeżeli więc w jakimkolwiek regulaminie pracy RP jest zapis o utajnianiu głosowania, jest on niezgodny z Konstytucją i ustawami, to oznacza, że z mocy prawa jest on nieważny. Natomiast członków RP obowiązują postanowienia art. 43 ust. 3 uoso: „Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły lub placówki”. Czy to oznacza, że zapis w regulaminie rady o głosowaniu tajnym w sprawach personalnych należy wykreślić i zawsze głosować w sposób jawny?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam w szkole dziecko polskiej rodziny z Ukrainy, posiadające Kartę Polaka, które uczęszcza do klasy 5. Na świadectwie szkolnym jest miejsce na wpisanie nr pesel, którego dziecko to nie posiada, czy należy je zostawić puste, wykreskować?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W oparciu o ustawę z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego, zwracam się z prośbą o pomoc w przygotowaniu wzoru wniosku (rozdział 5 ustawy), jak również informację czy możemy/powinniśmy pobierać opłaty, jeśli tak to za co, jakie i jak je wyliczać. Proszę również o informację o czynnikach, które są brane pod uwagę przy ustalaniu nakładanych opłat, informacji o środkach prawnych przysługujących w przypadku odmowy wyrażenia zgody, umowę o udzielenie wyłącznego prawa do korzystania z informacji sektora publicznego, powody jej zawarcia oraz
wyniki oceny tej umowy, o ile taka umowa została zawarta (rozdział 2 ustawy). Proszę też o wszystkie istotne informacje, jakie powinny być zawarte na stronie BIPu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe