Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy umowa zlecenie, umowa o dzieło lub staż z Urzędu Pracy (wszystko po ukończeniu studiów) pozbawiają uprawnień do otrzymania zasiłku na zagospodarowanie?
Podstawa prawna:
Art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela
Stanowisko MENiS w sprawie zasiłku na zagospodarowanie
Zgodnie z treścią art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112) nauczyciel posiadający wymagane kwalifikacje, który swą pierwszą pracę zawodową w życiu podejmuje w szkole, na swój wniosek otrzymuje jednorazowy zasiłek na zagospodarowanie w wysokości dwumiesięcznego otrzymywanego wynagrodzenia zasadniczego. Prawo do złożenia wniosku o wypłacenie zasiłku przysługuje nauczycielowi w okresie pierwszych dwóch lat pracy w szkole. Zasiłek wypłaca szkoła, w której nauczyciel jest zatrudniony w dniu złożenia wniosku.
Szereg wątpliwości interpretacyjnych budzi zapis "pierwszą pracę zawodową w życiu podejmuje w szkole". Celem ich rozstrzygnięcia należy odwołać się do idei, jaka przyświecała ustawodawcy przy jego tworzeniu. Było to przede wszystkim zapewnienie pomocy materialnej pracownikowi, który ukończył studia i rozpoczyna ścieżkę kariery zawodowej. Przepisu tego nie można identyfikować wyłącznie z faktem rozpoczęcia pracy w oświacie, ale z faktem rozpoczęcia pracy w ogóle.
Oznacza to, iż w obecnym stanie prawnym uprawnionym do pobrania zasiłku na zagospodarowanie jest wyłącznie nauczyciel, który przed podjęciem pracy w szkole nie wykonywał żadnej pracy na podstawie umów wynikających z ustawy z dnia 26 lipca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
Natomiast podjęcie dorywczej pracy w czasie studiów, na podstawie umów cywilnoprawnych (np. o dzieło, zlecenie), nie stanowi przeszkody do ubiegania się o zasiłek na zagospodarowanie.
Zgodnie z art. 61 ust. 2 Karty Nauczyciela zasiłek na zagospodarowanie podlega zwrotowi, jeżeli nauczyciel nie przepracuje trzech lat w szkole. W uzasadnionych przypadkach organ prowadzący szkołę może zwolnić nauczyciela w całości lub w części od obowiązku zwrotu zasiłku.
Oznacza to, iż nauczyciel, który zmienia pracę po otrzymaniu zasiłku na zagospodarowanie, a przed upływem 3 lat od momentu pobrania, na żądanie organu prowadzącego, zobowiązany jest do jego zwrotu.
Z uwagi na uwarunkowania społeczno - gospodarcze powstanie przerwy z zatrudnieniu staje się coraz bardziej powszechnym zjawiskiem. Powstaje w związku z tym szereg wątpliwości interpretacyjnych i uwag w zakresie zasiłku na zagospodarowanie.
Ustawodawca nie sprecyzował sytuacji, kiedy powstaje krótka przerwa w zatrudnieniu. W opinii MENiS do zachowania prawa do ubiegania się o przyznanie zasiłku na zagospodarowanie koniecznie jest zachowanie ciągłości pomiędzy jednym a drugim stosunkiem pracy. Istnieją jednak sytuacje, w których zachowanie bezpośredniej ciągłości, z braku możliwości zatrudnienia, nie jest możliwe.
W takim przypadku należy przyjąć, iż po podjęciu nowego zatrudnienia w szkole, uprawnienie do ubiegania się o zasiłek na zagospodarowanie posiada wyłącznie nauczycie, który w okresie nie świadczenia pracy nie uzyskiwał żadnych dochodów.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak funkcjonuje Rada Rodziców w wygaszanych gimnazjach przy dwóch oddziałach (klasa 2 i 3)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z ogromna prośbą o pomoc w następującej kwestii: Uczniowie z orzeczeniem (np. zespół Aspergera). Jako, że są to dzieci z orzeczeniem należą im się bezdyskusyjnie 2 dodatkowe godziny (2x60min) ze specjalistami zgodnie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wpisane do arkusza organizacji szkoły w danym roku szkolnym. Pozostałe dzieci mają udzielaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną z godzin, które szkole są przydzielane przez organ prowadzący wg wzoru (liczba dzieci razy wskaźnik, co roku podawany prze Biuro Edukacji). Moje pytanie brzmi: Czy dzieci z orzeczeniami, które mają dla siebie pełne 120 minut ze specjalistami należy bezwzględnie i bezdyskusyjnie objąć kolejnymi godzinami pomocy psychologiczno – pedagogicznej z tej drugiej puli godzin, czyli ilość dzieci razy wspomniany wyżej wskaźnik. Nie mam absolutnie nic przeciwko, jak największej pomocy dzieciom z orzeczeniem, ale w takiej sytuacji rzesza dzieci bez orzeczeń ale o specjalnych potrzebach edukacyjnych (opinie) w dużej mierze pozostanie bez wsparcia, bo wyczerpie się pula godzin dla nauczycieli specjalistów. Bardzo proszę o pomoc w wyjaśnieniu rodzicom, że szkoła nie okrada ich dzieci! Mam nadzieję, że zdołałam wyjaśnić dostatecznie mój kontekst problemu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty należy złożyć do organu prowadzącego szkołę, aby podjął uchwałę o nadaniu szkole imienia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka organizowane jest od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Czy dziecko uczęszczające do oddziału przedszkolnego (6-latek) w szkole , powinno mieć organizowane zajęcia tego typu? /podstawa prawna/
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń w czerwcu 2020 r. otrzymał opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej o odroczeniu obowiązku szkolnego w roku szkolnym 2020/2021. Rodzice dostarczyli opinię do przedszkola z oddziałami integracyjnymi, ale nie dopełnili obowiązku dostarczenia jej do szkoły, która poszukiwała ucznia od września. W styczniu dyrektor przedszkola poinformował, że uczeń uczęszcza do placówki integracyjnej bez decyzji o odroczeniu. Zgodnie z prawem taką decyzję dyrektor szkoły wydaje do 31 sierpnia. Co zrobić w takiej sytuacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe