Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dyrektor powołał wicedyrektora do 31 sierpnia 2016 r. Aktualnie w wyniku trudnej sytuacji osobistej dyrektor złożył organowi prowadzącemu rezygnację ze stanowiska. Rezygnacja została przyjęta. Czy dyrektor musi/powinien odwołać wicedyrektora, który ma powołanie jeszcze na dwa lata i sam nie wyraża woli rezygnacji?
W mojej ocenie w opisanym przypadku ustępujący dyrektor nie musi (może, ale nie musi) odwołać wicedyrektora. Obowiązujące przepisy nie określają okresu, na jaki może być powołany wicedyrektor, pozostawiając w tym zakresie swobodę dyrektorowi. Dobrym obyczajem jest powoływanie nauczycieli na stanowiska kierownicze na okres nie dłuższy niż kadencja dyrektora lub np. na rok. Nowy dyrektor powinien mieć możliwość wybrania sobie współpracowników. Jeżeli obecny dyrektor nie odwoła wicedyrektora to nowy dyrektor będzie mógł to zrobić, ale biorąc pod uwagę przesłanki odwołania wskazane w art. 38 u.s.o. Kwestię odwołania wicedyrektora reguluje art. 38 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), dalej u.s.o W szkole, w których zgodnie z ramowym statutem może być utworzone stanowisko wicedyrektora i inne stanowiska kierownicze, powierzenia tych stanowisk i odwołania z nich dokonuje dyrektor szkoły lub placówki, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady szkoły oraz rady pedagogicznej. Organ, który powierzył nauczycielowi stanowisko kierownicze w szkole (a wiec w tym przypadku dyrektor szkoły – niezależnie od tego, czy był to „stary” dyrektor, czy „nowy” chodzi) 1) odwołuje (obligatoryjnie) nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w razie: a) złożenia przez nauczyciela rezygnacji, za trzymiesięcznym wypowiedzeniem, b) ustalenia negatywnej oceny pracy lub negatywnej oceny wykonywania zadań wymienionych w art. 34a ust. 2 w trybie określonym przepisami w sprawie oceny pracy nauczycieli - bez wypowiedzenia, c) złożenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny odpowiedniego wniosku, 2) w przypadkach szczególnie uzasadnionych, po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty można odwołać nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia Odwołanie ze stanowiska wicedyrektora jest to decyzją wyłącznie dyrektora szkoły, który powinien mieć jedynie opinię organów wymienionych w art. 37 u.s.o. Postępowanie nowego dyrektora w kwestii odwołania wicedyrektora powinno zależeć od przyczyny odwołania wicedyrektora. Nie ma problemu jeżeli zaistnieją przesłanki obligatoryjnego odwołania ze stanowiska (art. 38 ust.1 pkt 1 u.s.o.). W opisanym jednak przypadku możliwym punktem zaczepienia może być jedynie odwołanie w „przypadku szczególnie uzasadnionym możliwość” opisana powyżej w pkt 2. Bezwzględnie musi istnieć powód odwołania, który dałoby się zakwalifikować, jako „przypadek szczególnie uzasadniony". Odwołanie wicedyrektora w „przypadku szczególnie uzasadnionym" jest bardzo trudne, ponieważ wymaga dokładnego i szczegółowego uzasadnienia. Przepisy nie rozstrzygają, jakie sytuacje należy uznać, jako „przypadki szczególnie uzasadnione", dlatego trudno jednoznacznie wskazać powody, które uzasadniałyby takie działanie. Najczęściej podawane powody - utrata zaufania albo źle układająca się współpraca - w świetle orzecznictwa SN również nie stanowi "szczególnie uzasadnionego przypadku" jeżeli nie wystąpiły poważne błędy lub zaniedbania. Jeżeli dyrektor zdecyduje się odwołanie wicedyrektora z podaniem podstawy: „przypadek szczególnie uzasadniony" i zostanie ono uznane za niezgodne z przepisami, to musi się liczyć z tym, że: - sąd może uznać odwołanie wicedyrektora za wadliwe, ale będzie ono skuteczne – co oznacza to, że wicedyrektor zostanie usunięty ze stanowiska, ale nadal pozostanie w nauczycielskim stosunku pracy ze szkołą; sąd może w takiej sytuacji przyznać odwołanemu wicedyrektorowi odszkodowanie za niezgodne z prawem odwołanie ze stanowiska w wysokości obejmującej dodatek funkcyjny za okres trzech miesięcy (art. 45 § 2 i art. 47¹ Kodeksu pracy). - organ prowadzący może wobec dyrektora wyciągnąć konsekwencje służbowe - w szczególności, jeśli okaże się, że odwołany wicedyrektor zgłosi roszczenie o odszkodowanie
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o dokładną interpretację. Czy wychowawca internatu w SOSW jest zobligowany do realizacji dodatkowej godziny? Czy dotyczy to obecnie wszystkich nauczycieli zatrudnionych w placówce? Jeśli tak to czy nauczyciele terapeuci, nauczyciele świetlicy, nauczyciele biblioteki zatrudnieni w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym będą realizować w/w godziny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy odraczania obowiązku szkolnego dzieci. Jak rozumieć przepis U. o S.O. art. 16 ust. 3, w którym jest sformułowanie: "a w przypadku gdy dziecko zostało przyjęte do szkoły podstawowej innej niż publiczna szkoła podstawowa, w obwodzie której mieszka". Moje pytanie brzmi: Kto podejmuje decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego w przypadku, gdy moje dziecko obwodowe zapisane jest do innej szkoły podstawowej publicznej, ja czy dyrektor tamtej szkoły? (stan prawny na 1 IX 2015r.)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń klasy szóstej będący Węgrem i uczęszczający jednocześnie od szkół polskiej i węgierskiej (korespondencyjnie) może być zwolniony ze sprawdzianu szóstoklasisty? Uczeń jest w naszej szkole od roku (i tyle czasu też dopiero uczy się języka polskiego) czy są jakieś furtki by go zwolnić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z UoSO:
8. Na wniosek rodziców dyrektor odpowiednio publicznego lub niepublicznego przedszkola, szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej, do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą.
9. (uchylony).
10. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 8, może być wydane, jeżeli:
1) wniosek o wydanie zezwolenia został złożony do dnia 31 maja;
2) do wniosku dołączono:
a) opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej,
b) oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie kształcenia,
c) zobowiązanie rodziców do przystępowania w każdym roku szkolnym przez dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w ust. 11.
11. Dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą otrzymuje świadectwo ukończenia poszczególnych klas danej szkoły po zdaniu egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu części podstawy programowej obowiązującej na danym etapie kształcenia, uzgodnionej na dany rok szkolny z dyrektorem szkoły, przeprowadzonych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 przez szkołę, której dyrektor zezwolił na spełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Dziecku takiemu nie ustala się oceny zachowania.
Dodatkowo:
7. Za spełnianie obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki uznaje się również udział dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami.
PYTANIE:
Czy uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych dla dzieci upośledzonych w stopniu głębokim może uzyskać zezwolenie na nauczanie poza szkołą?
Wydaje się w praktyce niemożliwe przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych. Przypuszczam, że wystąpiła w tej kwestii luka prawna. Proszę nie przytaczać fragmentów rozporządzeń. Proszę o interpretację czy dziecko głęboko upośledzone może być uczone w domu przez rodzica?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ok. w tym roku związki zawodowe nie opiniują arkuszy. Ale czy w przyszłym roku mimo ,że w naszej szkole nie działają żadne związki (a jesteśmy szkołą prowadzoną przez Stowarzyszenie) związki działające na terenie Gminy będą opiniować również nasz arkusz.? Powiem szczerze byłaby to dziwna sytuacja.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe