Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel, który przebywa na czteroletnim urlopie bezpłatnym, ma obowiązek zapoznać się z zarządzeniami dyrektora szkoły i je podpisać oraz zapoznać się z protokołami Rady Pedagogicznej i je podpisać? Jaka jest podstawa prawna?
W czasie urlopu bezpłatnego nauczyciel korzysta z usprawiedliwionej nieobecności w pracy, a jego obowiązki pracownicze podlegają zawieszeniu tak samo, jak ma to miejsce w przypadku urlopu bezpłatnego wykorzystywanego przez ogół pracowników – art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 ze zm. oraz A. Kosut [w:] Kodeks pracy. Komentarz. Tom II. Art. 114-304(5), red. K. W. Baran, Warszawa 2020. W związku z tym – z powodu braku podstawy prawnej – dyrektor nie jest uprawniony do zobowiązywania nauczyciela do zapoznawania się z zarządzeniami dyrektora, potwierdzania podpisem zapoznania się z nimi, zapoznawania się z protokołami rady pedagogicznej i potwierdzania podpisem tej okoliczności.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1) Błąd w zapisie w umowie o pracę. Z nauczycielką religii, po otrzymaniu przez nią stopnia awansu nauczyciela mianowanego, została sporządzona umowa o pracę, w której został popełniony błąd: "zatrudnienie poprzez mianowanie na czas nieokreślony w wymiarze 10/18". Po podpisaniu umowy błąd z "zatrudnieniem poprzez mianowanie w wymiarze 10/18" został wychwycony, nauczycielkę poproszono o podpisanie prawidłowej umowy odwołując się do Karty Nauczyciela, ale nauczycielka uznaje to jako atak na jej osobę i nie zgadza się na zmianę. Co zrobić? Jak poprawić błąd i całą sytuację?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor z nowym rokiem szkolnym chce zatrudnić w szkole na czas nieokreślony nowego konserwatora. Czy w tym przypadku musi na stronie BIP umieścić ogłoszenie o naborze kandydatów na wolne stanowisko, jeżeli wie już kogo będzie chciał zatrudnić.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W związku z błędnie zawartą umową na zastępstwo (podstawa prawna była właściwa lecz brakowało zapisu, że zastępstwo jest na czas pełnienia funkcji dyrektora), czwarta umowa z nauczycielem kontraktowym na czas określony została za porozumieniem stron przekształcona w umowę na czas nieokreślony w dniu 1 września 2015r. 31 sierpnia 2016r. kończy mi się okres powołania na stanowisko dyrektora. Nie mam pewności, że organ prowadzący przedłuży mi powołanie na stanowisko dyrektora bez konkursu, a jeśli będzie konkurs, to nie wiadomo czy zostanę dyrektorem. Powinnam więc zaplanować w projekcie arkusza etat dla siebie. Wtedy dla tej nauczycielki nie mam nawet 1/4 etatu matematyki (na takie stanowisko była zatrudniona). Jak mam zgodnie z przepisami prawa wypowiedzieć umowę i czy to jest możliwe, jeśli ta Pani przebywać będzie na urlopie macierzyńskim? Bardzo proszę o pomoc w tej sprawie.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący szkołę ze względu na zmiany organizacyjne szkoły od 1 września 2019 r. zmniejszył wymiar etatu z 3/4 na 1/2 etatu na stanowisku specjalista ds. księgowości.
Pracownica otrzymała w maju 2019 r. wypowiedzenie zmieniające warunki umowy o pracę (zmniejszenie wymiaru etatu do 1/2 etatu i adekwatne do tego stanowiska wynagrodzenie). Pracownica nie wyraziła zgody na nowe warunki pracy i umowa rozwiązała się z dniem 31 sierpnia 2019. Czy w takim przypadku należy się odprawa i z jakiego wymiaru? Jeżeli tak to czy 3/4 etatu czy 1/4 etatu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, w którego skład wchodzą przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum. W tym roku powołano w Organie Prowadzącym Referat ds. Oświaty, w którym pracują kadrowa, księgowa oraz referent organizacyjny. Ponadto powołano stanowisko kierownika referatu z następującym zakresem obowiązków. 1. organizowanie i kierowanie praca referatu w tym określenie obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych pracowników. 2. nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp. 3. nadzór merytoryczny nad wykorzystaniem środków pieniężnych wydatkowanych przez jednostki oświatowe. 4. zatwierdzenie do wypłaty wszystkich płatności związanych z funkcjonowaniem referatu i placówek oświatowych. 5. nadzór nad prawidłową obsługą administracyjną, finansową i organizacyjną Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 6. podejmowanie czynności organizacyjnych w sprawie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 7. koordynowanie polityki kadrowej prowadzonej przez dyrektora Zespołu. przygotowanie projektów składu komisji konkursowych do wyłonienia kandydatów na stanowisko dyrektora Zespołu. 8. opiniowanie i przedkładanie do zatwierdzenia wójtowi projektów organizacji roku szkolnego. 9. przygotowanie w porozumieniu z dyrektorem Zespołu projektów planów finansowych. 10. ustalenie terminów inwentaryzacji majątku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 11. określenie potrzeb i planowanie inwestycji, modernizacji i remontów obiektu Zespołu. 12. kontrola nad prawidłowym przygotowaniem Zespołu do realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. 13. organizowanie sprawnego i bezpiecznego dowozu dzieci do szkoły na terenie gminy. 14. organizowanie wypoczynku dzieci w okresie ferii i wakacji. 15. współdziałanie z organami nadzoru pedagogicznego, instytucjami kulturalno-oświatowymi, związkami zawodowymi oraz innymi organizacjami w zakresie realizacji zadań oświatowych. 16. przygotowanie projektów uchwał Rady Gminy dotyczących działalności referatu i Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 17. wykonanie innych zadań oświatowych w zakresie udzielonych upoważnień lub wynikających z odrębnych przepisów. Bardzo proszę o odpowiedź, czy kierownik referatu oświaty ma tak szeroki dostęp do wszystkiego co się dzieje w szkole. Moim zdaniem połowa wyżej wymienionych zadań jest niezgodna z prawem.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe