Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy osoba fizyczna, będąca organem prowadzącym przedszkole publiczne i pełniąca funkcję wicedyrektora ds. finansowych, może otrzymywać wynagrodzenie pokryte z dotacji? W jaki sposób powinna być zatrudniona? Na podstawie umowy o pracę, czy zapisu w statucie? Czy musi mieć badania lekarskie i prowadzić ewidencję czasu pracy, jeśli jest jednocześnie pracodawcą?
Osoba fizyczna prowadząca publiczne przedszkole może zajmować stanowisko wicedyrektora i pobierać z tego tytułu wynagrodzenie z dotacji, jeżeli istnienie takiego organu przedszkola i jego kompetencje określa statut przedszkola, a ponadto osoba ta wykonuje zadania bezpośrednio na rzecz uczniów; samo wykonywanie rozliczeń finansowych nie służy uczniom, a tylko organowi prowadzącemu, co wyłącza prawo do finansowanie jego wynagrodzenia z dotacji – art. 172 ust. 3 w zw. z art. 102 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz.U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm. i art. 35 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, Dz.U. z 2017 r., poz. 2203 ze zm. Gdyby na tym stanowisku zgodnie ze statutem były wykonywane także zadania służące uczniom (polegające na realizowaniu dydaktycznej, opiekuńczej lub opiekuńczej funkcji placówki), w tej części wynagrodzenie mogłoby być pokrywane z dotacji. Osoba prowadząca nie zawiera sama ze sobą umowy o pracę ani zlecenia, gdyż taka umowa byłaby nieważna. Natomiast powinna wykonać badania dla celów sanitarno-epidemiologicznych oraz powinna być w stanie wykazać, że wykonuje zadania na rzecz uczniów, np. ewidencjonując swój czas pracy; od 1 stycznia 2020 r. wysokość wynagrodzenia pokrywanego z dotacji będzie uzależniona od przeliczenia wykonywania czasu zadań jak według zasad dotyczących pracowników – art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U. z 2019 r., poz. 1239), art. 35 ust. 1 pkt 1 lit. aa) w zw. z lit. a) UoFZO w brzmieniu od 1 stycznia 2020 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak powinien wyglądać dokument, który dyrektor musi przygotować Analiza zagrożeń i ryzyka przy przetwarzaniu danych osobowych?Proszę o wzór takiego dokumentu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w świetle art 44f znowelizowanej ustawy o systemie oświaty, obowiązuje nadal zapis paragrafu 15 ust. 8 i 9 rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (zm. z 25 kwietnia 2013r.)? Krótko mówiąc - czy RP ma nadal kompetencje do decyzji o promowaniu lub nie ucznia, dla któremu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania co najmniej dwa razy z rzędu w tej samej szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel w roku szkolnym 2012/2013 rozpoczął staż na stopień nauczyciela mianowanego. W roku szkolnym 2013/2014 jego nieobecność w pracy z powodu urlopu macierzyńskiego i wychowawczego przekraczała rok, co spowodowało, że nauczyciel został zobowiązany do ponownego odbycia stażu. Do pracy wrócił w maju 2014 r.i złożył wypowiedzenie z pracy oraz wniosek o dokonanie oceny pracy. Pytanie: Czy dyrektor w tej sytuacji ma obowiązek dokonania oceny pracy nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy doradztwo zawodowe w klasie VII można realizować w II semestrze, czy należało rozpocząć realizację od września?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły zaplanował w arkuszu organizacyjnym szkoły na rok 2018/2019 zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej (rewalidacja, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze). Organ prowadzący zatwierdził tylko godziny rewalidacji. Pozostałe godziny w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej zalecił usunąć z arkusza. Czy organ prowadzący może nie wyrazić zgody na umieszczenie w arkuszu zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skoro dyrektor ma obowiązek zaplanowania w/w zajęć? Jakich argumentów użyć w stosunku do organu prowadzącego? Proszę o podanie podstawy prawnej dotyczącej obowiązku organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dyrektora szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe