Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy jeśli uczeń I klasy będący pracownikiem młodocianym otrzymał ocenę niedostateczną z praktycznej nauki zawodu na koniec roku szkolnego i jednocześnie nie poprawił tej oceny do końca sierpnia może otrzymać promocję do II klasy w branżowej szkole I stopnia? Jaka jest podstawa prawna skreślenia z listy ucznia, który stracił praktyczną naukę zawodu?
Zasady promowania uczniów są określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1915) w Rozdział 3a. Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach publicznych. Przepis art. 44a ww. ustawy zawiera definicje zajęć edukacyjnych. Przez zajęcia edukacyjne należy rozumieć obowiązkowe i dodatkowe zajęcia edukacyjne, o których mowa w m.in. w art. 109 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082), czyli zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego i z zakresu kształcenia w zawodzie, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3, w tym praktyczną naukę zawodu. Zatem praktyczna nauka zawodu to obowiązkowe zajęcia edukacyjne podlegającej ocenianiu.
Zgodnie z art. 44o ust. 4 ustawy o systemie oświaty począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli:
- ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego otrzymał roczne pozytywne oceny klasyfikacyjne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb, z zastrzeżeniem art. 44m ust. 6;
- w przypadku technikum – przystąpił ponadto do egzaminu zawodowego, jeżeli egzamin ten był przeprowadzany w danej klasie, z zastrzeżeniem ust. 8 i art. 44zzzga.
Na podstawie art. 44o ust. 4 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych albo zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, pod warunkiem że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej.
Uczeń, który uzyskał niedostateczną ocenę z obowiązkowych zajęć edukacyjnych tj. z praktycznej nauki zawodu, może wyjątkowo otrzymać promocję do klasy wyższej, o ile rada pedagogiczna udzieli mu warunkowej promocji. Jeżeli nie będzie takiej decyzji rady pedagogicznej, to uczeń z niedostateczną oceną z praktycznej nauki zawodu nie może uzyskać promocji dla klasy II.
odstawą prawną dokonania skreślenia z listy uczniów jest przepis art. 68 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082). Zgodnie ze wskazanym przepisem dyrektor szkoły lub placówki może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły lub placówki. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego. Przepis art. 68 ust. 2 Prawa oświatowego wymaga, aby w statucie szkoły znajdował się wykaz przewinień, których popełnienie skutkuje skreśleniem z listy uczniów. Rada pedagogiczna podejmuje uchwałę w sprawie skreślenia, a samorząd uczniowski wyraża opinię w sprawie skreślenia, ale ostateczną decyzję podejmuje dyrektor. Podjęcie uchwały przez radę pedagogiczną oraz wyrażenie opinii przez samorząd uczniowski są obowiązkowymi etapami procedury skreślania z listy.
Reasumując, przepisy Prawa oświatowego ani przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. o w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz.U. z 2017 r. poz. 1644) nie określają wprost, że ucznia można skreślić z listy uczniów z powodu rozwiązania z uczniem umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego. Statut szkoły musi zawierać postanowienie, że skreśla się ucznia, który w określonym terminie nie przedstawi umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W naszej szkole w dniach: rozpoczęcia roku szkolnego i zakończenia zajęć w danym roku szk.,14 X (Dzień Edukaji Narodowej),1 VI(Dzień Dziecka)nie odbywają się zajęcia dydaktyczne, realizujemy tylko i wyłącznie zajecia wychowawczo-opiekuńcze.Czy należy je zaliczyć do dni wymienionych w par.5 ust. 1 Rozporzadzenia MEN z dnia 5 X 2010r zmieniajacego rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry,
Ponieważ mam duże trudności z pozyskaniem do pracy nauczyciela matematyki i informatyki - mimo publikacji ogłoszeń o wakatach, zmuszony jestem - a po osobistym spotkaniu z nauczycielem i ocenie jego kompetencji nawet już nie zmuszony, ale pewny, że chciałbym go zatrudnić - nauczyciela z Białorusi, który odpowiedział na moje ogłoszenie.
Czy mógłbym dokonać jego zatrudnienia tylko i wyłącznie w oparciu o zapisy
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 października 1992 r.
w sprawie zasad i warunków zatrudniania w szkołach i placówkach publicznych nauczycieli nie będących obywatelami polskimi (Dz.U. z dnia 24 listopada 1992 r.) ?
Po przeanalizowaniu jego treści doszedłem do wniosku, iż zapis § 2. 1. W szkołach mogą być zatrudniani nauczyciele nie będący obywatelami polskimi wtedy, gdy taka potrzeba wynika z organizacji nauczania w szkole, przede wszystkim jednak na stanowiskach nauczycieli języków obcych - daje mi taką możliwość bowiem - dla mnie jako dyrektora organizacja nauczania to nic innego jak konieczność zapewnienia przez szkołę nauczania, w tym wypadku matematyki i informatyki, dodatkowo zapis - przede wszystkim jednak nauczycieli języków obcych; nie jest równoznaczny z tym, że można zatrudniać tylko nauczycieli języków obcych, a innych przedmiotów nie.
Kandydat do zatrudnienia w mojej szkole pracował wiele lat na Białorusi na stanowisku nauczyciela matematyki i informatyki w szkole średniej. Ukończył studia magisterskie na kierunku matematyka
09.1991 – 06.1996 (4 lata 10 mies.) ● Białoruski Uniwersytet Państwowy, matematyk, nauczyciel, magister
Ponadto odbył wiele kursów na Białorusi (niestety nie ma dokumentacji) dzięki którym uczył na Białorusi w szkołach także informatyki - potwierdzeniem są wpisy w przetłumaczonej przez tłumacza przysięgłego Książce pracy.
Nauczyciel posiada dokument z NAVY - uznanie równoważności ukończenia studiów - mgr matematyki, wykładowca. W suplemencie do dyplomu informacje także za zakresu metodyki, dydaktyki, psychologii i pedagogiki.
Organ prowadzący szkołę poinformował, że wyrazi zgodę na zatrudnienie nauczyciela, bo to jest priorytet, aby szkoła miała nauczyciela. Nauczyciel mówi po polsku, mieszka w Polsce od dwóch lat.
Ma pobyt czasowy z dostępem do rynku pracy do 17.11.2024 roku. Już złożył dokumenty do urzędu na następny termin i otrzymał termin spotkania.
Czy w związku z powyższym mogę bez obaw zatrudnić tego nauczyciela?
W odniesieniu do braku dokumentów potwierdzających kwalifikacje do nauczania informatyki, chciałbym zastosować zapis ww. rozporządzenia, tj. § 4. Przy zatrudnianiu nauczycieli nie będących obywatelami polskimi organ wyrażający zgodę na ich zatrudnienie może odstąpić od wymogów kwalifikacyjnych, określonych w przepisach o kwalifikacjach nauczycieli - w zakresie wykształcenia i przygotowania pedagogicznego - tylko wtedy, gdy taka potrzeba wynika z organizacji nauczania w szkole.
Czy wystarczy, jeżeli we wrześniowym aneksie do arkusza organizacji w odniesieniu do kwalifikacji nauczyciela podam, że zatrudniona w oparciu o ww. rozporządzenie, a co do kwalifikacji do informatyki, podam, że organ wydający zgodę, tj. Burmistrz odstąpił od ww. wymogu.
Czy ten nauczyciel będzie potraktowany jako nauczyciel początkujący i będzie mógł otrzymać świadczenie na start?
Czy w związku z trudną sytuacją na Białorusi, w tym utrudnieniem pozyskania zaświadczenia o niefigurowaniu w rejestrze karnym, wystarczy tylko oświadczenie nauczyciela?
Czy mój to myślenia jest poprawny?
Pozdrawiam serdecznie
Paweł
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic może wnioskować przeniesienie swojego dziecka do klasy pierwszej (dziecko z czerwca 2008 roku), pomimo, że otrzymał on promocję do klasy drugiej? Dziecko zupełnie nie radzi sobie w klasie drugiej, zarówno edukacyjne, jak i emocjonalnie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam serdecznie!
Mam pytanie, czy uczniowie promowani do klasy programowo wyższej w ciągu roku szkolnego otrzymują świadectwo, czy tylko odnotowujemy to w arkuszu ocen?
Dziękuję za odpowiedź
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka była zatrudniona od 01.09.2019 r. Na jej prośbą umowa została rozwiązana 31.10.2019 r.
Czy w/w nauczycielce należy wypłacić trzynastkę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe