Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dla ucznia klasy IV Szkoły Podstawowej posiadającego orzeczenie o niepełnosprawności ze względu na autyzm należy zatrudnić nauczyciela wspomagającego czy asystenta nauczyciela? W jakim wymiarze godzin i na jakiej podstawie Kodeksu Pracy czy Karty Nauczyciela?
§ 7. 1. rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 7 sierpnia 2015r. poz.1113) wyraźnie mówi, że asystenta nauczyciela można zatrudnić wyłącznie w klasach I-III szkoły podstawowej. Zatem dla wspomnianej uczennicy należy obowiązkowo zatrudnić - oczywiście uwzględniając realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.:
- nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia ucznia niepełnosprawnego (Na podstawie Kodeksu Pracy – jeśli jest nauczycielem stażystą lub kontraktowym, a na podstawie Karty Nauczyciela gdy jest nauczycielem mianowanym lub dyplomowanym). Wymiar godzin zależny jest od ilości wyznaczonych przez dyrektora zajęć edukacyjnych oraz zintegrowanych działań i zajęć. Rodzaje czynności przydzielanych nauczycielowi „wspomagającemu” określone są w ust.5 w/w paragrafu.
lub
- pomoc nauczyciela – na podstawie Kodeksu Pracy, bowiem jest to pracownik niepedagogiczny, zaliczany do grupy pracowników pomocniczych i obsługi. Osoba zatrudniona na pełny etat powinna pracować na omawianym stanowisku 40 godzin tygodniowo, na zasadach dotyczących ogółu pracowników. Z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych wynika, że pomoc nauczyciela musi mieć co najmniej wykształcenie podstawowe, nie musi się legitymować doświadczeniem zawodowym i należy do VI kategorii zaszeregowania, jeśli chodzi o poziom wynagrodzenia. Czynności pomocy nauczyciela mają charakter techniczny i porządkowy. Oznacza to, że dyrektor musi samodzielnie zdecydować, jakiego wymaga doświadczenia i kwalifikacji zawodowych od kandydata do pracy na stanowisku pomocy nauczyciela, a także, czy dany kandydat jest osobą odpowiednią do pracy w jego placówce, biorąc pod uwagę potrzeby nauczycieli i ucznia niepełnosprawnego.
Ważne
1) Zajęcia rewalidacyjne dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność NIE są formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Są to zajęcia obowiązkowe dla dziecka, wpisane w jego plan lekcji w wymiarze 2 godzin tygodniowo, albowiem wynikają z rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania, a nie z rozporządzenia MEN o pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2) Zatrudnienie nauczyciela „wspomagającego” lub pomocy nauczyciela również NIE należy do obszaru pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ten obowiązek wynika bowiem z przepisów dotyczących organizacji kształcenia specjalnego dla ucznia niepełnosprawnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można zatrudnić w przedszkolu na stanowisku nauczyciela (w przedszkolu integracyjnym np. nauczyciela wspomagającego) absolwenta studiów licencjackich na kierunku pedagogika społeczno-opiekuńcza z pedagogiką szkolną (nauczycielską) jeżeli w suplemencie do dyplomu, w informacjach o uprawnieniach zawodowych znajduje się informacja, że "jest przygotowany do pełnienia roli nauczyciela specjalisty terapii pedagogicznej oraz wychowawcy w placówkach oświatowych, wychowawczych i opiekuńczych" i dalej "absolwent jest przygotowany do pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych itp"? Na jakim stanowisku może być zatrudniona taka osoba?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Kto i na jakich zasadach może dokonać przeniesienia nauczyciela?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Mam nauczycielkę, która 6 września 2016 r. kończy urlop macierzyński. W tym momencie przygotowuję projekt arkusza organizacyjnego i wiem, że od 1 września br. mogę jej przydzielić 7,9/18 godzin. Zgodnie z przepisami powinnam wręczyć jej wypowiedzenie. Jest to nauczycielka kontraktowa, która w wakacje będzie przystępowała do awansu na nauczyciela mianowanego. Bardzo proszę o prawidłowe zasady postępowania w takim przypadku.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty regulują zatrudnianie obcokrajowców (Ukraina) w Szkole?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy małą szkoła, w wyniku choroby frekwencja w klasie w okresie jednego tygodnia była 0. Nauczyciele w pracy byli. Co wpisać w takim przypadku do dziennika?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe