Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dotyczy szkoły niepublicznej: 1. Czy dzieci uczęszczające do tzw. klasy 0 muszą mieć oddzielną świetlicę, czy mogą być połączone z innymi dziećmi z klas 1-3?; 2. Czy maksymalna liczebność grupy świetlicowej może być większa niż 25, jeśli taki zapis zostanie uwzględniony w dokumentacji świetlicy - czy wystarczy żeby to był regulamin świetlicy?; 3. Czy kadra prowadząca świetlicę musi mieć uprawnienia pedagogiczne jak wychowawcy w świetlicy szkoły publicznej, czy organ prowadzący może sam określić wymagania i wykształcenie?; 4. Czy dziennik świetlicy musi zawierać informację o godz. przyjścia i opuszczenia świetlicy, czy wyłącznie obecność na poszczególnych lekcjach? Dziecko do świetlicy z reguły nie musi (zwłaszcza rano) przychodzić równo z dzwonkami lekcyjnymi. Jaką informacja powinna znaleźć się w dzienniku?
Ponieważ oddział przedszkolny nie wchodzi w skład struktury klasy podstawowej (art. 61 ust. 1 UoSO), ze statutu szkoły podstawowej, regulującego również funkcjonowanie oddziału przedszkolnego, powinno wprost wynikać, czy świetlica jest organizowana dla przedszkolaków oraz czy dzieci te mogą korzystać z niej wspólnie z uczniami klas I – III (art. 84 ust. 2 pkt 4 UoSO). Przepis art. 67 ust. 4 UoSO o pozostawaniu pod opieką jednego wychowawcy świetlicy 25 uczniów ma zastosowanie do szkół publicznych. Szkoła niepubliczna zagadnienie to powinna określić w statucie lub innej dokumentacji dotyczącej organizacji, a liczba opiekunów powinna zapewniać dzieciom przebywanie w świetlicy zgodnie z zasadami bhp. Również od wewnętrznych regulacji zależy, czy dla dzieci uczęszczających do szkoły oraz oddziału przedszkolnego będą prowadzone odrębne dzienniki, czy wspólny. Wychowawcy świetlicy muszą posiadać kwalifikacje określone w § 24 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, Dz. U. z 2015 r., poz. 1264. W szczególności nauczyciel z kwalifikacjami z edukacji wczesnoszkolnej lub przedszkolnej może być wychowawcą świetlicy dla dzieci oddziałów 0 – III (art. 6 ust. 5 pkt 2, art. 7 ust. 3 pkt 6 UoSO). W dzienniku zajęć świetlicowych, w odniesieniu do uczniów szkoły podstawowej odnotowuje się obecność uczniów na poszczególnych godzinach zajęć (§ 11 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, Dz. U. z 2014 r., poz. 1170 z późn. zm. w zw. z art. 7 ust. 3 pkt 4 UoSO). Prowadzenie dziennika zajęć świetlicowych w odniesieniu do uczniów oddziału przedszkolnego powinno zostać określone w statucie i może być wzorowane na § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia, który w odniesieniu do dziennika zajęć przedszkolnych przewiduje wpisywanie godziny przyprowadzania i odbierania dziecka, zaś nie określa zasad prowadzenia dziennika świetlicowego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Chciałbym wprowadzić w swojej szkole elektroniczne prowadzenie księgi protokołów z Rad Pedagogicznych. Na jakiej podstawie prawnej należy tego dokonać oraz czy muszę przejść jakąś konkretną ścieżkę legislacyjną w szkole, by tego dokonać? I ostatnie pytanie - czy dysponują Państwo jakimś szablonem takiego dokumentu, by móc go w przyszłości ewentualnie wykorzystać?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W szkole (2019r.) założono nowy monitoring wizyjny. Jakie- w związku z RODO- wymagania musi spełnić szkoła, aby system mógł rozpocząć działanie? Poproszę o wzory dokumentów ( opinię Rady Pedagogicznej, Samorządu, Rady rodziców (ew. informacji dla rodziców i uczniów). Czy muszę ten fakt gdzieś zgłaszać?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Od września 2012 r. jesteśmy zespołem szkolno-przedszkolnym. Organ prowadzący nadał statut, który jednak w żaden sposób nie przystaje do rzeczywistości i należy go zmienić. Proszę o informację o tym, czy statut należy przygotować jako jeden dokument, czy mają to być trzy spójne elementy: Statut Zespołu, Statut SP i Statut Przedszkola. Jeśli to możliwe, prosimy o wykładnię prawną.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- w szkole przy wystawianiu ocen klasyfikacyjnych obowiązuje obliczanie średniej ważonej. Po półrocznym (I semestr ) sprawdzeniu, wyszły pewne propozycje m.in zmiana wagi za kartkówkę z 4 na 3. Moje pytanie brzmi czy możemy zmienić wagę kartkówki od II semestru a tym samym wprowadzić zmiany w statucie .
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy muszę przyjąć do przedszkola dziecko spoza obwodu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe