Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy osoba, która ukończyła studia podyplomowe edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika), autyzmem oraz zespołem Aspergera (4 semestry) oraz studia podyplomowe w zakresie pedagogiki szkolnej i wczesnoszkolnej (3 semestry) , a wykształcenie wyższe z tytułem magistra uzyskała z kulturoznawstwa może pełnić rolę pedagoga specjalnego? Czy może pełnić rolę nauczyciela współorganizującego kształcenie? (szkoła niepubliczna na prawach publicznej)
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2022 r., poz. 1769) stanowisko pedagoga specjalnego może zajmować osoba, która ukończyła:
- jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego lub drugiego stopnia w zakresie pedagogiki specjalnej oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia w zakresie pedagogiki oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej albo studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub edukacji włączającej.
Do 31 sierpnia 2026 r. kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego będą także posiadały inne osoby:
- w przedszkolach – osoby, które mają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela, w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej, a ponadto ukończyły studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- w szkołach i przedszkolach – osoby, które mają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole i przedszkolu, a ponadto ukończyły kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe, w zakresie pedagogiki specjalnej.
Pojęcie pedagogiki specjalnej jest pojęciem pojemnym, jednak należy łączyć je z następującymi kierunkami studiów/specjalizacjami:
1. Rewalidacja (niegdysiejsza nazwa „pedagogiki specjalnej”);
2. Resocjalizacja;
3. Surdopedagogika;
4. Tyflopedagogika;
5. Oligofrenopedagogika;
6. Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
7. Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną;
8. Pedagogika resocjalizacyjna;
9. Pedagogika zdolnych i uzdolnionych;
10. Logopedia tylko jeśli są to studia pięcioletnie, dające tytuł magistra pedagogiki specjalnej ze specjalnością logopedia;
11. Pedagogika korekcyjna.
Wobec tego osoba, o której mowa w pytaniu może zajmować stanowisko pedagoga specjalnego do 31 sierpnia 2026 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można nauczycielowi kontraktowemu zatrudnionemu na umowę o pracę (na czas nieokreślony) ograniczyć wymiar zatrudnienia? Jeśli nie, to co należy zrobić w przypadku, gdy z przyczyn organizacyjnych brakuje godzin do pełnego etatu dla ww. wymienionego nauczyciela? Przytoczony problem dotyczy zarówno przedszkola jak i szkoły.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel jest zatrudniony jednocześnie w dwóch szkołach. W mojej placówce pracuje na podstawie umowy o pracę i jest to jego główny zakład pracy. Z tytułu opieki nad dzieckiem pracownikowi przysługują dwa dni wolne. Czy nauczyciel powinien wziąć jeden dzień wolny u mnie, a drugi w innej szkole? Czy z każdego stosunku pracy może wykorzystać dwa dni urlopu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinnam obliczyć wynagrodzenie nauczycielowi, który ma: 14/18 godz. 2/30 godz. 3/26 godz., czy wszystko na jednym zaszeregowaniu, czy na każde pensum osobno?
- Czy organ prowadzący może powołać członka Rady Pedagogicznej na funkcję P.O Dyrektora na okres 10 miesięcy, jeżeli kończy się kadencja obecnego dyrektora, czy musi przeprowadzić konkurs na to stanowisko?
- Proszę o poradę, kiedy mogę rozwiązać umowę o pracę z n-lką religii. N-lka zatrudniona jest na umowę o pracę na czas nieokreślony w wymiarze 7/18. W dniu 27 maja 2009r. n-lka, dopiero później dyrektor, otrzymała od księdza decyzję o cofnięciu misji kanonicznej ze skutkiem od 31 sierpnia 2009r. Dnia 28 maja n-lka nie pojawiła się w szkole, ponieważ mając 7 godzin pracowała 2 razy w tygodniu. Zatem 29 maja wysłałam pocztą rozwiązanie umowy o pracę. N-lka nie przyjęła poczty. Dokument wrócił do mnie 3 czerwca. Natomiast w dniu 1 czerwca otrzymałam od n-lki zwolnienie lekarskie od 29 maja. Radca prawny u którego byłam powiedział mi, że n-lka jest teraz chroniona, bo przebywa na zwolnieniu lekarskim, które miało trwać 1 miesiąc. Po miesiącu n-lka przyniosła kolejne zwolnienie, które mówiło już o ciąży. Zwolnienie było wykorzystane maksymalnie, po czym n-lka przebywała na świadczeniu rehabilitacyjnym do rozwiązania. Urodziła w kwietniu i obecnie przebywa na urlopie macierzyńskim. Proszę o poradę, kiedy mogę rozstać się z tą panią. Zaznaczę, że pani była i jest zatrudniona na cały etat w innej szkole i w innej miejscowości. Dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe