Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy program profilaktyczny i program wychowawczy mogą stanowić jeden dokument, czy mają to być dwa oddzielne?
2. Do kompetencji rady rodziców należy: 1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną: a) programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli, b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców. Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez: 1) szkolny zestaw programów nauczania, który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego; 2) program wychowawczy szkoły obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym; 3) program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym. Szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczy szkoły oraz program profilaktyki tworzą spójną całość i muszą uwzględniać wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej szkoły, jak i każdego nauczyciela. Z zapisów rozporządzenia oraz ustawy można wnioskować, że są to 2 dokumenty.
Podstawa prawna: 1. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności art. 54; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ze zm.), np. zał. 2.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W wielu publikacjach zaobserwowałam u dzieci 3,4,5 letnich konieczność przeprowadzania jedynie dwóch obserwacji zamiast jak zazwyczaj 3. Czy rzeczywiście coś w tej kwestii się zmieniło?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel pracujący w przedszkolu,który ukończył Studia magisterskie na kierunku pedagogika terapeutyczna z gimnastyką korekcyjno-kompensacyjną , Studia podyplomowe Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna z terapią i wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka oraz Studia Podyplomowe w zakresie Dydaktyka języka angielskiego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej może nauczać języka angielskiego w przedszkolu? Czy musi dodatkowo posiadać certyfikat z języka angielskiego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest na dzień dzisiejszy podstawa prawna monitorowania realizacji podstaw programowych kształcenia ogólnego i kształcenia zawodowego? Czy godziny lekcyjne przeznaczone na: a) powtórzenie wiadomości, b) sprawdzian wiadomości i umiejętności, c) omówienie sprawdzianów powinno się wliczać do godzin realizacji podstawy programowej (jaka jest podstawa prawna)?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź w jaki sposób nauczyciele mają dokumentować realizację podstawy programowej na swoich zajęciach. Czy muszą to robić? Czy każdy nauczyciel musi taki monitoring przedstawiać dyrektorowi?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Niepromowanie ucznia klasy I do klasy II.
Uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie w stopniu lekkim. Powtarzał już oddział przedszkolny (w innej placówce), mimo tego, w opinii uczących go wówczas wychowawców, i tak nie uzyskał gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. W r.sz. 2018/2019 uczęszczał do klasy I integracyjnej w naszej szkole, gdzie objęty został zindywidualizowaną ścieżką kształcenia ( 6 godz. zajęć indywidualnych), jak również pomocą psychologiczno – pedagogiczną (terapia SI, terapia logopedyczna, zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze). Niestety w opinii uczących go nauczycieli i specjalistów uczeń nie opanował wymagań edukacyjnych przewidzianych dla klasy pierwszej.
Rodzice chłopca na bieżąco w ostatnim roku szkolnym informowani byli o trudnościach edukacyjnych ich dziecka. Na miesiąc przez radą klasyfikacyjną otrzymali informację o zagrożeniu brakiem promocji do klasy II. W dniu 12 czerwca b.r. na wniosek wychowawcy, decyzją Rady Pedagogicznej, chłopiec nie otrzymał promocji. Przed podjęciem uchwały Rada Pedagogiczna została zapoznana z uzasadnieniem wniosku oraz opinią rodziców, którzy nie wyrazili zgody na pozostawienie dziecka w klasie I.
Po zakończeniu r. sz. do Dyrektora szkoły wpłynęło pismo rodziców, w którym składają oficjalne odwołanie od decyzji Rady Pedagogicznej, powołując się na art. 44o pkt 1-2 ustawy o systemie oświaty.
Należy w tym miejscu zaznaczyć, że stanowisko kuratorium oświaty przekazane w rozmowie tel. dyrektorowi szkoły jest jednoznaczne: uczeń na opanowanie treści wynikających z podstawy programowej ma 3 lata.
Pytanie brzmi: czy dyrektor może zmienić zdanie, podważyć uchwałę Rady? A rodzice – czy mogą odwołać się od przedmiotowej decyzji Rady? Jak w tej sytuacji my jako placówka powinniśmy postąpić i jakie mamy możliwości?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe