Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w szkole podstawowej specjalnej, w klasach dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, musi być zatrudniony doradca zawodowy i trzeba organizować dodatkowe zajęcia z doradztwa w klasach VII i VIII oraz w szkole przysposabiającej do pracy? Jakie kwalifikacje powinna mieć osoba realizująca doradztwo? Jaki jest wymiar godzinowy takich zajęć?
Na podstawie art. 26a ust. 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.) doradztwo zawodowe jest realizowane na:
- zajęciach edukacyjnych wychowania przedszkolnego;
- obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego lub kształcenia w zawodzie;
- zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego;
- zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- zajęciach z wychowawcą.
Przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. z 2019 r., poz. 325) nie określają treści z zakresu doradztwa zawodowego, które mają być nauczane w szkole specjalnej. Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, który stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639) również nie uwzględnia zajęć z zakresu doradztwa zawodowego.
Mając na względzie fakt, że przepisy Prawa oświatowego zobowiązują do realizacji doradztwa zawodowego we wszystkich typach szkół, z wyjątkiem szkół artystycznych, a jednocześnie przepisy rozporządzenia o ramowych planach nauczania nie dają podstawy do organizowania odrębnych zajęć z doradztwo zawodowego w szkołach specjalnych, to należy przyjąć, że dla uczniów przedmiotowych szkół realizuje się doradztwo zawodowe:
- na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego – § 3 pkt 3 rozporządzenia w sprawie doradztwa zawodowego,
- przez zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu – § 3 pkt 5 rozporządzenia w sprawie doradztwa zawodowego,
- na wizytach zawodoznawczych mających na celu poznanie przez dzieci i uczniów środowiska pracy w wybranych zawodach, organizowanych u pracodawców, w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe – § 3 pkt 7 rozporządzenia w sprawie doradztwa zawodowego.
Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane przez doradców zawodowych, pedagogów, psychologów lub innych nauczycieli, prowadzących te zajęcia. Doradztwo zawodowe na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego realizują nauczyciele prowadzący te zajęcia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od dnia 1.09.2013r. zatrudniliśmy nauczyciela mianowanego w pełnym wymiarze na zastępstwo za nauczycielkę która była w ciąży (art 10, ust.7 KN "na czas zwolnienia lekarskiego nauczyciela j.niemieckiego"). Dnia 30.10.2013r. nauczycielka urodziła dziecko, przebywała na urlopie macierzyńskim od 30.10.2013 - 28.10.2014r., po urlopie macierzyńskim udzielono nauczycielce zaległego urlopu wypoczynkowego od dnia 29.10.2014r do dnia 17.02.2015r. W czasie zaległego urlopu wypoczynkowego nauczycielka zaszła w ciążę drugim dzieckiem i od 27.01.2015r. przebywa na zwolnieniu lekarskim.
Czy umowę zawartą 1.09.2013r z nauczycielem na zastępstwo mogę traktować jako jedną, czy powinnam zawierać na każdą z zaistniałych okoliczności odrębną umowę? Jeżeli tego nie zrobiłam, czy powinnam wypowiedzieć nauczycielowi za trzymiesięcznym wypowiedzeniem umowę w maju traktując ją jako umowę na czas nieokreślony (w przyszłym roku szkolnym może nie być godzin dla nauczyciela zatrudnionego na zastępstwo)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy do rejestru umów prowadzonego przez Ministerstwo Finansów należy wpisywać umowy o pracę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel w poniedziałek ma 2 godz. polskiego odpracował te godziny w piątek. Czy w związku z tym, że w poniedziałek nie będzie miał lekcji dyrektor może udzielić mu dnia wolnego od pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Witam serdecznie mam pytanie odnośnie urlopu nauczyciela w placówce feryjnej, czy 15 sierpnia 2016 tj. poniedziałek wlicza się do liczby dni urlopu nauczyciela? Nauczyciel ma urlop od 04 lipca do 28 sierpnia, więc będzie to 55 dni urlopu czy 56 dni ? Czy dla nauczyciela wypełniam kartę urlopową?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy w umowie o pracę na czas nieokreślony z nauczycielem kontraktowym mogę zamieścić zapis zatrudnienia na stanowisku nauczyciela o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin zajęć ( zajęcia świetlicowe i dydaktyczne) w wymiarze 1/2 etatu? Czy muszę określić również pensum tj. 5/18 i 6/26?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe