Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy przedstawiciel związku zawodowego nauczycieli może zgłosić się do dyrektora placówki i oskarżać nauczycieli bez podawania ich imion, ale sugerując o kogo chodzi oraz żądać wyciągnięcia konsekwencji. W opinii dyrektora placówki dany nauczyciel nie robi nic złego, zadania wykonuje poprawnie. Co w danej sytuacji powinien zrobić dyrektor i oskarżony nauczyciel? Czy dyrektor może wyciągnąć konsekwencje na podstawie ustnego oskarżenia przedstawiciela związku?
Nikt nie może bezpodstawnie oskarżać nauczyciela (zwłaszcza przedstawiciel związku zawodowego nauczycieli), jest to bowiem przestępstwo (pomówienie, zniesławienie) z art. 212 K.k.Nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, dlatego nauczycielowi niesłusznie oskarżonemu przysługuje ochrona z urzędu. Organ prowadzący szkołę i dyrektor szkoły są obowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone. W związku z tym, proponuję przede wszystkim sporządzić notatkę służbową z rozmowy z nauczycielem, który oskarża. Z notatką należy zapoznać skarżącego, dopytać, czy ma uwagi do treści, jeśli tak – może je dopisać własnoręcznie oraz złożyć podpis z datą poświadczający z zapoznanie się z jej treścią. Następnie dyrektor może przeprowadzić rozmowę ze skarżącym wyjaśniając swoje stanowisko w tej sprawie. Jeśli nadal podtrzymuje swoje oskarżenia, należy sporządzić notatkę podczas rozmowy (podpisują: dyrektor oraz nauczyciel), nadać bieg sprawie (rozpocząć od rozmowy z obu nauczycielami, powiadamiając ich o dalszych planach i skutkach – jak wyżej).Z każdej rozmowy należy sporządzać notatki na bieżąco, zawsze podpisują obecni.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (ze zm.), w szczególności art. 63.; 2. USTAWA z dnia 6 czerwca 1997 r. (ze zm.) Kodeks karny.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dziecko uczęszcza do przedszkola niepublicznego. Posiada orzeczenie o kształceniu specjalnym - autyzm. W dokumencie nie ma informacji, że dziecko potrzebuje nauczyciela wspomagającego. Jak należy udokumentować konieczność zatrudnienia dodatkowego nauczyciela dla tego dziecka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam serdecznie
Nadal będę drążyła temat poziomu języków obcych w szkole ponadgimnazjalnej.
Z Państwa poprzedniej odpowiedzi wywnioskowałam że:
uczeń, który ukończył gimnazjum z nauką języka np angielskiego na poziomie III0 (założenie że jest bardzo dobry) może decyzją dyrektora (po wcześniejszej diagnozie) kontynuować naukę na poziomie rozszerzonym (prawda?) (przez poziom rozszerzony rozumiem treści z tego poziomu oraz odpowiednią liczbę godzin przeznaczoną na naukę na poziomie rozszerzonym). Idąc tym tokiem rozumowania uczeń, który ukończył gimnazjum z językiem na poziomie III1 może kontynuować naukę na poziomie podstawowym (bo jest bardzo słaby). W takim przypadku należy jemu obniżyć wymagania (adekwatne do umiejętności). Cały czas nie jest dla mnie jasne na jakim ten uczeń jest poziomie (zapis w dokumentacji), bo realizuje treści z podstawy co w takim razie zrobić z ilością godzin?? Jedynie z puli podstawowej czy powiększonej o rozszerzenie?
Gdyby czytać rozporządzenie wprost to by oznaczało, że każdy uczeń w Polsce realizuje przynajmniej jeden język na poziomie rozszerzonym (czyli każda szkoła musi to zagwarantować). Wiemy jednak, że są klasy w szkołach, które nie proponują nauki języków na poziomie rozszerzonym.
Proszę o interpretacje.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co zrobić z sekretarką, która nie zna się na komputerze, wychodzi z pracy wcześniej niż powinna, informuje , że nie przyjdzie do pracy np w piątek i poniedziałek, nie bierze urlopu, a na pytanie z prośbą o wyjaśnienie, obraża się
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co trzeba zrobić w sytuacji, gdy okaże się, że nauczyciel nie zrealizował w rozliczeniu półrocznym tylu godzin ile powinien ( chodzi o dodatkową godzinę z art.42 KN ). Jakie konsekwencje można wyciągnąć od nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem organem prowadzącym oraz dyrektorem przedszkola niepublicznego. W związku z planowaną przez jednostkę dotującą kontrolą prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji oświatowej mam pytanie. Czy istnieje jakaś podstawa prawna zgodnie z którą przedszkola niepubliczne mają obowiązek opisywania faktur, tzn. na jakie cele dany zakup jest przeznaczony. Zaznaczam, że w uchwale Rady Gminy nie ma takiego zapisu. Czy, jeżeli faktura została zapłacona gotówką (na cele związane z działalnością przedszkola) konieczne jest dołączenie wyciągu z konta, na które jest przelewana dotacja, że kwotę tę odebraliśmy z dotacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe