Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dzień dobry jestem dyrektorem Prywatnego Gimnazjum "Prymus" w Kościerzynie i jednocześnie organem prowadzącym szkołę. W związku z planowanymi zmianami w oświacie od 1 września 2017 roku planuję otworzyć Prywatne Liceum Ogólnokształcące. W dniu 29.09.2016r. złożyłam wniosek z planowaną liczbą uczniów o udzielenie dotacji na 2017 rok (począwszy od września 2017r.) W październiku br. otrzymałam pozytywną opinię Kuratora Oświaty, którą wraz z pozostałymi wymaganymi dokumentami złożyłam wraz z wnioskiem o zgłoszenie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Starostwo. Zostałam poinformowana, że dotacja mi się nie należy mimo złożenia w terminie do 30 września 2016r. planowanej liczby uczniów, ponieważ nie złożyłam wniosku zgłoszenia do ewidencji do 30 września br. Czy w związku z tym dotacja dla nowej placówki niepublicznej o uprawieniach publicznej należy się od września 2017r. (zgłoszenie do ewidencji zostało złożone 03.11.2016r.)? Dziękuję bardzo i liczę na odpowiedź.
Osoba prowadząca niepubliczną szkołę (już po zarejestrowaniu w samorządowej ewidencji) może ubiegać się o wyrażenie zgody przez organ wykonawczy powiatu (zarząd powiatu) na odstąpienie od terminu złożenia wniosku o dotację na kolejny rok do dnia 30 września bieżącego roku na podstawie art. 90 ust. 2g UoSO, czyli w praktyce o zgodę na złożenie wniosku pomimo upływu ustawowego terminu. Organ może, ale nie ma obowiązku uwzględnienie takiego wniosku.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczeń, który w I semestrze miał ocenę dopuszczającą, a w II opuścił się w nauce i jest zagrożony oceną niedostateczną, może ja otrzymać jako ocenę roczną? Czy przepisy dotyczące oceniania jakoś to regulują rygorystycznie?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Ponawiam pytanie, ponieważ w odpowiedzi otrzymałam jedynie odniesienie do cytatu p. Jeżowskiego z pyt. 2 (poniżej). Pytanie 1) Na posiedzeniu rady pedagogicznej nauczyciel przedstawił wniosek o dołączenie do protokołu pewnego pisma. Wniosek ten poddano pod głosowanie: "Kto jest za włączeniem pisma do protokołu?" Nauczyciel zarzucił, że wniosków się nie głosuje, gdyż w regulaminie rady pedagogicznej szkoły, jak również w obowiązujących aktach prawnych dotyczących przebiegu i protokołowania rad pedagogicznych nie ma zapisu o dopuszczeniu wniosku członka Rady Pedagogicznej poprzez głosowanie, co miało miejsce na konferencji, w związku z czym złożył ponowny wniosek o włączenie do protokołu pisma. W regulaminie rady naszej szkoły jest zapis: "Rada Pedagogiczna może wnioskować we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności w sprawach: przygotowania projektu Statutu Szkoły lub jego zmiany, odwołania nauczycieli z funkcji zastępcy społecznego w szkole, oceny pracy nauczycieli, przydziału czynności dodatkowych dla nauczycieli, wykorzystania środków finansowych szkoły, zapraszania na zebrania rady osób nie będących jej członkami." w dalszej części: "1.Opinie Rady Pedagogicznej wyrażane są według trybu: 1) każdy z członków Rady ma prawo do wyrażenia własnej opinii w trakcie posiedzenia Rady; 2) na podstawie wypowiedzi pojedynczych nauczycieli protokolant sporządza projekt treści opinii; 3) projekt przyjmuje Rada w drodze: porozumienia, uzgodnienia, głosowania- zwykłą większością głosów. Głosowanie tajne stosuje się w sprawach personalnych np.: wybierając przedstawicieli Rady Pedagogicznej do reprezentowania szkoły na zewnątrz, jak np.: do prac w komisjach zewnętrznych, w komisji podczas konkursu na stanowisko dyrektora szkoły, itp." Proszę o opinię, czy głosowanie nad tym wnioskiem było niezgodne z zapisem w reg.rady pedagogicznej? Czy jest to tylko gra słów? Uważam, że wnioski wysuwane przez nauczycieli można uzgadniać, porozumieć się co do nich lub je przegłosować - czy słusznie? Proszę też o wskazanie podstawy prawnej, jeśli wnioski można głosować (czy wtedy wiążącym będzie dokument wewnętrzny, czy można powołać się na dokument wyższej rangi?). Pytanie 2). Czy zapis w reg. rady o głosowaniu tajnym w sprawach personalnych jest zgodny z prawem? Ostatnio wyczytałam następującą informację, która wprowadziła wątpliwość, co do właściwości tego zapisu: "Ustawodawca nie przewidział trybu ani tajnego, ani imiennego dla podejmowania decyzji przez radę; zebrania rady pedagogicznej są zamknięte i objęte zasadą nieujawniania spraw podejmowanych przez radę, które mogłyby naruszyć czyjeś dobra osobiste. Zdaniem Antoniego Jeżowskiego: Konstytucja Rzeczypospolitej w wielu miejscach podkreśla jawność życia publicznego, wyrażającą się m.in. w jawności pracy wszelkich organów. Jawność ta może być ograniczona tylko w drodze ustawy. Ustawa o systemie oświaty nie zawiera upoważnienia do utajniania jakiegokolwiek głosowania, chyba że byłyby to sprawy z zakresu objętego np. ustawą z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 ze zm.) lub innych ustaw. Ustawa o systemie oświaty nie daje RP upoważnienia do utajniania głosowań wychodzących poza przepisy zawarte w przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Jeżeli więc w jakimkolwiek regulaminie pracy RP jest zapis o utajnianiu głosowania, jest on niezgodny z Konstytucją i ustawami, to oznacza, że z mocy prawa jest on nieważny. Natomiast członków RP obowiązują postanowienia art. 43 ust. 3 uoso: „Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły lub placówki”. Czy to oznacza, że zapis w regulaminie rady o głosowaniu tajnym w sprawach personalnych należy wykreślić i zawsze głosować w sposób jawny?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę na forum rady pedagogicznej udzielić nauczycielowi upomnienia ustnego, a w razie potrzeby i pisemnego za: podważanie kompetencji innych nauczycieli, nastawianie rodziców przeciwko szkole lub innym nauczycielom, nie wypełnianie swoich obowiązków (jako nauczyciel biblioteki, świetlicy, zajęć rewalidacji). Rozmowy indywidualne były już przeprowadzane w zeszłym roku szkolnym. Proszę o podstawę prawną.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Proszę o wzór pisma do organu prowadzącego o niespełnianiu obowiązku szkolnego przez ucznia. Jakie załączniki są są wymagane?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor może podpisać umowę z ubezpieczalnią odnośnie ubezpieczenia dzieci w szkole? Rodzice podpisują deklaracje zawarcia ubezpieczenia, ale umowę ze szkołą którą musi zawrzeć PZU chcą za każdym razem aby podpisywał dyrektor?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe