Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego, składając dyrektorowi sprawozdanie z odbytego stażu powinien załączyć studium przypadku?
Przepisy ustawy, ani rozporządzenia nie narzucają takiej formy dokumentowania dorobku zawodowego. Nauczyciel mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej, 2) realizować zadania służące podniesieniu jakości pracy szkoły, 3) pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego– z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego obejmują: 1) uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły; 2) wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej; 3) umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć; 4) realizację co najmniej trzech z następujących zadań: a) opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich, b) wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej, c) poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych, d) uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie zaawansowanym, e) wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami, f) uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej; 5) umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.
Postawa prawna: 1. Karta Nauczyciela – ustawa z 26.01.1982 r. (ze zm.); 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, w szczególności § 8, 9.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- CZy nauczyciel kontraktowy może składać wniosek o rozpoczęcie stażu na nauczyciela mianowanego po dwóch latach od uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego, czy od momentu rozpoczęcia pracy, wliczając rok pracy jako stażysta?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik ubiegający się o stopień nauczyciela dyplomowanego rozpoczął staż 01.09.2017. Obecnie złożył wypowiedzenie i stosunek pracy zostanie zakończony 31.08.2018. Czy w takiej sytuacji należy przyjąć, że staż zakończył się 31.08.2018 czy z końcem zajęć dydaktycznych 22.06.2018?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące awansu zawodowego jednego z nauczycieli.
Jest nauczycielem kontraktowym, w tym roku kończy awans. Jednak przez rok pełnił funkcję dyrektora szkoły (szkoła niepubliczna).
Mam świadomość, że to wstrzymuje awans, ale czy jeśli był zatrudniony na pół etatu w innej placówce prowadzonej przez ten sam organ prowadzący może mieć "zaliczony" staż?
Czyli rok normalnego stażu, rok pracy jako nauczyciel oraz dyrektor i jednocześnie pół etatu w innej placówce jako nauczyciel i teraz od września znów nauczyciel w szkole?
Czy takla sytuacje pozwoliłaby na prawidłowe ukończenie stażu?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy do okresu oczekiwania na możliwość rozpoczęcia stażu na nauczyciela mianowanego wlicza się zwolnienie lekarskie oraz urlop macierzyński?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację na temat formalnej długości stażu. Czy staż na nauczyciela mianowanego liczy się od daty złożenia wniosku,np. staż rozpoczął się 01.09 ale wniosek został złożony 05.09. czy staż kończy się 31.05, czy 05.06 odpowiedniego roku?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe