Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy jest ustawa który reguluje bezpłatne dożywianie dzieci w oddziale przedszkolnym bez względu na dochodowość? Rodzice zwrócili się do dyrektora szkoły o bezpłatne dożywianie ich dzieci w wieku 5-6 lat, lecz GOPS kategorycznie odmówił, twierdząc,ze nie ma takiego przepisu. Co powinien zrobić dyrektor w takiej sytuacji?
Tak, jest to rządowy program „Pomoc państwa w zakresie dożywiania" przyjęty ustawą z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania". Ustawa weszła w życie z dniem 31 grudnia 2005 r. i obowiązywała do dnia 31 grudnia 2009 r. Sposób realizacji programu wieloletniego, a także sposób planowania i dokonywania podziału środków budżetu państwa przyznanych na realizację programu oraz zakres i formy monitorowania realizacji programu określało rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 lutego 2006 r. w sprawie realizacji programu wieloletniego „Pomoc państwa zakresie dożywiania". Celem Programu jest wsparcie gmin w wypełnianiu zadań własnych o charakterze obowiązkowym w zakresie dożywiania dzieci oraz zapewniania posiłku osobom jego pozbawionym, ze szczególnym uwzględnieniem osób z terenów objętych wysokim poziomem bezrobocia i ze środowisk wiejskich. Program zakłada długofalowe działanie w zakresie poprawy stanu zdrowia dzieci i młodzieży poprzez ograniczanie zjawiska niedożywienia, upowszechnianie zdrowego stylu żywienia, poprawę poziomu życia osób i rodzin o niskich dochodach oraz rozwój w gminach bazy żywieniowej, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci i młodzieży. Gmina realizuje Program przy pomocy ośrodka pomocy społecznej, w jednostkach organizacyjnych gminy, placówkach i instytucjach, które posiadają bazę żywieniową lub odpowiednie warunki do wydawania produktów żywnościowych.
Program przewiduje otrzymanie pomocy w następujących formach: 1) posiłek, ze szczególnym uwzględnieniem posiłku gorącego, 2) zasiłek celowy na zakup posiłku lub zakup żywności (w tym na zakup posiłku dzieciom przebywającym placówkach oświatowych, gdzie rodzice zobowiązani są do pokrywania kosztów żywienia), 3) świadczenie rzeczowe w postaci produktów żywnościowych. W ramach programu są realizowane działania dotyczące w szczególności: 1) tworzenia nowych lub doposażenia istniejących punktów przygotowywania lub wydawania posiłków, 2) dowozu posiłków. Dzieci i młodzież realizujące obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, którym przyznano pomoc w formie posiłku, spożywają posiłek w szkole, jeżeli szkoła posiada warunki pozwalające na przygotowywanie lub wydawanie posiłków. W przypadku gdy szkoła nie posiada warunków do przygotowywania lub wydawania posiłków, kierownik ośrodka pomocy społecznej, we współpracy z dyrektorem szkoły, zapewnia spożywanie posiłków poza szkołą.
Beneficjentami końcowymi Programu są:
- dzieci do 7 roku życia,
- uczniowie do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej,
- osoby i rodziny znajdujące się w sytuacji:
- ubóstwa
- sieroctwa
- bezdomności
- bezrobocia
- niepełnosprawności
- długotrwałej lub ciężkiej choroby
- przemocy w rodzinie
- potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi
- potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności
- bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych
- braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawcze
- trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą
- trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego
- alkoholizmu lub narkomanii
- zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej
- klęski żywiołowej lub ekologicznej.
W latach 2010-2013 podwyższono liczbę uczniów i dzieci, którym udziela się pomocy w szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy: uczeń w szkole albo dziecko korzystające z zajęć w ramach rocznego przygotowania przedszkolnego w szkole lub przedszkolu wyraża chęć zjedzenia posiłku. Dyrektor szkoły (przedszkola) udziela pomocy bez ustalania sytuacji rodziny (rodzinny wywiad środowiskowy) oraz bez decyzji administracyjnej wydanej przez ośrodek pomocy społecznej. Stosowną informację o udzieleniu pomocy w tym trybie dyrektor szkoły (przedszkola) przekazuje ośrodkowi pomocy społecznej właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania ucznia lub dziecka. Liczba dzieci i uczniów nie może przekroczyć 20 % liczby uczniów i dzieci dożywianych ogółem w szkołach i przedszkolach na terenie gminy w danym miesiącu na podstawie wydanych decyzji administracyjnych. Szczegóły znajdzecie Państwo tutaj.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania" (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o pomoc w wyjaśnieniu następującego problemu. Jestem dyrektorem szkoły podstawowej prowadzonej przez stowarzyszenie. Gmina przekazała owemu stowarzyszeniu prowadzenie przedszkola publicznego. Zarząd stowarzyszenia zamierza powierzyć mi funkcję dyrektora prowadzonego przez stowarzyszenie przedszkola. Posiadam kwalifikacje nauczyciela historii z przygotowaniem pedagogicznym, więc nie posiadam kwalifikacji do pracy w przedszkolu. Czy zarząd stowarzyszenia może zatrudnić mnie na stanowisku dyrektora przedszkola? Jeżeli tak, to jak rozwiązać kwestię sprawowania nadzoru pedagogicznego? Czy może nadzór sprawować wskazany nauczyciel zatrudniony w tym przedszkolu? W jaki sposób należałoby to sformalizować?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można zwolnić ucznia z zajęć muzyki na cały rok szkolny 2023/2024? Jeśli tak, to jakie dokumenty musi donieść rodzic? Czy wystarczy orzeczenie (autyzm, Asperger)? Czy dyrektor szkoły wydaje decyzję administracyjną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Oddział przedszkolny w naszej szkole pracuje w godz. 7.30–15.30. Podstawa programowa w przedszkolu realizowana jest w godz. 8.00–14.00 (6 bezpłatnych godzin). Czy rodzic dziecka może sam wybierać godziny przyprowadzania i odbierania dziecka, nie przestrzegając godzin, w których realizowana jest podstawa programowa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy Arkusz organizacyjny bursy szkolnej na rok szk. 2017/2018 wymaga zasięgnięcia opinii zakładowych organizacji związkowych? Jeśli tak, proszę o podstawę prawną, na którą powinien powołać się dyrektor bursy zwracając się do organizacji związkowych o wydanie opinii w sprawie Arkusza organizacji bursy na rok szk. 2017/2018. Organ prowadzący w ramach wytycznych do sporządzania Arkusza żąda jako załącznika m.in. kserokopie zakładowych organizacji związkowych powołując się na rozporządzenie MEN z 17 marca 2017 w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U.2017, poz. 649) - czy słusznie? Wydaje mi się, że nie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel z 20-letnim stażem chorował przez pół roku (wiem, że choroba ta nie była prawdziwa). Teraz jest na urlopie dla poratowania zdrowia (wiem także, że pracuje prywatnie w tym czasie bez opłacania składek). W tej chwili nie mam dla tego nauczyciela pracy. Odszedł, mając etat 18 godzin tygodniowo. Od września 2012 r. będę miała o jedną klasę mniej. Mogę dać tej osobie etat w świetlicy, ale to jest zmiana warunków umowy z 18 na 26 godzin. Czy muszę dać tej osobie informację o tej zmianie do końca maja, czy mam czekać do 19 marca 2013 roku (wtedy kończy się tej osobie urlop zdrowotny)? Proszę również o podanie odpowiedniej podstawy prawnej. Sytuacja ta jest szczególna, ponieważ ta osoba do tej pory była dyrektorem szkoły i została zdegradowana. Urlop zdrowotny i półroczna choroba są skutkiem zmian, które dokonane zostały na stanowisku dyrektora.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe