Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w roku szkolnym 2021/2022 nauczanie indywidualne uczniów z orzeczeniem o kształceniu specjalnym uczęszczających do szkoły ogólnodostępnej może być prowadzone zdalnie?
Sposób i tryb organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017 r., poz. 1616). Zasadą jest, że zajęcia indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu, w szczególności w domu rodzinnym, i odbywają się w bezpośrednim kontakcie z uczniem. Jednakże z uwagi na zagrożenie epidemiologiczne wprowadzono rozwiązanie, na podstawie którego jest możliwe prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Z dniem 1 września 2021 r. weszła w życie kolejna nowelizacja przedmiotowego rozporządzenia MEN – rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 24 sierpnia zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2021 r., poz. 1571). W wyniku nowelizacji rozporządzenia nadano nową treść przepisu § 13a, który stanowi, że w latach szkolnych 2020/2021 i 2021/2022 zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz zajęcia indywidualnego nauczania mogą być prowadzone przez nauczyciela lub nauczycieli:
1) w indywidualnym i bezpośrednim kontakcie z dzieckiem lub uczniem w sposób określony w § 4 ust. 4,
2) na wniosek rodziców dziecka lub ucznia albo pełnoletniego ucznia – w indywidualnym kontakcie z dzieckiem lub uczniem; w takim przypadku przepisu § 5 nie stosuje się.
Reasumując, jeżeli z orzeczenia o kształceniu specjalnym wynika potrzeba realizacji zaleceń w formie nauczania indywidualnego, można je prowadzić w kontakcie indywidualnym, ale nie musi być to kontakt bezpośredni (może być kontakt z zastosowaniem technik komputerowych).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W projektach reformy oświaty pojawiały się informacje, że jeżeli dwie szkoły/dwa budynki: np. szkołę podstawową i gimnazjum dzieli odległość nie większa niż 30 metrów to należy to traktować jako jeden budynek pozostający w bliskiej odległości. Czy te propozycje znalazły odzwierciedlenie w obowiązujących przepisach prawa oświatowego? Jeśli tak proszę o podanie podstawy prawnej. Jaka jest interpretacja MEN w tej sprawie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielowi udzielono urlopu dla poratowania zdrowia od 01.09.2013 do 31.08.2014 r.
Na wniosek nauczyciela rozwiązano umowę o pracę z dn. 31.01.2014 r. Wydano świadectwo pracy. Od dnia 01.02.2014 r. nauczyciel podjął pracę w innej szkole. Pracodawca wystąpił do nas o przekazanie teczki akt osobowych. Czy w takiej sytuacji przekazujemy teczkę akt osobowych nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przy szkole podstawowej organ prowadzący chce utworzyć całodzienne przedszkole dla dzieci 3-5 letnich oraz przekształcić 5- godzinny oddział przedszkolny w całodzienny. Jakie warunki musi spełniać szkoła aby móc utworzyć taki zespół szkolno-przedszkolny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zajęcia z wychowankiem przedszkola legitymującym się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego realizuje nauczyciel. Osoba nieposiadająca przygotowania pedagogicznego z pewnymi wyjątkami może prowadzić zajęcia specjalistyczne. Jakie to są wyjątki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przepraszam, ale chciałbym doprecyzować pytanie. 19 letni chłopiec jest upośledzony w stopniu głębokim. Posiada orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno -wychowawczych wydaną w 2013 r. obowiązującą do 08.2018 r, rodzice w 2013 zwrócili się do szkoły o objęcie chłopca zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi, które zostały zorganizowane i są realizowane w wymiarze 10 godzin tygodniowo. Czy rodzice mogą zrezygnować z tych zajęć? Pracownicy Kuratorium Oświaty i dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej twierdzą , że do końca czasu trwania orzeczenia chłopiec musi być objęty zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi. Ponawiam swoje pytanie: czy wobec powyższego rodzice mogą zwrócić się z wnioskiem do dyrektora szkoły, do którego wnioskowali o objęcie dziecka zajęciami, o rezygnację z tych zajęć? Czy dyrektor szkoły może zrezygnować z organizacji tych zajęć?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe