Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń klasy VII szkoły publicznej posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (upośledzenie lekkie) jest zwolniony z nauki drugiego języka? Jeżeli takie zwolnienie mu przysługuje, to jakie ma mieć zajęcia w czasie, gdy jego oddział ma zajęcia z drugiego języka?
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639 ze zm.) w załączniku nr 1 określa ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej, w tym szkoły podstawowej specjalnej, z wyjątkiem szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. W części tabeli przeznaczonej dla klas IV–VIII „Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą” w pkt 3 określono obowiązkowy tygodniowy wymiar godzin w klasie drugiego języka nowożytnego. W przypisie 9 do pkt 3 wskazano, że obowiązkowy wymiar godzin drugiego języka nowożytnego nie dotyczy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim uczęszczających do szkoły podstawowej specjalnej, oddziału specjalnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej, szkoły podstawowej ogólnodostępnej, oddziału integracyjnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej lub szkoły podstawowej integracyjnej, przy czym na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia uczeń ten może uczyć się drugiego języka obcego nowożytnego. Jeżeli uczeń nie uczy się drugiego języka obcego nowożytnego, uczęszcza na zajęcia z techniki.
W stosunku do ucznia z niepełnosprawnością intelektualną lekką nie powstaje obowiązek nauki drugiego języka. Przepisy prawa przewidują, że z zasady uczeń ten nie uczy się drugiego języka. Skoro obowiązek nie powstaje, to nie ma podstaw do zwolnienia ucznia z obowiązku nauki drugiego języka, tak jak w przypadku § 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania, promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1534).
Reasumując, uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim nie może być zwolniony z nauki drugiego języka obcego, gdyż nie jest tym obowiązkiem objęty. Uczeń powinien mieć możliwość uczęszczania na zajęcia techniki (zajęcia indywidualne albo z klasą programowo niższą).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakim dokumentem zatwierdzić szkolny zestaw programów i podręczników?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie procedur związanych z utworzeniem od 1 września klasy sportowej w szkole podstawowej oraz wzory dokumentów jakie musi przygotować dyrektor szkoły, aby utworzyć taki oddział oraz czy obowiązują terminy składania w/w dokumentów (jeśli tak to jakie)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Jestem wicedyrektorem w przedszkolu, gdzie dyrektor nie jest nauczycielem. Jaki jest zakres obowiązków takiego dyrektora, a jaki wicedyrektora?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu w grupie czterolatków jest jedno dziecko, które przejawia zachowania agresywne. Dziecko stwarza swoim zachowaniem sytuacje zagrażające bezpieczeństwu swojemu i innych dzieci. Zachowania chłopca destrukcyjnie wpływają na funkcjonowanie reszty dzieci w grupie. Chłopiec narusza nietykalność cielesną pozostałych dzieci oraz personelu. Dzieci w przedszkolu wyrażają strach przed chłopcem, boją wchodzić się do sali gdzie aktualnie przebywa. Rodzice pozostałych dzieci wyrażają zaniepokojenie obecną sytuacją i oczekują zapewnienia bezpieczeństwa ich dzieciom. W przedszkolu, zgodnie z procedurami, został opracowany i wdrożony plan pomocy dziecku obejmujący pomoc specjalistyczną psychologa, pedagoga specjalnego i logopedy. Podczas pobytu w grupie chłopiec objęty jest również dodatkową pomocą i opieką pomocy przedszkolnej. Pomimo to, w naszej ocenie, również z uwagi na sytuację rodzinną dziecka, nie uzyskano znaczącej poprawy w jego funkcjonowaniu. W przedszkolu opracowana jest Procedura postępowania z dzieckiem przejawiającym zachowania agresywne. Wszystkie kroki z procedury zostały wypełnione, włącznie z wysłaniem wniosku do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną. Ponadto cały czas przedszkole współpracuje z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej. W procedurze jest zapis mówiący, że „w przypadku nieskuteczności podejmowanych przez przedszkole działań i niemożliwości przezwyciężenia w dłuższym okresie trudności wychowawczych, w szczególności jeśli zachowanie dziecka trudnego powoduje stałe zagrożenie dla innych dzieci, brak jest współpracy z rodzicami dyrektor w ostateczności zawiesza (na czas istotnej poprawy w zachowaniu dziecka) dziecko w przedszkolu”. Czy w związku z powyższym przedszkole może zawiesić uczęszczanie dziecka do przedszkola? Na jaką podstawę prawną się powołać? Jakie kroki może podjąć placówka, by matka zgodziła się przenieść dziecko do placówki specjalistycznej, w której jest mniej dzieci w grupie, ponieważ dziecko nie potrafi funkcjonować w dużej grupie rówieśniczej? Mama chłopca przekazała informację z poradni psychologiczno-pedagogicznej o podejrzeniu możliwości wystąpienia autyzmu. Dziecko jest w trakcie diagnozy, jednak sytuacja na grupie jest na trudna, że wymaga szybkiej interwencji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowie gimnazjum posiadający orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o upośledzeniu intelektualnym w stopniu lekkim mogą kontynuować naukę w ogólnodostępnych szkołach ponadgimnazjalnych czy jedynie w ośrodkach szkolno-wychowawczych?
Czy istnieją jakieś przepisy w tej kwestii, czy zależne jest to od szkoły? Czy praktyka nieprzyjmowania takich uczniów z tłumaczeniem, że jest takie ustalenie między szkołami, iż powinni oni kontynuować naukę w ośrodkach szkolno-wychowawczych jest zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe