Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaka podstawa prawna powinna się znaleźć w szkolnym Planie Pracy Dydaktyczno-Opiekuńczo-Wychwawczym, Programie Wychowawczym i Szkolnym Programie Profilaktyki? Będę bardzo wdzięczna za pomoc.
Szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczy szkoły oraz program profilaktyki tworzą spójną całość i muszą uwzględniać wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy m. in. zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez radę szkoły. Ustawa jest głównym aktem prawnym, rozporządzenia – wykonawcze, dlatego najważniejsze jest przywołanie nadrzędnego aktu (tj. ustawy) i często wystarczające. Ustawa jest aktem normatywnym regulującym kluczowe zagadnienia organizacyjne w oświacie.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w szczególności art. 41 ust. 1, 54 ust.2 i ust. 4; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (w załącznikach – w zależnościom typu szkoły); 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (ze zm.); 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy, w myśl nowego prawa oświatowego, organ stanowiący ma możliwość "nakazowego" utworzenia w szkole podstawowej powstającej z przekształcenia gimnazjum, klasy IV i VII dla uczniów z przypisanego szkole obwodu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy pytania "Czy uczeń liceum ogólnokształcącego z oddziałami integracyjnymi posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim może zostać zwolniony z nauki drugiego języka obcego?
Uczeń niepełnosprawny intelektualnie w stopniu lekkim jest z mocy prawa zwolniony z nauki drugiego języka nowożytnego. Dzieje się to na podstawie rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania oraz rozporządzenia w sprawie oceniania i klasyfikowania. Zatem dyrektor nie wydaje decyzji w tej sprawie. Dotyczy to każdego etapu edukacyjnego i każdego typu szkoły."
Proszę o bardziej precyzyjną odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak liczyć godziny doraźnych zastępstw nauczycielce przedszkola, która ma 25 godzin etatu: w poniedziałek ma 8 godzin, we wtorek 4 godziny, w środę 4 godziny, w czwartek 3 godziny, a w piętek - 8, w tym 2 nadgodziny wynikające z organizacji. W tym tygodniu nauczycielka w poniedziałek miała urlop, a w środę musiała wziąć 1 godzinę dodatkowo (zamiast 4 godzin pracowała 5), bo nie miał kto pracować z dziećmi i dostała tym samym 1 nadgodzinę. Jak naliczyć nauczycielce nadgodziny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem w Zespole Szkół- SP i Gimnazjum. W SP jest 20 oddziałów a w Gimnazjum 9. W SP w nowym roku szkolnym będzie w klasach I-szych 5 oddziałów z czego 2 oddziały to 6-latki. W całym zespole jest 581 uczniów i dwóch wicedyrektorów, ze zniżką godzin 11, dyrektor ma zniżkę 15 godzin. Jako szkoła mamy liczne osiągnięcia w nauce i sportowe, a na każdym poziomie mamy klasy integracyjne. Jako szkoła działamy prężnie w środowisku lokalnym. Nasz zespół szkół to zestaw budynków / 4 segmenty/ i duża powierzchnia użytkowa /2 boiska plażowe, ze sztuczną trawą/. W Zespole Szkół jest zatrudnionych 70 nauczycieli i 21 pracowników obsługi. Znam rozporządzenie w sprawie statutów z 2001 r., które stanowi, że od 12 oddziałów w szkole jest powołany wicedyrektor, natomiast drugi wicedyrektor jest w gestii organu prowadzącego. Projekt naszego organu jest taki ,że przewiduje zniżkę dla dyrektora i wicedyrektora do 17 godzin i tym samym nie zgodzi się na drugiego wicedyrektora. Nie ma to uzasadnienia oszczędności, bo godziny, które teraz wypracowują dyrektorzy i tak trzeba będzie przydzielić nauczycielom. Proszę mi odpowiedzieć, czy jest jakiś przepis dotyczący bezpieczeństwa, który mógłby ograniczyć zapędy organu prowadzącego. Pragnę również nadmienić, że posiadamy w szkole kuchnię, która gotuje obiady i 3 lata temu zabrano w ramach oszczędności kierownika świetlicy. Proszę bardzo o poradę w tej sprawie - dyrektor Zespołu, który nadal uważa, że najważniejsze w szkole jest bezpieczeństwo, a ludzie są najwyższym dobrem narodu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest procedura przeniesienia ucznia do innej szkoły lub ośrodka szkolno-wychowawczego?
Jaką dokumentację należy przygotować? W jaki sposób należy przekazać dokumenty ucznia do innej szkoły lub ośrodka szkolno-wychowawczego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe