Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Co zrobić w sytuacji, gdy skierowano do gimnazjum specjalnego ucznia z autyzmem niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu lekkim, jeśli z dostarczonej wraz z kartą zdrowia załączonej dokumentacji wynika, iż stwarza on b. poważne zagrożenie dla siebie i innych, z tego powodu był wielokrotnie hospitalizowany na oddziale psychiatrycznym. Chłopiec miał próby samobójcze, groził matce i innym zabiciem, rzucał w klasie ławkami, dusił koleżankę itp. Nadmieniam, iż ani z orzeczenia, ani z wywiadu z matką chłopca nie wynikały tego typu problemy zdrowotne tego chłopca. Obecnie chłopiec nadal przebywa w szpitalu i nie rozpoczął jeszcze nauki. Co w takiej sytuacji można zrobić, aby nie przyjąć ucznia, który wyraźnie zagraża bezpieczeństwo własnemu i innych. Jakie kroki należny podjąć, aby umieścić tego chłopca w szkole przyszpitalnej pod stała opieką lekarzy specjalistów. Nadmieniam, iż gimnazjum nasze działa przy Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie. Nie jesteśmy placówka medyczną, ani też socjoterapeutyczną. Czy w sytuacji zatajenia przez matkę faktu schorzenia chłopca możemy odmówić jego przyjęcia do naszej placówki, nieprzygotowanej do przyjęcia tego typu dzieci? Proszę o pilna odpowiedź.
Na mocy Konstytucji RP, Ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z dnia 7 sierpnia 2015 r. poz. 1113) - wybór szkoły dla dziecka jest wyłącznie prawem rodzica. Zatem rodzic ma prawo zapisać dziecko do wybranej przez siebie placówki, bez względu na jej typ i rodzaj niepełnosprawności dziecka. Także do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, jeśli dziecko spełnia stosowne kryteria tj. posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu – w tym wypadku – na niepełnosprawność sprzężoną: intelektualną oraz autyzm. Dla dyrektora placówki wiążące są zapisy zawarte w tymże orzeczeniu, a nie informacje „zatajone” jego zdaniem przez matkę czy opinia kadry pedagogicznej powzięta na podstawie Karty Zdrowia dołączonej do dokumentacji chłopca. Tym bardziej, że organ prowadzący skierował tego chłopca do tej właśnie placówki, która posiada kadrę profesjonalnie przygotowaną – z kwalifikacjami w zakresie pedagogiki specjalnej - do pracy z uczniami niepełnosprawnymi, a która to kadra nie miała jeszcze z tym uczniem w ogóle do czynienia. Na razie przebywa on na specjalistycznym leczeniu i nikt nie jest w stanie przewidzieć, jakie będą tego efekty. Nie widzę więc argumentów przemawiających za odmową przyjęcia tego chłopca do SOSW. Tym bardziej, że decyzja odmowna musi być wystawiona na piśmie i uzasadniona konkretnymi argumentami. Od każdej decyzji rodzic ma prawo się odwołać do Kuratora oświaty, a nawet do Sądu.
SOSW nie ma uprawnień do podejmowania jakichkolwiek kroków, aby umieścić tego chłopca w szkole przyszpitalnej pod stała opieką lekarzy specjalistów. Takie kroki może podjąć wyłącznie rodzic, lekarz – specjalista prowadzący dziecko lub sąd rodzinny i nieletnich.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wyjaśnienie jak wygląda w gimnazjum procedura przejścia z dziennika w formie papierowej na formę elektroniczną? Kto i w jakim terminie musi na to wyrazić zgodę i kogo należy o tym fakcie powiadomić? Czy wymaga to uchwały RP, czy opinii RR?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest podstawa prawna do umorzenia wierzytelności za niezapłacone obiady uczniów w stołówce szkoły publicznej prowadzonej przez samorząd? Wszystkie działania prowadzone przez szkołę w celu ściągnięcia długu okazały się nieskuteczne.Chodzi o kwotę ok. 700 zł.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym zakupić na przedszkolne podwórko altanę. Czy altana powinna posiadać normy i certyfikaty. Jeśli tak to jakie?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kroki podejmuje dyrektor w stosunku do nauczyciela, na którego wpłynęły oficjalne skargi ze strony uczniów i rodziców. Nauczycielka zatrudniona w naszej placówce od sześciu lat na dwie godziny tygodniowo (pracuje tylko w naszej szkole), jako nauczyciel WOS-u jest nauczycielem kontraktowym. Praktycznie od początku jej zatrudnienia stwarzała sytuacje konfliktowe w stosunku do uczniów. Próby rozmowy z Panią, gdzie próbowano pomóc jej w związku z brakiem doświadczenia w pracy z gimnazjalistami nie dają rezultatów. Uczniowie nie chcą uczestniczyć w zajęciach, bo Pani krzyczy na nich, opowiada różne niestworzone rzeczy (tak przekazują to uczniowie). Zdarzyło się (z opowieści uczniów), że powiedziała w klasie, że "dyrektor żyje z Panią od polskiego, a wuefista z inną Panią z jakiejś tam szkoły". Uczniowie w proteście "za te bzdury" źle zachowują się na lekcjach, dokuczają nauczycielce, ta pisze im uwagi i prowadzi z nimi wojnę. Oceniane kartkówki nie są pokazywane uczniom, nie daje szans tzw. poprawy ocen itp. Lekcje (właściwie trudno nazwać je lekcjami), które prowadzi są często przerywane przez interwencje wychowawcy czy też dyrektora. Na słowa dyrektora: "Pani dziś poniosła klęskę na lekcji, ponieważ krzyczała Pani do uczniów, nie pozwoliła dojść do słowa uczniowi (uczniom) i mnie; Pani odpowiada: Ja to chciałam zrobić medialnie (???). Na zajęcia wychodzi negatywnie nastawiona (już sama postawa o tym mówi), co oczywiście wyczuwają uczniowie i zaczynają się wzajemne przekomarzania. Oczywiście Pani podaje temat i podaje treści (stara się), jednak skutek jest mierny, trudno mówić o osiągnięciu celów lekcji. Rodzice zwracają się do dyrekcji o rozwiązanie problemu ponieważ jest to przedmiot egzaminacyjny, dodatkowo uważają, że ta Pani słownie i poprzez swoje zachowanie podważa autorytet innych nauczycieli. Żądają konfrontacji i natychmiastowych działań. Proszę o pomoc prawną i wskazówki co do rozwiązania problemu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może zrzec się części funduszu socjalnego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe