Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy istnieje możliwość organizacji filii szkoły innej niż podstawówka? Sprawa dotyczy "micro" szkół funkcjonujących w zakładach poprawczych tj. gimnazjum (przede wszystkim) i szkół zawodowych. Połączenie organizacyjne dwóch, trzech szkół z pobliskich placówek pozwoliłoby zracjonalizować politykę kadrową (chociażby, co do ilości stanowisk kierowniczych). Ustawa o Systemie Oświaty wprost mówi o filii szkoły na poziomie podstawówki. Czy to automatycznie wyklucza tego typu organizację dla gimnazjum. Czy istnieje inna formuła organizacyjna umożliwiająca "połączenia sił" np. w formie oddziałów zamiejscowych szkoły? Co w takim wypadku z miejscem zatrudnienia nauczycieli?
Zgodnie z art. 61 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), w przypadkach uzasadnionych miejscowymi warunkami, mogą być tworzone publiczne szkoły podstawowe obejmujące część klas szkoły podstawowej, w tym także szkoły filialne. Pomimo, że u.s.o., ani załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624, wprost nie przewidują możliwości tworzenia filii, ani oddziałów zamiejscowych szkół innych typów niż szkoły podstawowe, nie oznacza to jednak, że nie ma takiej możliwości. Na podstawie art. 60 ust. 1 pkt 4 u.s.o., organizację szkoły określa jej statut, w tym jednostki organizacyjne. W konsekwencji szkoła danego typu może utworzyć jednostki funkcjonujące pod różnymi adresami lub nawet w rożnych miejscowościach – gimnazjum może utworzyć swoją filię lub oddział zamiejscowy, zasadnicza szkoła zawodowa może utworzyć filię lub oddział zamiejscowy. W takich przypadkach pracodawcą nauczyciela pozostają szkoły macierzyste, a różnie określone może być miejsce wykonywania pracy nauczycieli – w siedzibie głównej, pod drugim adresem (w dodatkowym budynku) lub „w szkole”, czyli we wszystkich jej lokalizacjach.
Natomiast w oparciu o art. 62 u.s.o., ze względów organizacyjnych szkoły publiczne prowadzone przez ten sam organ prowadzący mogą zostać połączone w zespół, jeśli są szkołami różnego typu (gimnazjum z zasadniczą szkołą zawodową lub także ze szkołą innego typu). Wówczas pracodawcą nauczyciela jest zespół szkół (art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2014 r., poz. 191 - dalej KN). Miejsce pracy nauczycieli może zostać określone poprzez wskazanie adresu lub adresów (ewentualnie określenie typu szkoły), albo ogólnie „w zespole”, czyli we wszystkich jego lokalizacjach.
O organizacji (utworzeniu filii, oddziału zamiejscowego) może także stanowić statut szkoły niepublicznej (art. 84 ust. 2 pkt 4 u.s.o.). Szkoły mogą być łączone w zespoły, zarówno jeśli są tego samego, jak i różnego typu, o ile prowadzi je ten sam podmiot (art. 90a u.s.o.). Z wewnętrznych regulacji - statutu szkoły lub zespołu – powinno wynikać, kto jest pracodawcą nauczycieli (organ prowadzący, szkoła lub szkoły, zespół). Natomiast miejsce pracy nauczycieli może zostać określone na zasadach przedstawionych powyżej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel przebywający na urlopie dla poratowania zdrowia może startować w konkursie na dyrektora?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczen klasy V SP realizuje nauczanie indywidualne w domu. Od kilku tygodni odmawia współpracy z nauczycielami. Chowa się, nie odpowiada na pytania, jest bierny. W związku z tym materiał programowy nie jest realizowany. Jakie kroki należałoby podjąć w tym wypadku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rada Gminy jak dotąd nie ustaliła pensum logopedy, ile więc mam wpisać w arkuszu organizacyjnym - 18 czy 20?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy projekt rozporządzenia MEN z dnia 4 stycznia 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki, wszedł w życie? Jeśli tak, to kiedy? Jeśli nie, to która rozporządzenie aktualnie obowiązuje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W dokumentach mojej placówki są dwa regulaminy: regulamin organizacji wycieczek i regulamin wyjść poza teren placówki. W naszej placówce większość wyjść, wyjazdów związana jest ze sportem (zawody - w mieście i poza miastem, w którym znajduje się placówka). Czy wyjazd na zawody do innego miasta traktować jako wycieczkę? Przyjmowaliśmy, że jeśli będzie przejazd autokarem, pkp to wycieczka. Jak traktować wyjazd na bieg wychowanków do innego miasta (mieszkamy w Trójmieście) - jako wyjście czy jako wycieczkę? Czy w ramach zajęć to wyjście, a poza zajęciami to wycieczka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe