Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy może Rada Gminy zwolnić wszystkie dzieci z opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego? Czy to jest zgodne z prawem?
Poruszoną w pytaniu kwestię reguluje art. 52 ust.1 i 2 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203).
Art. 52. 1. Rada gminy określa wysokość opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego uczniów objętych wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat, w prowadzonym przez gminę: 1) publicznym przedszkolu i oddziale przedszkolnym w publicznej szkole podstawowej, w czasie przekraczającym wymiar zajęć, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy – Prawo oświatowe; 2) publicznej innej formie wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki ustalony dla publicznych przedszkoli na podstawie art. 13 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe.
2. Rada gminy może określić warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, o których mowa w ust. 1.
3. Wysokość opłaty, o której mowa w ust. 1, nie może być wyższa niż 1 zł za godzinę zajęć.
9. Organ prowadzący publiczne przedszkole, szkołę podstawową z oddziałami przedszkolnymi i inną formę wychowania przedszkolnego, niepubliczne przedszkole, o którym mowa w art. 17 ust. 1, niepubliczną szkołę podstawową z oddziałami przedszkolnymi, o której mowa w art. 19 ust. 1, lub niepubliczną inną formę wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 21 ust. 1, zwalnia rodziców w całości lub w części z opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego, na warunkach określonych przez radę gminy na podstawie ust. 2. Organ prowadzący może upoważnić do udzielania tych zwolnień odpowiednio dyrektora przedszkola lub szkoły podstawowej.
W mojej opinii, skoro określa się wysokość opłat, to ustala się kwotę (raczej nie 0,00 zł). Sformułowanie „może określić warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat” sugeruje, że nie wszystkie dzieci będą z tej opłaty zwolnione.
Podstawa prawna:
art. 52 ust.1 i 2 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w klasie I szkoły podstawowej w czasie zajęć komputerowych przewidziany jest podział uczniów na grupy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o odpowiedź czy dyrektor przedszkola publicznego (niesamorządowego) może rozwiązać umowę o świadczenie usług zawartą z rodzicem, czyli skreślić dziecko z listy. Jeśli tak, to w jakich przypadkach? Czy trzeba określać to w statucie czy wystarczy taki zapis w umowie? Podczas kontroli kuratorium wizytator zakwestionował zapis umożliwiający skreślenie dziecka z listy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy placówki niepubliczne, prowadzone przez Stowarzyszenie, również obowiązuje rozporządzenie MEN z dnia 17.03.17r w sprawie szczegółowych organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli- jeżeli chodzi o terminy opracowywania i zatwierdzania arkuszy organizacji? Czy takie placówki przygotowują arkusz organizacyjny we wrześniu ? Czy arkusz organizacyjny placówki niepublicznej musi być zatwierdzony przez kuratorium oświaty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Stowarzyszenie jest organem prowadzącym dla publicznej szkoły podstawowej. Placówka utrzymuje się z dotacji jst. Czy z tych środków można zakupić autobus/bus w celu dowozu uczniów (także niepełnosprawnych) do szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 30 maja 2012 r. nauczyciel otrzymał pismo w sprawie zmniejszenia pensum z pełnego wymiaru na 13/18 etatu od 1 września 2012 r. 20 czerwca dostarczył zaświadczenie lekarskie i podanie o roczny urlop zdrowotny od 1 lipca 2012 r. Czy w związku z tym, że będzie miał zmniejszony wymiar etatu od września, może korzystać z urlopu zdrowotnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe