Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak wprowadzić do planu nauczania w liceum przedmiot na poziomie rozszerzonym, zachowując przy tym tygodniowy wymiar godzin zajęć?
Aby wprowadzić poprawkę do szkolnego planu nauczania, należy dokładnie przeanalizować i przeliczyć zrealizowane godziny zajęć edukacyjnych zgodnie z rozporządzeniem w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych oraz uwzględnić potrzeby uczniów w tym zakresie.
Co najmniej 2 przedmioty na poziomie rozszerzonym
W myśl pkt 3 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ramowych panów nauczania w szkołach publicznych dyrektor, po zasięgnięciu opinii:
• rady liceum,
• rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego – jeżeli rada liceum nie została powołana,
i uwzględnieniu zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjnych, kadrowych i finansowych liceum, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera od 2 do 4 przedmiotów.
Co najmniej jednym z przedmiotów rozszerzonych powinna być: historia, geografia, biologia, chemia lub fizyka.
Zatem w pierwszej kolejności jak najszybciej należy zdiagnozować potrzeby uczniów oraz możliwości organizacyjne wprowadzenia przedmiotu historia w zakresie rozszerzonym.
Należy rozważyć wprowadzenie grup oddziałowych lub międzyoddziałowych
Następnie, po dokonanym rozpoznaniu, o ile istnieje taka potrzeba, uwzględniając możliwość tworzenia grup oddziałowych, międzyoddziałowych oraz – za zgodą organu prowadzącego grup międzyszkolnych (pkt 6 załącznika nr 7 rozporządzenia) – należy wprowadzić do szkolnego planu nauczania przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo.
Warto pamiętać, że historia w zakresie rozszerzonym jest realizowana po uprzednim zrealizowaniu jej w zakresie podstawowym (pkt 8 załącznika nr 7).
Niezrealizowane godziny należy nadrobić
Przy dokonywaniu zmian w szkolnym planie nauczania konieczne jest przeliczenie dotychczas zrealizowanych godzin, aby w trzyletnim okresie nauczania na przedmioty w zakresie rozszerzonym i przedmioty uzupełniające było przeznaczonych łącznie co najmniej 870 godzin (pkt 2 załącznika nr 7).
Należy przy tym pamiętać, że tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin nie może przekroczyć 32 godzin w klasie II i 29 godzin w klasie III (pkt 10 załącznika nr 7).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w księdze ewidencji dzieci i młodzieży wpisujemy tylko dzieci zamieszkałe na pobyt stały czy też wszystkie dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły (pobyt stały i czasowy) ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- 1. Jesteśmy szkołą stowarzyszeniową, gmina za pośrednictwem której otrzymujemy środki na prowadzenie szkoły w formie dotacji odmawia nam przekazywania dodatkowych środków na szkoły do których uczęszcza mniej niż 70 dzieci. Naszym zdaniem celem wprowadzenia nowej wagi było wsparcie małych szkół. W sąsiednich gminach samorządy przekazują szkołom stowarzyszeniowym wymienione środki, które gminy utrzymują w formie subwencji na wsparcie małych wiejskich szkół. Czy gminy maja również obowiązek przekazywania tych środków szkołom stowarzyszeniowym? 2. Od stycznia Samorządy maja obowiązek przekazywania środków finansowych szkołom w całości jakie otrzymują na dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym. Czy szkoły muszą oddzielnie rozliczać te środki czy w ramach ogólnego budżetu szkoły. Trudno by było nam rozliczać te środki w oddzielnym rozliczeniu. Mamy tu na myśli energię elektryczną, ogrzewanie, wodę, kanalizację itp. Czy istnieją jakieś wytyczne i podstawa prawna?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w publicznym przedszkolu prowadzonym przez osoby fizyczne można wypłacić premie motywacyjne dla dyrektora i pracowników z subwencji oświatowej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy bibliotekarzowi i pedagogowi należą się godziny ponadwymiarowe w czasie zdalnego nauczania? Bibliotekarz ma 1,5 etatu, czyli 15 godzin ponadwymiarowych, a pedagog ma 1,25 etatu, czyli ok. 7 godzin ponadwymiarowych.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Ile godzin karcianych ma do przepracowania nauczyciel zatrudniony na 5/18?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe