Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do klasy I szkoły podstawowej ogólnodostępnej będzie uczęszczało dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm. Czy dyrektor powinien zatrudnić dodatkowe osoby do pracy z dzieckiem np. pomoc, asystenta nauczyciela, nauczyciela wspomagającego? Jakie kwalifikacje powinny mieć te osoby? Czy zajęcia rewalidacyjne dla takiego ucznia może prowadzić nauczyciel, który ma skończoną oligofrenopedagogikę czy powinien mieć jeszcze inne kwalifikacje?
TAK, bowiem rozporządzenie MEN w sprawie organizacji kształcenia specjalnego mówi wyraźnie, że w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
- nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów – tu wymóg kwalifikacji jest jasno określony.
lub
- asystenta nauczyciela lub osoby prowadzącej zajęcia w klasach I–III szkoły podstawowej - musi posiadać wykształcenie co najmniej na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej oraz przygotowanie pedagogiczne.
lub
- asystenta wychowawcy świetlicy – kwalifikacje jak wyżej
lub
- pomoc nauczyciela - musi legitymować się minimum wykształceniem podstawowym oraz posiadać umiejętność wykonywania powierzonych czynności.
– z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Rewalidację z uczniem ze spektrum autyzmu prowadzić winna osoba, która ma kwalifikacje do prowadzenia danego rodzaju zajęć rewalidacyjnych wskazanych dla tego dziecka w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Pewną wskazówką jest też zapis we wspomnianym powyżej rozporządzeniu MEN, mówiący, że w przypadku ucznia z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera należy uwzględnić w programie rewalidacji „zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne”. Przy decydowaniu o rodzaju zajęć rewalidacyjnych istotny jest również poziom intelektualny ucznia. Jeśli uczeń jest w normie intelektualnej, to nie ma potrzeby by zajęcia rewalidacyjne prowadził oligofrenopedagog – specjalista w zakresie rewalidacji niepełnosprawnych intelektualnie. Poza tym, ZESPÓŁ nauczycieli i specjalistów pracujących z w/w uczniem – po dokonaniu obowiązkowej wielospecjalistycznej oceny jego poziomu funkcjonowania – może też w zależności od indywidualnych potrzeb ucznia wskazać w opracowanym dla niego Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym inną formę zajęć rewalidacyjnych, np.: zajęcia logopedyczne (prowadzi logopeda) lub korekcyjno-kompensacyjne (prowadzi nauczyciel mający kwalifikacje w zakresie terapii pedagogicznej) – wtedy te zajęcia będą realizowane jako rewalidacyjne, a nie jako forma udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Arkusz ocen ucznia - jak wypełnić, co wpisać? Myślę, że wszystkich dyrektorów ten temat zainteresuje w związku ze zbliżającą się kontrolą MEN w tym zakresie. Wątpliwości pozostają. Proszę o doprecyzowanie i przykład.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem zespołu szkół, w skład którego wchodzą szkoła podstawowa i gimnazjum. W zespole funkcjonuje świetlica, w której pracuje nauczyciel na cały etat i drugi nauczyciel na 0,5 etatu. Świetlica pracuje w godz.6.45-16.15, z przerwą, gdy wszystkie dzieci są na lekcjach. Czy nauczyciel może pracować w tych godzinach, z 2-4-godzinną przerwą? Łączny czas pracy nie przekracza 8 godz. Aby zapewnić bezpieczeństwo dzieci, nie mogę inaczej zorganizować pracy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole opracowuje się tylko dla dziecka 6 letniego realizującego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne, czy również dla 5 letniego, skoro ma prawo w wieku 6 lat rozpocząć naukę w szkole? Jak to wygląda w sytuacji, kiedy dziecko 5-letnie uczęszcza z 6-latkami do tzw. "zerówki", a jak w sytuacji kiedy dziecko 5 letnie objęte jest wychowaniem przedszkolnym (grupa 5-latków), a również rodzic ma prawo posłać je do szkoły o rok wcześniej? Czy po diagnozie przedszkolnej dla każdego dziecka opracowuje się indywidualny program wspierania rozwoju, czy wystarczy plan (te dwa dokumenty mają przecież inną formę budowy)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie o ilość godzin jaką maksymalnie może dać Organ Prowadzący jednej klasie na przestrzeni klas 4-8 według nowego prawa oświatowego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w zakresie obowiązków pedagoga szkolnego może być opieka nad dziećmi w szkolnej świetlicy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe