Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy zatrudniając kolejny raz (przekroczę limit 3 umów lub 33 miesięcy) nauczyciela mianowanego na rok szkolny 2022/2023 (w wymiarze 3/18, zatrudnienie surdopedagoga dla 2 konkretnych uczniów, na podstawie Karty Nauczyciela) muszę zgłosić fakt naruszenia limitu zatrudnienia do PIP? Co należy dołączyć do umowy zawieranej z nauczycielem żeby umowa z automatu nie przekształciła się w umowę na czas nieokreślony?
Zgodnie z art. 10 ust. 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1762) okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony zawartej w przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania, zgodnie z ust. 7, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie tych umów między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może przekraczać 36 miesięcy. Jeżeli okres zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony przekracza okres, o którym mowa w ust. 12 (t.j. okres 36 miesięcy), z dniem następującym po upływie tego okresu, stosunek pracy przekształca się:
1) w przypadku nauczyciela kontraktowego – w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony;
2) w przypadku nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego – w stosunek pracy na podstawie mianowania, a w przypadku niespełniania warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 1 i 6 - w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.
Należy dodać, że przekształceniu nie podlega pierwsza umowa, tylko ta umowa w czasie której następuje upływ okresu 36 miesięcy zatrudnienia. Przekształcenie następuje z mocy prawa. Dyrektor szkoły jedynie potwierdza ten fakt na piśmie. Na podstawie art. 10 ust. 16 KN przekształcenie nie następuje jeżeli umowa na cza określony została zawarta:
1) w celu zastępstwa nieobecnego nauczyciela, jeżeli ich zawarcie w danym przypadku służy zaspokojeniu rzeczywistego okresowego zapotrzebowania i jest niezbędne w tym zakresie w świetle wszystkich okoliczności zawarcia umowy;
2) z nauczycielem nieposiadającym kwalifikacji wymaganych do zajmowania danego stanowiska;
3) przypadku przedłużenia umowy o pracę do dnia porodu.
Wskazane przepisy mają na celu ograniczenie zatrudnienia na czas określony i wprowadzenie stabilizacji zatrudniania nauczycieli. Jeżeli zostanie przekroczony limit 36 miesięcy i nie zachodzą wyłączenia wskazane w ust. 16, to przekształcenie nastąpi z mocy prawa i dołączanie jakichkolwiek dokumentów do umowy nie zapobiegnie temu skutkowi.
Obowiązek zgłoszenia do PIP jest uregulowany w art. 251 § 5 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1510) i dotyczy umów na czas określony, w przypadku gdy pracodawca wskaże obiektywne przyczyny leżące po jego stronie, które uzasadniają zawarcie umowy terminowej. Jednakże przepisów Kodeksu Pracy nie stosuje się do nauczycieli zatrudnionych na podstawie Karty Nauczyciela z uwagi na fakt, że przepis art. 10 KN zawiera samodzielną i odrębną od Kodeksu pracy regulacje ograniczająca zatrudnienie na czas określony.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy rodzic może zrezygnować z nauczyciela wspomagającego? Jest to uczeń z zespołem Aspergera w 3 gimnazjum.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nawiązując do poniższego pytania, zaznaczam, że placówki niepubliczne nie mają obwodów, czy też rejonizacji dzieci. Czy niepubliczna szkoła podstawowa i niepubliczne przedszkole powinny prowadzić księgę ewidencji? Czy jeśli jest to ten sam organ prowadzący to księga jest wspólna? Szkoła prowadzi księgę ewidencji dzieci oraz księgę uczniów. Szkoła publiczna podstawowa jest zobowiązana do prowadzenia księgi ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązkowi szkolnemu, zamieszkałych w obwodzie szkoły. Z przepisu jednoznacznie wynika, że szkoła podstawowa ma obowiązek prowadzenia jednej księgi ewidencji dzieci, do której należy wpisywać dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły podlegające obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązkowi szkolnemu. Zatem w księdze ewidencji dzieci wpisuje się wszystkie dzieci zamieszkałe w obwodzie począwszy od pięciolatków, prowadząc je aż do ukończenia szkoły (nieistotne w której szkole, nawet, jeśli w innej, ale zamieszkujące przez cały czas w obwodzie macierzystej szkoły). Druga księga to księga uczniów. Tu wpisuje się wszystkich którzy rozpoczęli naukę w tej szkole , lub doszli w trakcie roku szkolnego, nawet, jeśli są spoza obwodu, ale są uczniami tej szkoły. W mojej opinii dokumentację należy prowadzić oddzielnie dla każdej jednostki będącej w zespole szkolno-przedszkolnym. Mając na uwadze jednak fakt, że przepisy nie precyzują odpowiedzi na pytanie, a wpisy by się powielały w księgach, dyrektor może podjąć decyzję o prowadzeniu wspólnej dokumentacji. Najważniejsze jest, by zawierały dane wymagane przepisami.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam uczniów 4-latków i 5-latków w oddziale przedszkolnym który jest przy szkole podstawowej. Czy dla tych uczniów organ prowadzący ma zapewnić dowóz, jeśli w ich przypadku placówka jest w odległości ponad 3 km od miejsca zamieszkania? Jaka jest podstawa prawna w tym zakresie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak wpisywać oceny cząstkowe do dzienników w klasach I-III w myśl nowego rozporządzenia (ocena opisowa) na co rubryki w dzienniku.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc. Szkoła ponadgimnazjalna ma zapis w statucie, że pracuje w systemie semestr I i semestr II. Uczeń na I sem. nie miał żadnych podstaw do wystawienia ocen z trzech przedmiotów i otrzymał z nich nieklasyfikowania. Rada Pedagogiczna analizując tę sytuację (uczeń opuścił ponad 300 godz. w tym ponad 150 nieusprawiedliwionych, powtarzający klasę, wobec ucznia zastosowano procedury szkolne zgodnie ze statutem w związku z nieobecnościami, objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną, uczeń niewspółpracujący ani z nauczycielami, ani ze specjalistami; nauczyciele zostali zapoznani przez dyrektora z rozporządzeniem MEN z 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania (...) z późn. zm. wg tekstu ujednoliconego na stan 10.12.2010 r. z parag.16, parag.17) nie wyraziła zgody na egzaminy klasyfikacyjne, większością głosów ponad 90%. Jaką decyzję ma podjąć dyrektor? Czy może skreślić ucznia w wyniku braku klasyfikacji śródrocznej? Czy może nie uznać decyzji Rady Pedagogicznej i ucznia pozostawić w klasie? Jeżeli tak, to jak powinna wyglądać dokumentacja?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe