Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy tygodniowy wymiar godzin dla klasy określony w zał. nr 3 ust. 1 pkt 1 do rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania oznacza maksymalny wymiar, czy może on zostać przekroczony?
Rozporządzenie określa tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych klas oraz zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas, na danym etapie edukacyjnym.
Zgodnie z § 3. 1 organ prowadzący szkołę, na wniosek dyrektora szkoły, może przyznać nie więcej niż 3 godziny tygodniowo dla każdego oddziału na:
1) okresowe lub roczne zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2) realizację następujących dodatkowych zajęć edukacyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów:
a) zajęć z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany obowiązkowo w szkole,
b) zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
Jeżeli organ prowadzący przyzna dodatkowe godziny na obowiązkowe zajęcia edukacyjne, wówczas tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych wzrasta o ilość przyznanych godzin. W § 3 ust. 1 pkt. 1 jest mowa o zwiększeniu liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Jest to wyjątek od ogólnej zasady określonej w rozporządzeniu jako tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
W przypadku przyznania przez OP godzin na realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych rozwijających zaintersowania i uzdolnienia uczniów, nie wchodzą one automatycznie do planu nauczania i nie podwyższają tym samym tygodniowego wymiaru godzin obowiązkowych zajęć. Inaczej będzie, gdy dyrektor skorzysta z możliwości wprowadzenia tych zajęć do planu nauczania. Wówczas zajęcia te staną się dla uczniów zajęciami obowiązkowymi (§ 3. 2).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaką liczbę godzin organ prowadzący szkołę powinien przeznaczyć na zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy obowiązuje jeszcze Zarzadzenie Nr 18 MEN z 29.09. 1997 r. w sprawie zasad i warunków organizowania przez szkoły i placówki publiczne krajoznawstwa i turystyki(Dz. Urz. MEN Nr 9, poz. 40) ,które obowiązywało przy tworzenie regulaminu wycieczek?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy poniższy cytat artykułu 44zzr ust.6 ustawy o s. oś.: "Uczeń, słuchacz albo absolwent, który w roku szkolnym, w którym przystępuje do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego lub egzaminu maturalnego, był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną, może przystąpić do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego w warunkach dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wynikających odpowiednio z rodzaju tych trudności, zaburzeń lub sytuacji kryzysowej lub traumatycznej, na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej" odnosi się tylko do dzieci, które wcześniej były za granicą, czy również do tych, które nie wyjeżdżały nigdzie, ale doświadczyły sytuacji kryzysowej lub traumatycznej (związanej z rodziną, np.: rozwód rodziców, śmierć, wypadek, choroba itp.)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kwalifikacje do nauczania języka obcego w przedszkolu. Czy może uczyć języka obcego nauczyciel, który nie ma przygotowania do nauczania wczesnoszkolnego i do nauczania w przedszkolu, ale oczywiście może uczyć w klasach 4-6 SP i Gimnazjum? I druga część pytania czy nauczyciele w przedszkolu, jeśli odmówią przystąpienia do kursów j.obcego będą musieli zgodzić się na obniżenie pensum o jedną godzinę tygodniowo, czyli nie będą już zatrudnieni w pełnym wymiarze godzin?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który na koniec I okresu wystawił ocenę niedostateczną, ma obowiązek napisania tzw. programu naprawczego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe