Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel uczący języka polskiego posiadający wykształcenie wyższe – magister filologii polskiej (Uniwersytet Łódzki, wydział filologiczny), który odbył na II roku studiów zajęcia z filozofii w wymiarze 2 godz. tygodniowo zajęć praktycznych oraz dodatkowo ukończył studia podyplomowe w zakresie Wiedza o kulturze i odbył 8 godz. zajęć teoretycznych plus 8 godz. zajęć praktycznych z filozofii kultury, może prowadzić lekcje filozofii w klasach I szkoły ponadpodstawowej w wymiarze 1 godz. tygodniowo?
Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1289) kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w liceach ogólnokształcących, technikach, branżowych szkołach II stopnia, branżowych szkołach I stopnia, posiada osoba, która ukończyła:
• studia II stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku zgodnym z nauczanym przedmiotem, lub prowadzonymi zajęciami, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
• studia II stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku, którego efekty uczenia się, o których mowa w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, w zakresie wiedzy i umiejętności obejmują treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu na odpowiednim etapie edukacyjnym, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
• studia II stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku (specjalności) innym, niż wymienione powyżej, i studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Jeżeli chodzi o przygotowanie pedagogiczne to § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia stanowi, że jest to nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną – w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin.
Wszystko wskazuje na to, że polonista, który miał zajęcia z filozofii w wymiarze wskazanym w zapytaniu, ma kwalifikacje do nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej.
Podkreślić należy, że to dyrektor szkoły jako pracodawca zawsze ocenia fakt posiadania lub nie przez nauczyciela kwalifikacji. Jeżeli ma w tym względzie wątpliwości to powinien zwrócić się z odpowiednim zapytaniem do właściwego Kuratorium Oświaty.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Co Rada Pedagogiczna powinna przyjąć w formie uchwały, a co w formie decyzji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę poprosić nauczycieli i innych pracowników szkoły o zdeklarowanie do jakich związków należą? Celem wskazania związków, które muszą zaopiniować arkusz organizacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkolny program wychowawczy i szkolny program profilaktyczny mogą występować jako jeden dokument pod nazwą szkolny program wychowawczo-profilaktyczny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak często powinna być dokonywana ocena pracy nauczyciela? Objęłam stanowisko dyrektora, są nauczyciele, którzy nie mają oceny pracy po 15 lat, 20 lat. Proszę o odpowiedź i podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację jaka jest sytuacja ucznia klasy pierwszej liceum, który nie uzyska promocji do klasy drugiej z powodu dużej ilości jedynek. Uczeń ten chce zmienić szkołę i zabrać swoje dokumenty przed końcem roku szkolnego. Czy należy wydać mu dokumenty bez wypisania świadectwa? Czy może on zarekrutować się do innej szkoły średniej skoro system rekrutacji elektronicznej został już zamknięty? Czy musi on czekać na rekrutację uzupełniającą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe