Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak zgodnie z prawem wprowadzić zmiany do statutu biblioteki pedagogicznej w związku z koniecznością dostosowania go do zmienionych przepisów prawa oświatowego, które zaczną obowiązywać od 1 września 2022 r.? Odpowiedzi na to pytanie nie znalazłem w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie ramowego statutu publicznej biblioteki pedagogicznej (Dz. U. z 2003 r., poz. 825). Biblioteka Pedagogiczna w X nie jest filią żadnej biblioteki pedagogicznej. Zatrudnionych jest w niej mniej niż 3 nauczycieli. Do placówki nie mają zatem zastosowania przepisy art. 69 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.): w szkole lub placówce zatrudniającej co najmniej 3 nauczycieli działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły lub placówki w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. Nauczyciele szkół zatrudniających mniej niż 3 nauczycieli są członkami rady pedagogicznej szkoły, której jest podporządkowana szkoła filialna.
Wygląda na to, że w świetle prawa niedopuszczalna jest sytuacja, gdy nie ma rady pedagogicznej w danej placówce, bo członków byłoby mniej niż 3. W takim wypadku taka placówka powinna być placówką filialną, zgodnie z art. 69 ust. 2 Prawa oświatowego.
Z drugiej strony w doktrynie wskazuje się, że wykładnia art. 69 ust. 1 w zw. z ust. 2 wskazywałaby, że w placówce liczącej mniej niż trzech nauczycieli nie tworzy się rady pedagogicznej, chyba że jest to np. szkoła filialna – w tym ostatnim przypadku nauczyciele tej szkoły wchodzą w skład rady pedagogicznej szkoły macierzystej. Ponadto nie tworzy się rad pedagogicznych w szkołach wymienionych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 74.
W takim wypadku, skoro rady pedagogicznej nie ma w danej placówce, do zmiany statutu placówki uprawniony jest jedynie organ stanowiący jednostki samorządowej, jako jedynie uprawniony do zmiany własnej uchwały nadającej pierwszy statut placówki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak należy postąpić w przypadku dziecka, które wyjeżdża na bardzo długie leczenie do Niemiec? Czy należy wykazywać mu nieobecności? Jak należy go klasyfikować? Czy w szpitalu w Niemczech powinien mieć zapewnioną kontynuację nauki na zasadach obowiązujących w Polsce czy na zasadach obowiązujących w Niemczech?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku z dłuższą nieobecnością logopedy, za zgodą organu prowadzącego przydzieliłam drugiemu nauczycielowi - logopedzie 13 godzin ponadwymiarowych. Zdaję sobie sprawę, że jest to niezgodne z przepisami, ale nie mogłam znaleźć specjalisty w środku roku szkolnego, a nie chciałam dzieciom przerwać terapii. Proszę mi powiedzieć jakie konsekwencje mogą mi grozić? Poszukiwałam nauczyciela poprzez stronę KO oraz w okolicznych szkołach.Jaki wybór byłby słuszny: brak zajęć, czy złamanie przepisu dotyczącego liczby godzin ponadwymiarowych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy każda zmiana danych zawartych w zgłoszeniu do ewidencji, powstałych po wpisie do ewidencji, wymaga od placówki niepublicznej na gruncie art. 168 ust. 7 prawa oświatowego, uzyskania opinii kuratora oświaty o spełnieniu wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 123 ust. 1 pkt 1. Czy np. zmiana statutu nie wprowadzająca nowych zasad działania placówki, a jedynie mająca charakter uszczegóławiający, wymaga uzyskania takiej opinii? Przy jakich zmianach będzie to niezbędne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaki dokument powinien otrzymać uczeń klasy VI, który nie kończy szkoły i będzie powtarzał klasę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zespół szkół w skład, którego wchodzą zarówno szkoły dla młodzieży kształcące w trybie stacjonarnym, jak i szkoła dla dorosłych - prowadzą ewidencję słuchaczy szkoły dla dorosłych w oddzielnej księdze czy wpisują ich w tej samej księdze, co młodzież?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe