Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy placówka, w której realizowane jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka powinna przechowywać u siebie oryginały tych dokumentów? Jak długo? Czy rodzic może odmówić pozostawienia w przedszkolu oryginałów orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i opinii WWR? Jaka jest podstawa prawna?
Przepis art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) umożliwia pobieranie nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami. Podstawą organizowania zajęć specjalistycznych albo kształcenia specjalnego są opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Przepisy nie wskazują wprost czy w szkole ma być złożony przez rodzica oryginał czy kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem.
Stosownie do § 24 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 7. września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1743) orzeczenie lub opinię wydawaną przez poradnię przekazuje się w jednym egzemplarzu. Wnioskodawca może wystąpić o kopię orzeczenia poświadczoną za zgodność z oryginałem przez dyrektora poradni lub upoważnioną przez niego osobę. W świetle ww. przepisu na wniosek rodzica dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej lub upoważniona przez niego osoba mają obowiązek poświadczyć za zgodność z oryginałem kopię dokumentu.
Reasumując, nie można zabronić rodzicowi złożenia zamiast oryginału kopii opinii WWR czy kopii orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Należy powyższe pozostawić decyzji rodzica.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Logopeda, którego zatrudniam, nie będzie mógł przez 4 miesiące przyjeżdżać do mojej placówki. Czy przez ten czas nauczyciel, który jest zatrudniony w przedszkolu i obecnie jest w trakcie studiów podyplomowych z logopedii, może przejąć obowiązki logopedy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole zatrudniony jest nauczyciel na 2/18 etatu. Jest członkiem związku zawodowego NSZZ Solidarność. Czy dyrektor musi zwrócić się o opinię tego związku w sprawie arkusza na nowy rok szkolny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy § 8 pkt 15 rozporządzenia MENiS z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia... ma zastosowanie do dyr. SOSW, a jeżeli tak to do jakiego pensum się odnosi? Czy gdy dyr. jest wychowawcą, to do 24 godz., a jeśli n-lem to do 18-stu? Proszę o odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podstawę prawną, która określa na jaki okres czasu ważna jest ocena dyrektora i kiedy powinien wystąpić z wnioskiem o ocenę pracy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 26 marca 2012 r. zadałem następujące pytanie:
"Czy tygodniowy wymiar godzin dla klasy określony w zał. nr 3 ust. 1 pkt 1 do rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania oznacza maksymalny wymiar, czy może on zostać przekroczony?"
Chciałbym je doprecyzować. Nie chodziło mi o zwiększenie związane z decyzją organu prowadzącego. Chodzi o wymiar 29, 30 i 31 godzin odpowiednio w klasie I, II i III gimnazjum. Czy te godziny można przesunąć w takim sensie, że w planie nauczania klasy ustawimy np. godzinę chemii z klasy II w klasie I i wówczas będzie układ: 30, 29, 31?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe