Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy zajęcia taneczne mogą być realizowane w ramach zajęć artystycznych w gimnazjum?
Podstawa prawna:
1) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych,
2) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego z dnia 9 sierpnia 2011 r.
ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych:
Załącznik nr 3
RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA GIMNAZJUM, W TYM GIMNAZJUM SPECJALNEGO, Z WYJĄTKIEM GIMNAZJUM SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM1.
W gimnazjum (III etap edukacyjny) w trzyletnim okresie nauczania:(…)
e) muzyka – 30 godzin,
f) plastyka – 30 godzin (…),
q) zajęcia artystyczne – 65 godzin (…).
Przedmiot uzupełniający:
ZAJĘCIA ARTYSTYCZNEIII i IV etap edukacyjny.
Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji - percepcja sztuki.
II. Tworzenie wypowiedzi - ekspresja przez sztukę.
III. Analiza i interpretacja tekstów kultury - recepcja sztuki.
Przykładowe zajęcia: Zespół wokalny
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji - percepcja sztuki.
Uczeń: 1) aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły i środowiska;
2) stosuje podstawowe zasady związane ze śpiewem zespołowym;
3) współpracuje z zespołem według ustalonych reguł;
4) zna rolę i zadania dyrygenta (lidera zespołu);
5) zna i stosuje zasady zachowania estradowego.
2. Tworzenie wypowiedzi - ekspresja przez sztukę.
Uczeń:
1) stosuje różne rodzaje aktywności muzycznej;
2) tworzy wokalne wypowiedzi dźwiękowe o różnych funkcjach;
3) wykonuje improwizacje głosowe;
4) współtworzy opracowania utworów na zespół wielogłosowy.
3. Analiza i interpretacja tekstów kultury - recepcja sztuki.
Uczeń:
1) świadomie wybiera repertuar, dokonuje oceny jego trudności, wartości i atrakcyjności;
2) rozpoznaje i określa elementy muzyki oraz budowę utworu muzycznego;
3) interpretuje wykonywane utwory zgodnie z ich stylem i przeznaczeniem.
Przykładowe zajęcia:
Zajęcia plastyczne
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji - percepcja sztuki.
Uczeń:
1) uczestniczy w kulturze poprzez kontakt z zabytkami i dziełami sztuki współczesnej, mając poczucie związku z tradycją narodową i europejskim dziedzictwem kultury oraz doceniając dorobek innych kręgów kulturowych (zna zasoby wybranych placówek kultury);
2) korzysta z przekazów medialnych dotyczących wiedzy o sztuce i zjawiskach artystycznych, stosuje ich wytwory w swojej działalności twórczej (przestrzegając podstawowych zasad prawa autorskiego dotyczących ochrony własności intelektualnej).
2. Tworzenie wypowiedzi - ekspresja przez sztukę.
Uczeń:
1) podejmuje działalność twórczą, posługując się środkami wyrazu plastycznego, innych dziedzin sztuki i elementami formy przekazów medialnych, projektując publikacje prasowe albo programy telewizyjne (w zakresie ich redakcji, edycji, przygotowania do druku i wizualizacji wypowiedzi, reklamy i kształtowania wizerunku w kontakcie z otoczeniem);
2) realizuje projekty w sferze sztuk wizualnych, służące kształtowaniu poczucia estetyki (stylizacji ubioru, aranżacji miejsca zamieszkania i pracy) oraz na rzecz popularyzacji wiedzy (o sztuce i zjawiskach artystycznych) w społecznościach szkolnej i lokalnej.
3. Analiza i interpretacja tekstów kultury - recepcja sztuki.
Uczeń:
1) rozróżnia wybrane style i kierunki architektury i sztuk plastycznych oraz osadza je w odpowiednim porządku chronologicznym i miejscu, z którym było związane ich powstanie, na podstawie określonych przykładów (posługując się terminologią z danej dziedziny sztuki);
2) rozpoznaje dzieła w wybranych dyscyplinach architektury i sztuk plastycznych, przyporządkowując je właściwym autorom oraz opisuje ich funkcje i cechy stylistyczne, na podstawie określonych przykładów (posługując się terminologią z zakresu historii sztuki).
Zalecane warunki i sposób realizacji
Zajęcia artystyczne
Szkoła opracowuje i przedstawia uczniom ofertę zajęć artystycznych. Rodzaj zajęć oraz realizowany program powinny być dostosowane do zainteresowań uczniów. Zajęcia mogą być realizowane w trybie regularnych, cotygodniowych spotkań lub w trybie projektu wskazanego przez nauczyciela lub zaproponowanego przez uczniów, także w korelacji z pracą nad projektami z innych zajęć edukacyjnych. Przygotowując konkretną ofertę zajęć artystycznych, nauczyciel precyzuje wymagania szczegółowe wynikające z wybranego zakresu i formy zajęć. Zajęcia artystyczne oferowane przez szkołę mogą stanowić podstawę do stworzenia lokalnej (gminnej, powiatowej, dzielnicowej) oferty, z której uczniowie mogą wybrać interesujące ich zajęcia. Należy stwarzać możliwości publicznego prezentowania efektów pracy uczniów w ramach zajęć artystycznych, włączając odpowiednie prezentacje w organizację szkolnych i środowiskowych uroczystości i imprez, oraz stymulować ucznia do udziału w koncertach, przeglądach i konkursach.
ROZPORZĄDZENIE MEN w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego z dnia 9 sierpnia 2011 r.
§ 1. 1. Obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego dla uczniów klas IV—VI szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych są realizowane w formie:
1) zajęć klasowo-lekcyjnych;
2) zajęć do wyboru przez uczniów: zajęć sportowych, zajęć sprawnościowo-zdrowotnych, zajęć tanecznych lub aktywnej turystyki.
2. Zajęcia klasowo-lekcyjne są realizowane w wymiarze nie mniejszym niż:
1) 2 godziny lekcyjne tygodniowo w szkołach podstawowych i gimnazjach;
2) 1 godzina lekcyjna tygodniowo w szkołach ponadgimnazjalnych.
W rozporządzeniu w sprawie form obowiązkowych zajęć wf ustalono, że w ramach tych zajęć mogą w szkole być organizowane zajęcia taneczne. Wynika z tego, że zajęcia artystyczne powinny być realizowane w innym zakresie (ROZPORZĄDZENIE MEN z 7.02.2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych – załącznik nr 3 z komentarzem).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczycielowi przebywającemu na zwolnieniu lekarskim (ciąża), a następnie na urlopie macierzyńskim należy się za okres pobytu na macierzyńskim jeszcze urlop wypoczynkowy? Czy za ten okres należy się trzynasta pensja oraz jednorazowy dodatek wyrównawczy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od września zamierzamy utworzyć oddziały integracyjne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Jakie są procedury tworzenia oddziału? Czy na tworzenie oddziału muszą się zgodzić rodzice dzieci z orzeczeniem czy rodzice wszystkich dzieci uczęszczających do tej klasy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy prawidłowo postąpić w sytuacji, w której uczennica długotrwale przebywa w przy szpitalnym specjalnym ośrodku szkolno - wychowawczym, tam chodzi do klasy II gimnazjalnej? Szkoła otrzymała informację potwierdzającą o realizowaniu przez uczennicę obowiązku szkolnego. Nasze pytanie brzmi, czy nadal ma widnieć w naszej ks. uczniów, a w dzienniku lekcyjnym ma za ten czas nieobecność, czy należy zrobić przekazanie ucznia i wykreślić ją z ks. uczniów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy VII z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu lekkim nie uczęszcza na j. niemiecki. Uczeń uczęszcza na jedną lekcję techniki. Czy może być to jedna lekcja (uczeń ma dwie rewalidacje, jest zmęczony dużą ilością zajęć)? Czy zwolniony uczeń z afazją możne być objęty opieką na technice? Czy uczniowie są oceniani? Co wpisujemy na świadectwo? Czy należy opracować program nauczania i wpisać go do szkolnego zestawu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1 września 2019 roku zatrudniłam psychologa w szkole. Wcześnie Pani pracowała, ale nie w szkole. Czy należy wypłacić jej dodatek dla nauczyciela stażysty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe