Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor szkoły ubiegając się o awans na nauczyciela dyplomowanego pisze sprawozdanie czy opis i analizę? Jaka jest różnica między dokumentami składanymi przez nauczyciela, a przez dyrektora?
Karta Nauczyciela - ustawa z 26.01.1982 r. ze zm. - rozdz. III.
Rozporządzenie MENiS z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni
awansu zawodowego przez nauczycieli (ze zm. z 2007 r.).
Dyrektor ubiegający sie o awans zawodowy na nauczyciela dyplomowanego składa do odpowiedniego kuratorium następujące dokumenty:
1. wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego,
2.pPoświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe (§ 9 ust. 2pkt 1),
3. poświadczona kopia aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego (§ 9 ust.2 pkt 1),
4. zaświadczenie pracodawcy o spełnieniu wymagań dotyczących okresu pracy wymaganego
do złożenia wniosku (§ 9 ust. 2 pkt 2),
5. sprawozdanie z ostatnich trzech lat pracy obejmujące w szczególności charakterystykę i rozwój kierowanej przez niego szkoły w tym okresie, z uwzględnieniem efektów kształcenia i wychowania (§ 9 ust. 2 pkt 4),
6. wyróżniającą ocena pracy uzyskana w okresie zajmowania stanowiska dyrektora – karta oceny pracy (§ 9 ust.2 pkt 4),
7. Dokumentacja potwierdzająca spełnianie wymagań określonych w § 8 ust. 2:
a) uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem. (§ 8 ust. 2 pkt 1) w formie opisu i analizy realizacji wymagań w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów (§ 9 ust. 1 pkt 3),
b) wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej (§ 8 ust. 2 pkt. 2) w formie opisu i analizy realizacji wymagań w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów (§ 9 ust. 1 pkt 3),
c) umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach
wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć (§ 8 ust.2 pkt 3),
d) realizację co najmniej 3-ech z następujących zadań (§ 8 ust. 2 pkt 4):
- opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich,
- wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego, podręczników lub środków dydaktycznych,
- poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych,
- wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami,
- uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej,
- uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie zaawansowanym (poświadczone kopie dyplomów, świadectw (§ 9 ust. 1 pkt 3 b)),
- umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły,
w której dyrektor jest zatrudniony (§ 8 ust. 2 pkt 5) - jako opis i analizę realizacji
wymagania w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów (§ 9 ust. 1 pkt 3 a).
Różnica jest zasadnicza i polega m. in. tym, że nauczyciel odbywa obowiązkowy staż, pisze sprawozdanie ze stażu, otrzymuje ocenę dorobku zawodowego za okres tegoż stażu, natomiast dyrektor:
1) pisze sprawozdanie z ostatnich trzech lat pracy obejmujące w szczególności charakterystykę i rozwój kierowanej przez niego szkoły w tym okresie, z uwzględnieniem efektów kształcenia i wychowania (§ 9 ust. 2 pkt 4) oraz
2) dołącza wyróżniającą ocenę pracy uzyskaną w okresie zajmowania stanowiska dyrektora – karta oceny pracy (§ 9 ust.2 pkt 4), jednocześnie musi spełnić wymagania określone w § 8 ust. 2 Rozporządzenia z 1.12.2004 r. ze zm.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka uzyskała stopień nauczyciela mianowanego w sierpniu 2018 r. Po przepracowaniu roku, od 1 września 20219 r. rozpoczęła staż na stopień nauczyciela dyplomowanego. Od 17 czerwca 2020 r. do 13 grudnia 2020 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim, następnie od 14 grudnia 2020 r. do 13 grudnia 2021 r. była na urlopie dla poratowania zdrowia. Od 14 grudnia 2021 r. do 6 marca 2022 r. ponownie była zwolnieniu lekarskim, a od 7 marca 2022 r. do 24 czerwca 2022 r. przebywała na urlopie uzupełniającym. Wobec powyższego bardzo proszę o informację, czy nauczycielka od 1 września 2022 r. powinna zacząć staż na stopień nauczyciela dyplomowanego na nowych czy na starych zasadach? Ile powinien trwać ten staż?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka rozpoczęła staż nauczyciela mianowanego 1.09.2009 r. Przerwa w stażu to urlop macierzyński - od 19.07.2010 r. do 19.12.2010 r. Proszę o podanie terminów dotyczących zakończenia stażu.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel 26 czerwca 2020 r. uzyskał stopień nauczyciela kontraktowego, po czym dwa lata pracował poza szkołą na stanowisku niepedagogicznym. Od 1 września 2022 r. ponownie został zatrudniony w szkole jako nauczyciel przedmiotów zawodowych (mając więcej niż 1/2 etatu). Od kiedy nauczyciel może rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego i ile będzie on trwał?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor, który ma stopień zawodowy kontraktowy i pełni funkcję dyrektora może podjąć procedurę awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Pracuję w przedszkolu niepublicznym na stanowisku nauczyciel, jestem w trakcie kursu z oligofrenopedagogiki. Od września chciałabym rozpocząć awans zawodowy na nauczyciela kontraktowego. Pracuję w grupie mieszanej wiekowo (3-5 latki, oraz osoby z niepełnosprawnością ruchową, intelektualną). Czy plan rozwoju piszę do grupy w której prowadzę zajęcia, czy do tych dzieci z którymi pracuję indywidualnie?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe