Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do klasy I szkoły podstawowej ogólnodostępnej będzie uczęszczało dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm. Czy dyrektor powinien zatrudnić dodatkowe osoby do pracy z dzieckiem np. pomoc, asystenta nauczyciela, nauczyciela wspomagającego? Jakie kwalifikacje powinny mieć te osoby? Czy zajęcia rewalidacyjne dla takiego ucznia może prowadzić nauczyciel, który ma skończoną oligofrenopedagogikę czy powinien mieć jeszcze inne kwalifikacje?
TAK, bowiem rozporządzenie MEN w sprawie organizacji kształcenia specjalnego mówi wyraźnie, że w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
- nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów – tu wymóg kwalifikacji jest jasno określony.
lub
- asystenta nauczyciela lub osoby prowadzącej zajęcia w klasach I–III szkoły podstawowej - musi posiadać wykształcenie co najmniej na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej oraz przygotowanie pedagogiczne.
lub
- asystenta wychowawcy świetlicy – kwalifikacje jak wyżej
lub
- pomoc nauczyciela - musi legitymować się minimum wykształceniem podstawowym oraz posiadać umiejętność wykonywania powierzonych czynności.
– z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Rewalidację z uczniem ze spektrum autyzmu prowadzić winna osoba, która ma kwalifikacje do prowadzenia danego rodzaju zajęć rewalidacyjnych wskazanych dla tego dziecka w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Pewną wskazówką jest też zapis we wspomnianym powyżej rozporządzeniu MEN, mówiący, że w przypadku ucznia z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera należy uwzględnić w programie rewalidacji „zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne”. Przy decydowaniu o rodzaju zajęć rewalidacyjnych istotny jest również poziom intelektualny ucznia. Jeśli uczeń jest w normie intelektualnej, to nie ma potrzeby by zajęcia rewalidacyjne prowadził oligofrenopedagog – specjalista w zakresie rewalidacji niepełnosprawnych intelektualnie. Poza tym, ZESPÓŁ nauczycieli i specjalistów pracujących z w/w uczniem – po dokonaniu obowiązkowej wielospecjalistycznej oceny jego poziomu funkcjonowania – może też w zależności od indywidualnych potrzeb ucznia wskazać w opracowanym dla niego Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym inną formę zajęć rewalidacyjnych, np.: zajęcia logopedyczne (prowadzi logopeda) lub korekcyjno-kompensacyjne (prowadzi nauczyciel mający kwalifikacje w zakresie terapii pedagogicznej) – wtedy te zajęcia będą realizowane jako rewalidacyjne, a nie jako forma udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w świetle nowych przepisów bursa musi mieć odrębny dokument - koncepcja pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od nowego roku planujemy uruchomić klasę mundurową, a może precyzyjniej drużynę mundurową. W skład drużyny mają wejść ochotnicy, spośród uczniów klas pierwszych którzy zostaną przyjęci do szkoły (np. po 5 uczniów z trzech różnych zawodów w których naucza szkoła). Planujemy również za zajęcia z klasą mundurową zapłacić nauczycielom prowadzącym tam zajęcia, co więcej chcielibyśmy aby te zajęcia były w arkuszu czyli jako godziny pensum nauczyciela. Jak zrobić to prawidłowo: Czy takie zajęcia mogą być realizowane jako zajęcia dodatkowe wprowadzone za zgodą organu, rady pedagogicznej, rady rodziców ale tylko dla wybranej grupy między oddziałowej? Rozważamy również wprowadzenie tych zajęć w ramach innowacji pedagogicznej ale czy w tym przypadku będzie je można wstawić do arkusza jako dodatkowe, czy też muszą być realizowane jako nieobowiązkowe poza arkuszem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Otrzymałam informacje z urzędu wraca inspektor do pracy w szkole. Jest to nauczyciel dyplomowany który od 1.09 204 roku przebywał na urlopie bezpłatnym. Kończy prace w urzędzie.Z dniem 1 lipca wraca do szkoły. Nadmieniam ze prze cały czas urlopu bezpłatnego nauczycielka ta była umieszczana w projekcie organizacyjnym a na jej miejsce zatrudniona jest osoba na zastępstwo. W związku z tym mam następujące zapytania:
1. Czy powracającej nauczyciele z urlopu bezpłatnego przysługuje urlop w wakacje.
2. Czy powinnam w związku z powrotem nauczycielki sporządzić aneks do projektu organizacyjnego 2009/10
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic ucznia niepełnoletniego złożył podanie do dyrektora szkoły o przyjęcie dziecka do trzeciej klasy szkoły publicznej w zawodzie technik informatyk. Obecnie dziecko uczęszcza do innej szkoły publicznej do trzeciej klasy w zawodzie technik informatyk (ten sam zawód). Czy na mocy Prawa oświatowego i rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej, publicznej szkoły artystycznej, szkoły niepublicznej lub niepublicznej szkoły artystycznej o uprawnieniach publicznej szkoły artystycznej, do szkoły publicznej innego typu albo szkoły publicznej tego samego typu można przenieść/przyjąć ucznia? Nadmienię, iż nazwy przedmiotów w kształceniu zawodowym różnią się, a oceny z klasyfikacji śródrocznej są pozytywne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W Waszym Kalendarzu czytam: "5/03 Termin powołania członków szkolnego zespołu egzaminacyjnego(sprawdzian), przesłanie informacji do OKE". Od kiedy istnieje wymóg przesyłania takiej informacji do OKE? Czy jest jakieś nowe zarządzenie w tej kwestii? Nie znalazłam takiej informacji ani w OKE, ani w CKE.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe