Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy może powtarzać klasę pierwszą i drugą, każdą po jednym roku, a w klasie trzeciej mieć wydłużenie zgodne z § 5 rozp.w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół z 28 marca 2017 r.
Procesura klasyfikowania i promowania w szkole specjalnej przysposabiającej do pracy dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościmi sprzężonymi musi być uregulowana w statucie szkoły. Albowiem przepisów rozporządzenia MEN z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 16 sierpnia 2017 poz. 1534) - nie stosuje się do dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. Konieczne są więc zapisy w statucie określające (min. na podstawie warunków realizacji podstawy programowej), że:
1. Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia, polegające na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej
i realizowanego w szkole programu nauczania, uwzględniających tę podstawę;
- zachowanie ucznia, polegające na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły;
2. Ocenianie bieżące funkcjonowania ucznia prowadzone jest podczas spotkań zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem.
3. W ocenianiu postępów ucznia z zajęć edukacyjnych ocena bieżąca jest oceną opisową.
4. Roczną ocenę podsumowującą naukę w danym roku szkolnym dokonuje się w Arkuszu oceny opisowej. Zapis w arkuszu zgodny jest z zapisem na świadectwie szkolnym.
5. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych
z powodu nieobecności na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
6. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności nie otrzymuje promocji do następnej klasy.
Zatem, istnieje możliwość niepromowania ucznia, ale pod warunkiem, że spełnione zostały warunki określone powyżej i zapisane w statucie szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Szkoła prowadzi dwa oddziały integracyjne na poziomie klas drugich – w każdym jest dwadzieścioro dzieci, w tym po pięcioro z orzeczeniem. Według obowiązujących przepisów (§ 6 ust. 1 rozporządzenia MEN z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli) nie mam możliwości przyjęcia kolejnego, zdrowego dziecka do żadnego z oddziałów – przekroczę ustawowy limit 20 uczniów.
Do szkoły zgłosiła się mama, która chce przepisać dziecko do klasy drugiej – uczeń bez orzeczenia z rejonu szkoły, który uczy się obecnie w szkole prywatnej i nie ubiegał się o przyjęcie podczas rekrutacji dwa lata temu, ale mama zmieniła zdanie co do szkoły.
Wydział Edukacji do którego zwróciłem się z prośbą o pomoc w rozwiązaniu problemu odpowiada, powołując się na przepisy (art. 130 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo Oświatowe), że dyrektor szkoły ma ustawowy obowiązek przyjęcia dziecka zamieszkałego w obwodzie szkoły. Informuje jednocześnie, że ustawa nie przewiduje, aby w zaistniałej sytuacji organ prowadzący mógł wskazać inną szkołę, w której uczeń będzie spełniał obowiązek szkolny.
Przywołane wyżej przepisy wykluczają się! Co mogę zrobić w tej sytuacji, aby nie działać wbrew prawu i nie rozwiązać oddziału integracyjnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica klasy IV otrzymała orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w którym zapisano „w ramach rewalidacji indywidualnej wskazane jest zorganizowanie zajęć o charakterze rehabilitacyjnym”. Czy można zorganizować zajęcia z gimnastyki korekcyjnej? Czy to będzie zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie akty prawne regulują przydzielenie godzin nauczania indywidualnego dla ucznia szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor po otrzymaniu negatywnej opinii do arkusza organizacyjnego szkoły od związku zawodowego ma prawo zmienić zapisy w arkuszu przed oddaniem go do organu prowadzącego nie wykazując błędów? /arkusze różnią się zapisami/? Proszę o podstawę prawną
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy 8 powtarza klasę. Jego mama zdecydowała, że uczeń nie będzie w tym roku szkolnym uczęszczał na lekcje religii. Co pojawi się na świadectwie ucznia? Czy będzie to ocena z poprzedniej klasy 8, skoro zrealizował już te same zajęcia z religii w roku ubiegłym, czy też pojawi się kreska, ponieważ uczeń nie został w tym roku oceniony?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe