Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor przy redukcji etatów w pierwszej kolejności zwalnia nauczycieli zatrudnionych na czas określony czy też wskazanie osób do zwolnienia jest autonomiczną decyzją i może to być nauczyciel mianowany, który często przebywa na długotrwałych zwolnieniach. Jaka jest podstawa prawna żeby można było go zwolnić w pierwszej kolejności?
Podejmując decyzję o zwolnieniu nauczyciela, dyrektor musi kierować się obiektywnymi kryteriami - porównać kwalilfikacje, doświadczenie, przydatność poszczególnych nauczycieli, jak również sposób nawiązania stosunku pracy. Zatrudnienie na podstawie mianowania charakteryzuje się stabilnością (pełen etat na czas nieokreślony). Nie oznacza to, że w każdym przypadku tak zatrudnionego nauczyciela nie można zwolnić. Można pozostawić w zatrudnieniu np. nauczyciela kontraktowego, zatrudnionego na czas nieokreślony, należy jednak wykazać, że nauczyciel mianowany jest mniej przydatny dla szkoły. Każdy przypadek należy analizować indywidualnie, biorąc pod uwagę wszystkie kryteria dot. zwalniania.
W opisanym przypadku zwolnienie nauczyciela mianowanego z przyczyn organizacyjnych nie będzie raczej możliwe, ponieważ dyrektor dysponuje godzinami dla tego nauczyciela, skoro zatrudnia dodatkowo nauczyciela na czas określony, którego umowa ulega rozwiązaniu z upływem czasu, na który została zawarta (np. do końca roku szkolnego albo do końca trwania zajęć szkolnych). Nie będzie zatem podstawy do zwolnienia nauczyciela mianowanego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracownik został ponownie zatrudniony po dwóch latach przerwy. Jego akta osobowe zostały już wcześniej zarchiwizowane. Dopuszczalne jest kontynuowanie jego teczki po ponownym zatrudnieniu, ale co w tej sytuacji odnotować w spisie zdawczo-odbiorczym, który został sporządzony przy przekazywaniu teczki do archiwum? Teczka tego pracownika ma już nadany numer kolejny spisu, są też wpisane daty skrajne dokumentów znajdujących się w teczce.
- Mam pytanie dotyczące tzw. dni opieki na dzieckiem. Dla niepełnego etatu ustala się zwolnienie proporcjonalnie do wymiaru etatu. Co w przypadku gdy w czasie roku szkolnego nauczyciel ma zwiększoną liczbę godzin (aneksem do umowy)? Jak ustalić to zwolnienie w sytuacji gdy do 31.08.2016 r. nauczyciel pracował w wymiarze 1 etatu, z dniem 1.09.2016 r. został przeniesiony służbowo do innej szkoły, a w naszej szkole ma podpisaną nową umowę na 9/18?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Zapytanie Czy w opisanej przeze mnie sytuacji powinno się stosować przepisy ustawy PZP? W maju 2015 roku jednostka zorganizowała wycieczkę krajową. Koszt wycieczki to kwota 40.000,00 z czego 8.160,00 to koszt poniesiony przez uczestników wpłacony ma rachunek ZFŚS. W m-cu następnym zorganizowany został spływ kajakowy. Koszt tej wyprawy to kwota 4.270,00 z czego 1.513,00 to koszt poniesiony przez uczestników wpłacony na rachunek ZFŚS. W m-cu czerwcu komisja ZFŚS zaproponowała Dyrekcji zorganizowanie w roku 2016 wycieczki zagranicznej. W sierpniu 2015 zostały wysłane zapytania o cenę do trzech biur podróży. Z najlepszym z wykonawców podpisaliśmy w w-cu październiku 2015 umowę. W listopadzie zgodnie z umową dokonaliśmy przedpłaty w wysokości 25.327,00 czego 8.600,00 to wpłaty uczestników na rachunek ZFŚS. Kolejną ratę w wysokości 67.123,00 zapłacono wykonawcy w roku 2016 z czego 17.759,00 to wpłaty uczestników wycieczki na rachunek ZFŚS. W sumie koszt wycieczki zagranicznej to kwota 92.450,00 z czego 26.359,00 to koszt poniesiony przez pracowników wpłacony na rachunek ZFŚS. Nazwa 2015 2016 Wycieczka krajowa 40.000,00 Wpłata uczestników- wycieczka krajowa 8.160,00 Spływ kajakowy 4.270,99 Wpłata uczestników-spływ 1.513,00 Wycieczka zagraniczna-przedpłata 25.327,00 67.123,00 Wpłata uczestników-wycieczka zagraniczna 8.600,00 17.759,00 Koszt poniesiony przez jednostkę 51.324,99 49.364,00
- Czy pracownicy na stanowiskach urzędniczych podlegają ocenie pracy? (np.księgowa)
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik był zatrudniony od 15.10.1981 r. do 31.03.1987 r. oraz od 01.09.1988 r. do 08.04.1990 r. na stanowisku palacza centralnego ogrzewania.
W sezonie zimowym pracował jako palacz c.o. natomiast w sezonie letnim wykonywał obowiązki konserwatora.
Czy za okres zimowy za ww. lata można zaliczyć pracę w szczególnych warunkach na podstawie Wykazu A Dział XIV pkt. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 07.02.1983 r. (Dz.U. Nr 8 poz. 43) oraz Załącznik Nr 4 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 02.08.2005 r. (Dz.U. Nr 146 poz. 1222)
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe