Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy inna forma wychowania przedszkolnego - punkt przedszkolny może organizować zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze? Jakie przepisy o tym mówią?
Na podstawie § 1 i § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, Dz.U. z 2013 r., poz. 529 zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizuje się dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydane przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 25 lat. Zajęcia prowadzą jednostki systemu oświaty, do których zalicza się także punkty przedszkolne (art. 2 pkt 1 UoSO), na zasadach określonych przepisami ww. rozporządzenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile godzin tzw. "karcianych" powinien przepracować nauczyciel w ciągu całego roku szkolnego 2010/2011
- Rodzice ucznia klasy VI są zdecydowani złożyć wniosek o zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego od VII klasy. Uczeń posiada orzeczenie o niepełnosprawności sprzężonej ze względu na słaby wzrok i słaby słuch, przy czym w orzeczeniu nie ma zapisu o potrzebie takiego zwolnienia. Czy mogę jako dyrektor zwolnić ucznia na podstawie wniosku rodzica? Czy jest gdzieś wzór takiego wniosku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wysłałem pytanie do Państwa o treści :"Witam, czy można zobowiązać rodziców, by dzieci były odbierane ze świetlicy wyłącznie przez osoby pełnoletnie. Proszę o podanie podstawy prawnej."
i otrzymałem odpowiedz:
"Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. (ze zm.) Prawo o ruchu drogowym.
Art. 43. 1. Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat.
Nie dotyczy to strefy zamieszkania.
2. Dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest obowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą drogi przeznaczonej wyłącznie dla pieszych.
Oznacza to, że dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat.
2) Art. 95 Ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
Art. 95. § 1. Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka.
§ 2. Dziecko pozostające pod władzą rodzicielską winno rodzicom posłuszeństwo.
§ 3. Władza rodzicielska powinna być wykonywana tak, jak tego wymaga dobro dziecka i interes społeczny.
Jednakże nie zwalnia to szkoły z całkowitej odpowiedzialności za dziecko powracające ze szkoły do domu, co powinno przede wszystkim wynikać z troski o dobro dziecka. Zatem szkoła może ustalić na piśmie sposób odbioru dziecka ze szkoły (świetlicy) przez rodzica."
Z Państwa odpowiedzi oraz z przywołanej podstawy prawnej wynika, że jednak dziecko może samo wracać ze szkoły po ukończeniu siódmego r.ż., a za dziecko odpowiadają rodzice.
Ponawiam pytanie: Czy szkoła ma prawo ograniczyć zakres władzy rodziców? tzn. Czy w przypadku , gdy rodzice upoważniają osobę małoletnią (ale w wieku powyżej 10 rż) do odbierania dziecka ze szkoły, to szkoła może na to nie wyrazić zgody?
Proszę o podanie podstawy prawnej, która umożliwi szkole ograniczenie prawa rodziców do decydowania, kto będzie odbierał ich dziecko ze szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor poradni może polecić nauczycielowi świadczenie pracy w formie gotowości ze względu na brak możliwości pracy zdalnej - nauczyciel nie ma dostępu do internetu. Czy jest to wystarczający powód leżący po stronie pracodawcy? Czy w obecnej sytuacji pandemii należy nauczycielowi wskazać świadczenie pracy zdalnej w miejscu pracy, w którym są warunki do pracy zdalnej czy jednak w formie gotowości do pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ucznia w klasie I Szkoły Podstawowej można nie promować, gdy nie zna literek, nie umie głoskować i jest niedostosowane emocjonalnie do funkcjonowania w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe