Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego (pierwsze ze względu na autyzm, drugie ze względu na autyzm z z zespołem Aspergera) chcę zatrudnić w przedszkolu nauczyciela wspomagającego. Proszę o podanie podstawy prawnej, liczby przysługujących godzin oraz kwalifikacji, jakie powinien mieć taki nauczyciel. Mam trzy pracujące w przedszkolu nauczycielki- jedna skończyła oligofrenopedagogikę z terapią pedagogiczną, druga edukację i rewalidację osób z autyzmem i zespołem Aspergera, a trzecia edukację i rehabilitację osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika). Czy wszystkie mogą być nauczycielem wspomagającym?
Na podstawie § 7 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578) w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych (tzw. nauczycieli wspomagających). Powołany przepis nie określa specjalności, jaką nauczyciel powinien ukończyć na pedagogice specjalnej, aby móc prowadzić zajęcia z uczniem z autyzmem. Ocena taka powinna zostać dokonana przez dyrektora pod kątem konkretnego dziecka z autyzmem, z racji różnorodnych objawów u poszczególnych uczniów. W praktyce często na stanowisku nauczyciela wspomagającego do pracy z dziećmi z autyzmem zatrudnia się oligofrenopedagogów, natomiast jest to specjalność generalnie uprawniająca do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną. Ustalając potrzeby konkretnego ucznia, określone w zaleceniach o potrzebie kształcenia specjalnego, dyrektor powinien ustalić, czy wykształcenie z oligofrenopedagogiki będzie wytaczające do pracy z tym uczniem, czy też nauczyciel powinien mieć dodatkowe kwalifikacje (np. ukończone studia podyplomowe) z zakresu edukacji lub rehabilitacji/terapii osób z autyzmem. Pierwsza i trzecia nauczycielka ukończyły oligofrenopedagogikę (jest to pedagogika specjalną), czyli ich kwalifikacje należałoby uznać za wystarczające do zajmowania stanowiska nauczyciela wspomagającego. Natomiast nauczycielka po edukacji i rewalidacji osób z autyzmem i zespołem Aspergera nie ma ukończonej pedagogiki specjalnej (jeśli w pytaniu podano komplente informacje o jej kwalifikacjach), czyli może z uczniami realizować zajęcia np. rewalidacyjne, natomiast nie może zajmować stanowiska nauczyciela wspomagającego. Liczby godzin pracy ucznia z nauczycielem wspomagającym nie określa żaden obowiązujący przepis, ponieważ uwzględniając indywidualne potrzeby każdego dziecka, wymiar ten jest określany w IPET (§ 6 ust. 1, § 7 ust. 7 pkt 1 ww. rozporządzenia).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o interpretację Art. 131 punkt 8. Osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego lub osoba fizyczna, prowadząca publiczną szkołę podstawową, o której mowa w ust. 4, w terminie do dnia 31 stycznia 2017 r., może złożyć wniosek o zmianę zezwolenia, o którym mowa w art. 88 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe, w zakresie zwiększenia liczby klas objętych strukturą
organizacyjną tej szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do Przedszkola zakupiono plac zabaw (koszt 33000 zł) w listopadzie 2016 roku. Faktura za sprzęt została wystawiona przez sprzedawcę 30.11.2016 r., ale dostarczona do właściciela przedszkola w maju 2017r. Czy ten koszt można rozliczyć z dotacji UM na miesiącu maju 2017? Zaznaczam, że powyższa faktura nie została jeszcze nigdzie zaksięgowana i rozliczana.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy ucznia klasy I szkoły podstawowej. Wiem, że nie robi się egzaminów klasyfikacyjnych z plastyki, muzyki, techniki, zaj. komputerowych. Co w związku z tym piszemy na świadectwie i w arkuszu? Czy zwolniony, czy klasyfikowany? (Dodam, że uczeń wrócił do szkoły w marcu). Co z religią? Czy organizuję dla ucznia egzamin klasyfikacyjny? (Prawo mówi, że z zajęć dodatkowych nie organizuje się egzaminu, ale czy religia jest zajęciem dodatkowym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice dwójki dzieci, które są w edukacji domowej i zdały już egzaminy dające im promocję do następnych klas, pragną, aby do końca roku szkolnego ich dzieci były w szkole systemowej i budowały relacje. Czy szkoła może takich uczniów przyjąć, pomimo, że dzieci zrealizowały już podstawę programową? Jak to wygląda z perspektywy prawnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka instytucja prowadzi zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, np. dla osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim? Co należy do obowiązków dyrektora gimnazjum w zakresie kontroli realizacji obowiązku szkolnego, który w obwodzie ma takiego ucznia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe