Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak należy skonstruować kartę oceny ryzyka zawodowego dyrektora szkoły i jego zastępcy?
Ocena ryzyka zawodowego jest podstawowym narzędziem służącym bezpieczeństwu i zdrowiu pracowników w miejscu pracy. Powinna ona być dostosowana do stanu faktycznego w placówce oświatowej. Zakresy obowiązków poszczególnych osób oraz warunki pracy mogą bowiem być bardzo zróżnicowane w poszczególnych placówkach. Karta oceny ryzyka zawodowego dyrektora szkoły powinna być taka sama jak karta oceny ryzyka jego zastępcy.Ocenę ryzyka zawodowego należy dostosować do stanu faktycznego w szkole
Ocena ryzyka zawodowego jest podstawowym narzędziem służącym bezpieczeństwu i zdrowiu pracowników w miejscu pracy. Dokument ten służy do dokładnego sprawdzenia, czy stanowisko pracy jest bezpieczne, oraz pozwala zidentyfikować możliwe skutki zagrożeń, na jakie są narażeni pracownicy.
Należy pamiętać, że ocena ryzyka zawodowego powinna być dostosowana do stanu faktycznego w placówce oświatowej, ponieważ zakresy obowiązków poszczególnych osób oraz warunki pracy mogą w poszczególnych placówkach znacząco się różnić. Przedstawione poniżej zagrożenia oraz możliwe skutki ich wystąpienia dla osób kierujących placówką oświatową nie wyczerpują możliwości innych zdarzeń na stanowisku pracy. Zawsze, kiedy jest mowa o dyrektorze, mówimy również o jego zastępcy(ach).
Opis czynności i zadań wykonywanych na stanowisku pracy
Zadania zawodowe wynikające z pełnienia obowiązków dyrektora (przykładowe):
- prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej, powiadamiając członków o terminach i porządku zebrania zgodnie z regulaminem,
- wspólnie z radą pedagogiczną realizuje zadania statutowe placówki dotyczące wychowania i opieki,
- przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności placówki,
- realizuje uchwały rady pedagogicznej,
- kieruje działalnością opiekuńczo-wychowawczą i dydaktyczną oraz reprezentuje placówkę na zewnątrz zgodnie z zasadą jednoosobowego kierownictwa i jednoosobowej odpowiedzialności,
- sprawuje nadzór pedagogiczny,
- tworzy optymalne warunki organizacyjno-materialne dla wszechstronnego rozwoju uczniów, dla rozwijania ich aktywności, zainteresowań i zdolności zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny,
- inspiruje nauczycieli do działalności innowacyjnych i nowatorskich,
- dysponuje środkami finansowymi zgodnie z planem finansowym i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
- sprawuje nadzór nad działalnością administracyjno-gospodarczą i majątkiem placówki,
- kształtuje atmosferę sprzyjającą dobrej pracy,
- systematycznie doskonali własne kwalifikacje i umiejętności zawodowe,
- przyznaje nagrody i wymierza kary porządkowe,
- zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników,
- ustala zakres czynności pracowników obsługi,
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
Ponadto (a szczególnie zastępca dyrektora):
- zastępuje dyrektora szkoły w czasie jego nieobecności,
- ustala plan zajęć pozalekcyjnych,
- organizuje zastępstwa doraźne i długoterminowe,
- opracowuje tematykę hospitacji,
- opracowuje i czuwa nad realizacją harmonogramu konkursów przedmiotowych,
- współpracuje przy opracowaniu programu pracy dydaktyczno-wychowawczej,
- kontroluje realizację procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego,
- współpracuje przy planowaniu, organizowaniu i przeprowadzaniu wewnątrzszkolnego mierzenia jakości pracy szkoły,
- opiekuje się organizacjami działającymi na terenie szkoły,
- opracowuje przydział dodatkowych czynności dla nauczycieli,
- prowadzi postępowania kwalifikacyjne dla nauczycieli stażystów,
- nadzoruje wraz z dyrektorem realizację harmonogramu imprez objętych kalendarzem imprez miejskich, wojewódzkich,
- dba o promocję szkoły w środowisku,
- sprawuje nadzór nad przygotowaniem wyjść i wycieczek szkolnych,
- kontroluje dokumentację szkolną związaną z planem dydaktycznym i wychowawczym, omawia hospitację i udziela zaleceń,
- wnioskuje o nagrody i kary dla nauczycieli,
- wydaje zalecenia dla nauczycieli w zakresie pracy wychowawczej.
Co powinna zawierać karta oceny ryzyka zawodowego
Dokumentacja oceny ryzyka zawodowego powinna zawierać: datę jej przeprowadzenia, podpisy zespołu dokonującego oceny oraz potwierdzenie dotyczące zapoznania się z nią pracowników, np. w formie oświadczenia.
Dokument ten powinien być zatwierdzony w sposób przyjęty w danej placówce oświatowej. Zatwierdzoną dokumentację najlepiej przechowywać w osobnym segregatorze, a potwierdzenie jej zapoznania przez osoby kierujące oraz pracowników należy przechowywać w aktach osobowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od 1 września nasze gimnazjum przekształca się w LO. 1. Czy zasady oceniania zachowania mogą być inne dla gimnazjum i LO?; 2. Czy ustalając ocenę wzorową z przedmiotu można zapisać w statucie, że są to wiadomości i umiejętności wykraczające poza program?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W bieżącym roku szkolnym 2009/2010 uczeń klasy drugiej nie otrzyma promocji do klasy trzeciej. W przyszłym roku szkolnym 2010/2011 przydzielony zostanie do klasy drugiej, która realizuje nową podstawę programową. Co zrobić z drugim językiem obcym dla tego ucznia, który będzie się go uczył po raz pierwszy, a jego klasa już drugi rok? Co w przypadku np. wychowania do życia w rodzinie? Czy ten uczeń musi w jakiś sposób zaliczyć materiał z tego przedmiotu, którego część zrealizowana była w klasie pierwszej?
- Czy szkolne programy wychowawczy i profilaktyczny mają być połączone w jeden Program? Zapowiedzi MEN na początku bieżącego roku szkolnego.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Poproszę o podstawę prawną nowego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz o propozycję Statutu dla szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Do tej pory deklaracje kontynuacji pobytu w bursie otrzymywali obligatoryjnie wszyscy uczniowie. Mam pytanie - czy możemy wprowadzić np. regulamin lub inne zasady co do warunków otrzymania deklaracji. Nie wszyscy uczniowie przestrzegają zasad jakie obowiązują w placówce np. porządki w pokojach, brak wypisów w zeszycie wyjść itd. Jeśli można coś zrobić z tym problemem to czy jest jakiś przepis prawny bo w momencie nie otrzymania kontynuacji zaczną się wycieczki rodziców, którzy uważają że problem nie dotyczy ich dzieci.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe