Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dziecko w klasie I SP ma w orzeczeniu przyznanego asystenta osoby niepełnosprawnej. Organ Prowadzący wyraził zgodę na zatrudnienie. Czy takiego asystenta zatrudnia się na podstawie umowy o pracę, czy można zatrudnić go na umowę zlecenie?
Generalnie szkoły nie zatrudniają asystentów osób niepełnosprawnych. Jest to bowiem usługa udzielana przez pomoc społeczną na podstawie Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z 22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych.
Jeżeli jednak organ prowadzący wyraził zgodę na zatrudnienie takiej osoby przez szkołę i swoje obowiązki pełnić ona będzie jedynie w związku z przebywaniem dziecka w szkole, to wykonywana praca będzie spełniała warunki stosunku pracy i konieczna będzie umowa o pracę.
Kodeks pracy:
Art. 22 § 1. Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.
art. 22 § 12. Nie jest dopuszczalne zastąpienie umowy o pracę umową cywilnoprawną przy zachowaniu warunków wykonywania pracy, określonych w § 1.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 12 listopada 2014 Kadry Nauczyciele, którzy pracują na cały etat, godziny nauczania indywidualnego wykazują jako ponadwymiarowe. Jak potraktować godziny nauczania w przypadku dopełnienia pensum nauczyciela, który pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy? Zarówno nauczyciele, którzy mają pełny etat, jak i ci pracujący w niepełnym wymiarze czasu pracy mogą mieć przydzielane godziny ponadwymiarowe. Nie istnieje zakaz wliczania godzin nauczania indywidualnego do etatu nauczycieli, ale też nie w każdym przypadku te godziny mogą stanowić uzupełnienie wymiaru zajęć nauczyciela. Kiedy można przydzielić godziny ponadwymiarowe? Warunki przydzielania godzin ponadwymiarowych reguluje przepis art. 35 w związku z art. 42 ust. 5a Karty Nauczyciela (dalej: KN). Jednocześnie art. 35 KN stanowi, że przydzielanie godzin ponadwymiarowych możliwe jest jedynie w szczególnych przypadkach podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania. Jeśli nauczanie indywidualne nie odbyło się, to nie można uznać, że godzina ponadwymiarowa się odbyła. Godziny nauczania indywidualnego należy wpisać do arkusza organizacyjnego Jeśli wiadomo z góry, że godziny nauczania indywidualnego zostaną przyznane na cały rok szkolny (lub etap edukacyjny), powinny one być umieszczone w arkuszu organizacji szkoły w przypadku uzupełniania nimi tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela. Poświadcza to orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie nauczania indywidualnego. W innych przypadkach nauczanie indywidualne nie może stanowić uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela. Nauczanie indywidualne przyznane na cały rok szkolny zwiększa pensum Nauczanie indywidualne nie powinno być wliczane do obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela, gdy nie jest przyznane na cały rok szkolny i nie stanowi uzupełnienia etatu. W takiej sytuacji godziny nauczania indywidualnego są realizowane jako godziny ponadwymiarowe. Natomiast jeśli jest nauczanie indywidualne jest przyznane na cały rok szkolny, stanowi to podstawę do zwiększenia pensum nauczyciela. Jeśli nauczanie indywidualne realizowałby nauczyciel, który pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy, to przydzielenie mu godzin nauczania indywidualnego w pierwszej kolejności byłoby podstawą do zmiany umowy o pracę i zwiększenia godzin pensum. Podstawa prawna • Ustawa z dnia 9 maja 2007 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela 18 sierpnia 2016 Kadry W szkole pracują nauczyciele w niepełnym wymiarze godzin. W trakcie roku szkolnego przyznawane jest nauczanie indywidualne. Czy przyznanie im dodatkowych godzin wymaga zmiany umowy, czy można godziny wykazywać jako ponadwymiarowe? W przypadku nauczycieli zatrudnionych w niepełnym wymiarze nie można mówić o godzinach ponadwymiarowych. Takiego godziny można przydzielić tylko nauczycielom, którzy są zatrudnieni w pełnym wymiarze. Jeżeli w trakcie roku szkolnego pojawiają się wolne godziny, np. nauczania indywidualnego, należy przyznać je nauczycielom niepełnozatrudnionym w formie aneksu do umowy o pracę, zwiększającego okresowo wymiar zatrudnienia (podając okres, na który zwiększa się wymiar i przyczynę, aby z treści dokumentu jasno wynikało, że zwiększenie spowodowane jest potrzebą nauczania indywidualnego). Która informacja/porada jest prawdziwa?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Z dniem 1 stycznia 2020 r. zmienia się rozporządzenie MEN w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla nauczycieli, czy w związku z tym nauczyciele, których podwyżki nie obejmą muszą otrzymać angaż z nową podstawa prawną? Czy w angażu jest obowiązek pisania kwoty wynagrodzenia np. 2782 słownie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kwalifikacje powinien posiadać nauczyciel realizujący z uczniem z niepełnosprawnością ruchową zajęcia rewalidacyjne ukierunkowane na usprawnienie ruchowe?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel odbywający staż na stopień nauczyciela dyplomowanego od 15.02.2016 do 30.06. 2016 r. przebywał na zwolnieniu lekarskim. W okresie od 1 lipca do 31 sierpnia wykorzystał urlop wypoczynkowy, a od 1 września do 30 czerwca przebywa na urlopie dla poratowania zdrowia. Czy w związku z tym należy zsumować zwolnienie oraz urlop i wtedy nauczyciel będzie musiał rozpocząć staż od początku, czy nieobecności tych nie sumujemy i tym samym staż przedłuża się o dany okres nieobecności?
- W jakim terminie nauczyciel zatrudniony w placówce feryjnej powinien wykonać badania kontrolne, jeśli przebywał na zwolnieniu lekarskim trwającym dłużej niż 30 dni, zwolnienie kończy się dnia 30 czerwca br., a po zakończeniu zwolnienia nauczyciel zamierza korzystać z urlopu wypoczynkowego? Kiedy należy wydać nauczycielowi skierowanie na badania? Kiedy nauczyciel powinien wykonać badania i dostarczyć orzeczenie dyrektorowi?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe