Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy istnieje możliwość organizacji filii szkoły innej niż podstawówka? Sprawa dotyczy "micro" szkół funkcjonujących w zakładach poprawczych tj. gimnazjum (przede wszystkim) i szkół zawodowych. Połączenie organizacyjne dwóch, trzech szkół z pobliskich placówek pozwoliłoby zracjonalizować politykę kadrową (chociażby, co do ilości stanowisk kierowniczych). Ustawa o Systemie Oświaty wprost mówi o filii szkoły na poziomie podstawówki. Czy to automatycznie wyklucza tego typu organizację dla gimnazjum. Czy istnieje inna formuła organizacyjna umożliwiająca "połączenia sił" np. w formie oddziałów zamiejscowych szkoły? Co w takim wypadku z miejscem zatrudnienia nauczycieli?
Zgodnie z art. 61 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), w przypadkach uzasadnionych miejscowymi warunkami, mogą być tworzone publiczne szkoły podstawowe obejmujące część klas szkoły podstawowej, w tym także szkoły filialne. Pomimo, że u.s.o., ani załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624, wprost nie przewidują możliwości tworzenia filii, ani oddziałów zamiejscowych szkół innych typów niż szkoły podstawowe, nie oznacza to jednak, że nie ma takiej możliwości. Na podstawie art. 60 ust. 1 pkt 4 u.s.o., organizację szkoły określa jej statut, w tym jednostki organizacyjne. W konsekwencji szkoła danego typu może utworzyć jednostki funkcjonujące pod różnymi adresami lub nawet w rożnych miejscowościach – gimnazjum może utworzyć swoją filię lub oddział zamiejscowy, zasadnicza szkoła zawodowa może utworzyć filię lub oddział zamiejscowy. W takich przypadkach pracodawcą nauczyciela pozostają szkoły macierzyste, a różnie określone może być miejsce wykonywania pracy nauczycieli – w siedzibie głównej, pod drugim adresem (w dodatkowym budynku) lub „w szkole”, czyli we wszystkich jej lokalizacjach.
Natomiast w oparciu o art. 62 u.s.o., ze względów organizacyjnych szkoły publiczne prowadzone przez ten sam organ prowadzący mogą zostać połączone w zespół, jeśli są szkołami różnego typu (gimnazjum z zasadniczą szkołą zawodową lub także ze szkołą innego typu). Wówczas pracodawcą nauczyciela jest zespół szkół (art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2014 r., poz. 191 - dalej KN). Miejsce pracy nauczycieli może zostać określone poprzez wskazanie adresu lub adresów (ewentualnie określenie typu szkoły), albo ogólnie „w zespole”, czyli we wszystkich jego lokalizacjach.
O organizacji (utworzeniu filii, oddziału zamiejscowego) może także stanowić statut szkoły niepublicznej (art. 84 ust. 2 pkt 4 u.s.o.). Szkoły mogą być łączone w zespoły, zarówno jeśli są tego samego, jak i różnego typu, o ile prowadzi je ten sam podmiot (art. 90a u.s.o.). Z wewnętrznych regulacji - statutu szkoły lub zespołu – powinno wynikać, kto jest pracodawcą nauczycieli (organ prowadzący, szkoła lub szkoły, zespół). Natomiast miejsce pracy nauczycieli może zostać określone na zasadach przedstawionych powyżej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak wyliczyć wymiar etatu nauczyciela prowadzącego zajęcia,które nie odbywają się przez cały rok ? Np.nauczyciel ma 12 godzin rozliczanych wg pensum 18 godz.okres nauki nie jest skrócony tzn. 38 tyg. ,6 godzin w klasach, które mają 4 tygodnie praktyki i 6 godzin w klasach, które zdają maturę cyli okres nauki skrócony o 8 tygodni.Ile stanowią nadgodziny tego nauczyciela, a ile jego uśrednione pensum?
- Ile godzin rewalidacji należy prowadzić dla dziecka, jeżeli jest ona wskazana w orzeczeniu o kształceniu specjalnym? Czy czas zajęć jest różny w zależności od wieku dziecka (3–6 lat)? Czy dokumentacja zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu może być prowadzona w dzienniku z zajęciami terapeutycznymi z kształcenia specjalnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak wygląda wskaźnik zwiększający kwotę dotacji celowej na podręczniki i ćwiczenia w przypadku niepełnosprawności sprzężonych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zatrudniam nauczyciela na 14/18 na czas nieokreślony, ten nauczyciel zatrudniony jest również w innej szkole na 10/18 na czas nieokreślony. Czy jest możliwość by taki nauczyciel skorzystał z urlopu dla poratowania zdrowia ? Dodam, ze pozostałe warunki formalne nauczyciel spełnia bez problemów.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o interpretację stanowiska MEN odnośnie udostępniania uczniom i rodzicom prac pisemnych ,czy sprawdziany i prace klasowe udostępnia się na wniosek rodzica, czy są one do wglądu bez wniosku
Poniżej artykuł ze strony MEN i nie rozumiem jak odnieść się do sprawdzianów i prac klasowych.
W związku z pytaniami i wątpliwościami kierowanymi do Ministerstwa Edukacji Narodowej, wyjaśniamy: Ocenianie uczniów - W procesie nauczania nauczyciele ustalają oceny (bieżące i klasyfikacyjne), wskazujące na poziom i postęp w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności nabywanych w trakcie nauki. Ocenianie osiągnięć ucznia przeprowadzane jest na bazie wymagań określonych w podstawie programowej oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania; Istota oceniania bieżącego - Ocena bieżąca jest nieodzownym elementem procesu nauczania, z którym uczeń styka się na każdej lekcji. Istotą oceniania bieżącego jest stałe monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie mu (na bieżąco) informacji o jego osiągnięciach, które stanowią motywację do dalszego działania. Ocenianie bieżące jest również źródłem bardzo istotnych dla ucznia (i jego rodziców) informacji – wskazuje na to co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak uczeń powinien się dalej uczyć, aby osiągnąć sukces. Nauczyciele mają obowiązek poinformować uczniów i ich rodziców o sposobach sprawdzania osiągnięć ucznia stosowanych przez nich w procesie nauczania. Jednym z powszechnie stosowanych sposobów sprawdzania osiągnięć są prace pisemne wykonywane przez ucznia – klasówki, sprawdziany, kartkówki itp. ; Udostępnianie sprawdzonych i ocenionych prac pisemnych uczniów
Przepis art. 44e ust. 4 ustawy stanowi[1], że sprawdzone i ocenione prace pisemne ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom. Oznacza to, że uczeń i jego rodzice nie muszą zwracać się do nauczyciela z wnioskiem o udostępnienie pracy (tak stanowiły dotychczasowe przepisy[2]). Nauczyciel ma obowiązek udostępnić sprawdzone i ocenione bieżące prace pisemne[3]. Uzyskanie sprawdzonej pracy pisemnej jest również wyrazem prawa ucznia i jego rodzica do bezpośredniego dostępu do informacji o postępach w nauce lub ich braku, wskazującej nad czym uczeń musi popracować, aby uzupełnić te braki lub rozwinąć swoje umiejętności. Jednocześnie art. 44e ust. 7 ustawy wskazuje, że szkoła musi określić w swoim statucie sposób tego udostępniania. Przy wyborze sposobu udostępniania sprawdzonych prac, szkoła powinna wziąć pod uwagę realne możliwości szybkiego otrzymania przez ucznia i jego rodziców danej pracy, np.: przekazanie zainteresowanym oryginału pracy lub jego kopii, udostępnienie pracy do domu z prośbą o zwrot pracy podpisanej przez rodziców itd. Udostępnianie prac do wglądu tylko na terenie szkoły (np. w czasie organizowanych przez szkołę spotkań z rodzicami) nie spełnia warunku swobodnego dostępu rodziców ucznia do informacji o postępach i trudnościach w nauce ich dziecka. Ważne jest aby określony przez szkołę sposób udostępniania sprawdzonych prac był w pełni akceptowany przez uczniów i ich rodziców, jako pełnoprawnych uczestników procesu kształcenia.; Udostępnianie innej dokumentacji przebiegu nauczania uczniów - Znowelizowana ustawa o systemie oświaty utrzymuje natomiast dotychczasowe regulacje dotyczące innej dokumentacji przebiegu nauczania. Dokumentacja dotycząca m.in. egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia[4] jest udostępniania tylko do wglądu i na wniosek złożony przez ucznia lub jego rodziców.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe