Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Co zrobić w sytuacji, gdy skierowano do gimnazjum specjalnego ucznia z autyzmem niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu lekkim, jeśli z dostarczonej wraz z kartą zdrowia załączonej dokumentacji wynika, iż stwarza on b. poważne zagrożenie dla siebie i innych, z tego powodu był wielokrotnie hospitalizowany na oddziale psychiatrycznym. Chłopiec miał próby samobójcze, groził matce i innym zabiciem, rzucał w klasie ławkami, dusił koleżankę itp. Nadmieniam, iż ani z orzeczenia, ani z wywiadu z matką chłopca nie wynikały tego typu problemy zdrowotne tego chłopca. Obecnie chłopiec nadal przebywa w szpitalu i nie rozpoczął jeszcze nauki. Co w takiej sytuacji można zrobić, aby nie przyjąć ucznia, który wyraźnie zagraża bezpieczeństwo własnemu i innych. Jakie kroki należny podjąć, aby umieścić tego chłopca w szkole przyszpitalnej pod stała opieką lekarzy specjalistów. Nadmieniam, iż gimnazjum nasze działa przy Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie. Nie jesteśmy placówka medyczną, ani też socjoterapeutyczną. Czy w sytuacji zatajenia przez matkę faktu schorzenia chłopca możemy odmówić jego przyjęcia do naszej placówki, nieprzygotowanej do przyjęcia tego typu dzieci? Proszę o pilna odpowiedź.
Na mocy Konstytucji RP, Ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z dnia 7 sierpnia 2015 r. poz. 1113) - wybór szkoły dla dziecka jest wyłącznie prawem rodzica. Zatem rodzic ma prawo zapisać dziecko do wybranej przez siebie placówki, bez względu na jej typ i rodzaj niepełnosprawności dziecka. Także do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, jeśli dziecko spełnia stosowne kryteria tj. posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu – w tym wypadku – na niepełnosprawność sprzężoną: intelektualną oraz autyzm. Dla dyrektora placówki wiążące są zapisy zawarte w tymże orzeczeniu, a nie informacje „zatajone” jego zdaniem przez matkę czy opinia kadry pedagogicznej powzięta na podstawie Karty Zdrowia dołączonej do dokumentacji chłopca. Tym bardziej, że organ prowadzący skierował tego chłopca do tej właśnie placówki, która posiada kadrę profesjonalnie przygotowaną – z kwalifikacjami w zakresie pedagogiki specjalnej - do pracy z uczniami niepełnosprawnymi, a która to kadra nie miała jeszcze z tym uczniem w ogóle do czynienia. Na razie przebywa on na specjalistycznym leczeniu i nikt nie jest w stanie przewidzieć, jakie będą tego efekty. Nie widzę więc argumentów przemawiających za odmową przyjęcia tego chłopca do SOSW. Tym bardziej, że decyzja odmowna musi być wystawiona na piśmie i uzasadniona konkretnymi argumentami. Od każdej decyzji rodzic ma prawo się odwołać do Kuratora oświaty, a nawet do Sądu.
SOSW nie ma uprawnień do podejmowania jakichkolwiek kroków, aby umieścić tego chłopca w szkole przyszpitalnej pod stała opieką lekarzy specjalistów. Takie kroki może podjąć wyłącznie rodzic, lekarz – specjalista prowadzący dziecko lub sąd rodzinny i nieletnich.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkoła publiczna prowadzona przez organ inny niż JST ma obowiązek przeprowadzenia procedury wyłonienia ubezpieczyciela polisy NNW dla uczniów,czy tez może wybrać według własnego uznania nie uzasadniając wyboru?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę odpowiedzieć na moje pytanie- czy przedszkole prywatne musi uzupełnić dziennik podczas wakacji? Na wakacje planujemy projekt wakacyjny na miesiąc lipiec, a w sierpniu rozpoczynamy adaptację dla nowych dzieci oraz remont przedszkola.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie jakie na chwilę obecną obowiązują przepisy prawa odnośnie zajęć dodatkowych w przedszkolu. W ubiegłym roku szkolnym były to zajęcia realizowane po godzinach podstawy programowej dodatkowo płatne przez rodziców. A jak będzie w tym roku szkolnym.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła sporządzając opinię na temat ucznia dla odpowiednich instytucji musi ją również przedłożyć rodzicowi do zapoznania się? Jeśli tak, to w którym momencie? Czy przed jej wysłaniem, czy wysyłając kopię pisma do rodziców? Kto podpisuje opinię na temat ucznia? Dyrektor, czy osoba ją sporządzająca?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor, który ponownie chce ubiegać się o stanowisko dyrektora otrzymał informacje o wyznaczeniu członków rady pedagogicznej do pracy w komisji konkursowej w dniu 25 czerwca. Jednak nie zwołał rady pedagogicznej tylko wybrał 2 osoby, które wyraziły zgodę na prace w komisji. Czy musi być podjęta uchwała rady pedagogicznej? Jeśli tak, to czy można to zrobić jeszcze teraz (dokumenty na konkurs można składać do 12 sierpnia). W jaki sposób wybrnąć z tej sytuacji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe