Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do klasy 1. rodzic zapisał dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Posiada orzeczenie, w którym poradnia pisze, że dziecko może uczęszczać do oddziału integracyjnego. Czy mogę utworzyć taki oddział, jeśli mam tylko jedno dziecko z orzeczeniem? Klasa liczy 18 uczniów.
Obecność dziecka niepełnosprawnego nie zobowiązuje do utworzenia oddziału integracyjnego. Ponadto jest to uzależnione od stanowiska rodziców wszystkich uczniów. Spełniony mógłby zostać wymóg liczebności uczniów oddziału, ponieważ zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 r., poz. 502), liczba uczniów w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej wynosi nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 dzieci lub uczniów niepełnosprawnych. Doboru dzieci i uczniów do oddziału integracyjnego dokonuje dyrektor przedszkola lub szkoły za zgodą ich rodziców, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i uczniów, w tym niepełnosprawnych (§ 6 ust. 4 ww. rozporządzenia). Wynika z tego, że zarówno rodzice dzieci pełnosprawnych, jak i niepełnosprawnych musieliby zgodzić się na uczęszczanie dzieci do oddziału integracyjnego; w jej braku uczniowie powinni mieć zapewnioną możliwość uczęszczania do oddziału ogólnodostępnego. Funkcjonowanie i organizacja oddziału integracyjnego musiałyby zostać uwzględnione w statucie szkoły (art. 98 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2021 r., poz. 1082).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1. Jakie zmiany w statucie powinien wprowadzić dyrektor zespołu placówek kształcenia ustawicznego. Jesteśmy szkołą dla dorosłych kształcącą wyłącznie w systemie zaocznym. Posiadamy liceum ogólnokształcące, uzupełniające LO, szkoły policealne, zamierzamy też prowadzić kwalifikacyjne kursy zawodowe.
2. Zamierzamy prowadzić pomoc słuchaczom w zakresie doradztwa zawodowego. Jak ma brzmieć zmiana w statucie w tym zakresie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W klasie pierwszej liceum ogólnokształcącego tygodniowy wymiar godzi wynosi 30. Czy dyrektor szkoły (prywatna) może podjąć decyzje o przyznaniu większej ilości godzin na naukę języka obcego?? Oznacza to zwiększenie tygodniowego wymiaru godzin do 34 ? Jeżeli nie mogą to być godziny obowiązkowe to czy mogą to być godziny nieobowiązkowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do konkursu na dyrektora szkoły została złożona karta oceny dorobku zawodowego, komisja odrzuciła dokument twierdząc, że dokument ma ważność rok czasu i kandydat nie został dopuszczony do konkursu. Jaka jest podstawa prawna takiego postępowania? Dodam że w zarządzeniu podane było do oferty należy dołączyć kartę oceny dorobku lub ocenę pracy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły podstawowej o ustalonym obwodzie jest zobowiązany do kontroli realizacji obowiązku szkolnego dzieci cudzoziemców mieszkających w obwodzie tej szkoły, mimo iż dzieci tych nie ma na liście otrzymanej z urzędu gminy? Jestem dyrektorem obwodowej szkoły podstawowej i przypadkiem dowiedziałam się, że w moim obwodzie od dłuższego czasu mieszkają obywatele Bułgarii z dziećmi, z których jedno jest w wieku szkolnym (ok. 8 lat). Dziecko to nie chodzi do naszej szkoły i prawdopodobnie nie chodzi do żadnej innej szkoły. Czy w związku z tym dyrektor powinien podjąć jakieś kroki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można stworzyć etat wicedyrektora w szkole z 10 oddziałami? Nadmieniam, że jest to zespół (przedszkole - jeden oddział, szkoła podstawowa - trzy oddziały z klasami I-III oraz gimnazjum - sześć oddziałów)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe