Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dnia 31 sierpnia 2023 r. nauczycielka przechodzi na emeryturę. Pracuje nieprzerwanie w tej samej szkole od 1987 r. W okresie od 1 września 1988 r. do 31 sierpnia 1989 r. i od 17 września 1992 r. do 31 sierpnia 1993 r. przebywała na urlopie wychowawczym i jednocześnie była zatrudniona na 1/2 etatu, na odrębne umowy. Niestety, ówczesny dyrektor nie wystawił jej świadectwa pracy za te odrębne umowy, są jednak dokumenty w archiwum potwierdzające zawarcie umów. Jak teraz ująć te okresy zatrudnienia w zgłoszeniu do ZUS-u? Jak z tej sytuacji wybrnąć dla dobra tej nauczycielki?
Zgodnie z art. 125 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2022 r., poz. 504) pracodawca jest zobowiązany do wydawania pracownikowi lub organowi rentowemu zaświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń i ich wysokości. Pracodawca powinien wystawić zaświadczenie na podstawie posiadanych przez niego informacji również dla byłego pracownika z uwagi na fakt, że wydanie zaświadczenia jest wykonaniem obowiązku wynikającego ze stosunku pracy. W świetle przepisu § 21 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe (Dz.U. z 2011 r., poz. 237, poz. 1412) środkiem dowodowym stwierdzającym wysokość wynagrodzenia, dochodu, przychodu oraz uposażenia przyjmowanego do ustalenia podstawy wymiaru emerytury lub renty są zaświadczenia pracodawcy lub innego płatnika składek, legitymacja ubezpieczeniowa lub inny dokument, na podstawie, którego można ustalić wysokość wynagrodzenia, dochodu, przychodu lub uposażenia.
Podstawowym dokumentem, który potwierdza okres zatrudnienia jest świadectwo pracy. Jednakże należy zwrócić uwagę na dwie kwestie. Po pierwsze przepisy prawa pracy nie określają, że jedynym dokumentem, jakim pracownik może potwierdzać okresy zatrudnienia to świadectwo pracy. Okres zatrudnienia może zostać wykazany różnymi dokumentami, np. zaświadczenie płatnika składek, legitymacja ubezpieczeniowa, umowy potwierdzające zakończone okresy zatrudnienia.
Po drugie świadectwo pracy jest wystawiane przez pracodawcę i jego celem jest udokumentowanie dla podmiotów trzecich faktu i przebiegu zatrudnienia u tego pracodawcy. Świadectwo pracy jest dokumentem prywatnym zawierającym oświadczenie wiedzy pracodawcy i jest wyłączenie dowodem tego, że pracodawca podpisał oświadczenie stanowiące treść tego świadectwa. Informacje zawarte w treści świadectwa pracy służą przede wszystkim kolejnemu pracodawcy do ustalenia uprawnień pracowniczych oraz uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Co oznacza, że pracodawca przygotowując zaświadczenie dla organu rentowego jakim jest ZUS nie musi się posiłkować świadectwem pracy w sytuacji, w której dany pracownik był u niego zatrudniony w ramach więcej niż jednego stosunku pracy. Jako, że świadectwo pracy jest tylko oświadczeniem wiedzy pracodawcy, to w przypadku, w którym istnieją inne dokumenty potwierdzające fakt zatrudnienia, co tym samym dowodzi, że pracodawca ma taką wiedzę, pracodawca może wypełnić odpowiednio druki dla ZUS potwierdzając zatrudnienia dla okresu, o którym mowa w pytaniu. Niedopełnienie przez pracodawcę obowiązku wystawienia świadectwa pracy nie stanowi przeszkody w wydaniu oświadczenia wiedzy w formie dokumentacji kierowanej do ZUS o istnieniu w danych okresach stosunku pracy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel do 2016 r. był zatrudniony w pełnym wymiarze godzin poprzez mianowanie na czas nieokreślony.
W roku szkolnym 2017/2018 wyraził zgodę na propozycję dyrektora - zmniejszenie zatrudnienia na 15/18.
W roku szkolnym 2018/2019 będzie zatrudniony na 4/18. W innej szkole podejmie pracę w pełnym wymiarze godzin poprzez mianowanie na czas nieokreślony.
Pytanie: Jak zgodnie z prawem nawiązać z nim umowę o pracę (nie poprzez mianowanie) na te 4/18.
Czy mogę przekształcić umowę, zmieniając warunki, czy muszę rozwiązać stosunek pracy i nawiązać na nowych zasadach?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel który jest zatrudniony w szkole i będzie kierownikiem lub opiekunem 3 dniowej wycieczki organizowanej w szkole składa pisemne oświadczenie o niekaralnosci za przestępstwa zgodnie z art 92p ust 1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty z 2018.
- Nauczycielka bibliotekarka przebywa na dłuższym L-4, jak płacić polonistce na zastępstwach doraźnych?
- Czy na stanowisku wychowawcy w bursie może być zatrudniona osoba, która ukończyła studia I stopnia specjalność - pedagogika opiekuńczo-wychowawcza?
- Czy nauczycielce, która została zatrudniona jako nauczyciel w-f i religii (w takiej kolejności przedmiotów), można przyznać wychowawstwo. Nadmienię, że nauczycielka ma 8 godz. w-f i 10 godz. religii?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe